Jump to content

Nokon som kan å koble Eberspächer fra bil, i båt

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg har ein dieselvarmer i ein bil som eg vurderer å hugge nå. Vannvarmer. Eberspächer på antagelig 5kw. Eg går ut i frå at det er ein eller anna hjerne gjemt i bilen, som styrer denne.

Eg har lyst å prøve å koble denne på vansløyfa i mellom bereder og motor i båten. Det eg lurer på er om det går an med ein form for direktekobling uten hjerne. Eg kjenner ikkje til slike varmere, så eg veit ikkje ein gong om de har tilsvarende matepumpe på diesel som vanlig eber har. Eller om de monteres under tanken for å få fall på diesel ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vet ikke hvordan det er med Eber, men min Webasto er fra bil, men der er hjernen innebygget i selve varmeren. (Den hadde også et panel med timer osv. men det har jeg byttet ut med en bryter.) Jeg har montert ekstern matepumpe for diesel.

Jeg har forøvrig koblet vekk motoren fra varmesløyfa. Jeg likte ikke å ha ti meter med plastrør og en haug med hurtigkoblinger på kjølesløyfa på motoren. Varmeren bruker bare et kvarter på varme varmtvannet, så jeg klarer meg fint uten varmen fra motoren.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Hjernen sitter i selve varmeren om det er en Hydronic 5. Du må plukke ut varmer, matepumpe (sitter sannsynligvis i nærheten av tank, kanskje under bilen, følg fuelslangen), vannpumpe hvis det er en slik på bilen, og så sitter det normalt stigerør i tanken. Hvis det er en Hydronic 5 så er det bare å kjøpe eksosslange og skroggjennomføring så kan du montere den i båten. Styringa av varmeren kan gjøres veldig enkelt, elnettet tar du jo med deg og det sitter et relé en plass, og kanskje en egen sikringsholder. Reléet jordes for å starte varmeren, det kan du bare fikse med en bryter (er temperaturvern i brenneren) evt kan du kjøpe en termostat for å montere i kabinen. Kan være smart å mate Eberen med spenning utenom hovedstrømsbryter da den er avhengig av å gå en nedkjølingssekvens ved stopp.

Forskjellen på hydronic 5 for bil og båt er kun monteringssettet med eksosslange, samt at det følger med antikorrosjons-fett til kontaktene på de som selges til båt, samt at i bil så jordes reléet ofte av bilens egen elektronikk. Var iallfall det eneste jeg la merke til av forskjeller mellom Eberen jeg monterte i bilen og den jeg monterte i båten.

En ekstra ekspansjonstank kan være smart for å være sikker på at Eberen ikke drar inn noe luft, da vil temperaturvernet slå inn. Kommer an på hvor du monterer den.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Dette kan du gjerne ringe meg om :yesnod: . Har gjort dette 3 ganger, og det fungerer perfekt. Kan gjerne ta bilder og sende deg.

Har en brenner som egentlig er til en bil, kjøpt flunkende ny, men bare kappet av kontakten og koblet selv.

Link til monteringen ( noe er forbedret og endret underveis )

http://home.no/runelindberg/Vannvarme.html

Redigert av Amalie 36 (see edit history)

Får jeg tid skal jeg montere en Hydronic D5 ila. vinteren. Jeg har en D5 luftvarmer fra før og tenker å supplere med en Hydronic 5 vannvarmer for oppvarming av 2 lugarer og doer.

Er usikker på plassering og støy. Jeg har et stort rom under senga helt framme som jeg kunne tenke meg å utnytte. Hva med lufttilgang og eksos. Regner med at jeg må ut gjennom skrogsiden med eksosen, men luft til forbrenning benyttes vel innelufta? Hva med støy? Fuelpumpa kan jeg vel plassere langt unna, på toppen av tanken kanskje? Er det ellers noe som støyer, eller som skulle tilsi at plasseringen under senga kanskje ikke er så smart?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Masse gode tips :smiley:

Eg hadde tenkt å ikkje berøre ledningsnett på bilen , men kanskje eg skal prøve å følge det å sjå. Det er jo ikkje sikkert at det er så vanskelig å få kabler / rele av bilen i uskadd.

Det vert nok nokre dager til eg får kikka på det, men eg konkluderer med at det er håp om gjennbruk iallefall :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Rem:

Jeg har et rom i hele båtens bredde mellom motorrom og lugarer hvor jeg har begge varmerne, vet ikke om du har noe lignende.

Når jeg sitter på en spesiell plass i salongen kan jeg høre svak tikking fra dieselpumpa, denne følger slangen.

Jeg bruker inneluft til både forbrenning og varmluft. Har lyddemper på forbrenningsluftinntaket.

Drivstoffpumpa skal ha kortest mulig sugeside.

Jeg ville gått for luftvarmer for å slippe radiatorer med vifter og styr. Skal radiatorene være frittstående/hengende eller skal de felles inn? I så fall, hvor skal disse ta lufta fra? Bak innerlineren eller skal de monteres i en form for innfelt kasse så de resirkulerer varm luft? Er veldig spent på dette, da dette er noe som okkuperte hodet mitt i en lengre periode før valget falt på 2xD4.

Om Ideen er å varme bare VV og motor, kan det bli en utfordring å få denne varmeren til å gå. Jeg vil tro at vannet i varmesløfen fra dieselvarmeren blir så varmt at den slår seg av, lenge før vannet er varmt. Mest sannsynlig vil varmeren slå seg av og på med minutters mellomrom, med det resultat at den vil sote og du belaster batteriene mye ved at glødepluggen kabler inn alt for ofte.Er rimelig sikker på at du må ha endefroster i tillegg i sløyfen

Eit tips for å redusere tikkelyden fra pumpa, er å tre en vanlig dieselslange i ein størrelse som akkurat passer(kanskje med litt zalo) utenpå den tynne plastslangen fra pumpa til brenner. Det dempet all tikking hos meg.

Eg har defroster og radiator +to sirkulasjonspumper i serie ombord, eg ser også for meg ein ekstra radiator framme for å få utnytta varmen. Eg kjenner ikkje til korleis termostat ol virker på vannvarmere. Er det on/of ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Masse gode tips :smiley:

Eg hadde tenkt å ikkje berøre ledningsnett på bilen , men kanskje eg skal prøve å følge det å sjå. Det er jo ikkje sikkert at det er så vanskelig å få kabler / rele av bilen i uskadd.

Det vert nok nokre dager til eg får kikka på det, men eg konkluderer med at det er håp om gjennbruk iallefall :thumbsup:

Du trenger ikke berøre bilens el-opplegg. Det sitter som regel en kontakt temmelig nær brenneren som du kan huke av. Det mellom den kontakten og brenneren du skal benytte 4 - 5 av ledningene.

Det er den tykkeste røde som er hovedstrøm - konstant pluss. Sort er jord. Normalt gul eller tynn rød (avhengig av versjon) er styrestrøm (start stopp). Det eneste du trenger i tillegg er ledningene som styrer dieselpumpa.

Husker jeg ikke feil, var de grønne og brune.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...