Jump to content

Hva er alle tingene som går gjennom skroget mitt?


grawis

Recommended Posts

Okei, litt pinlig problemstilling, men jeg står fast, og har herved tatt mot til meg og spør om råd... Jeg hadde tenkt å skru ut båtloggen for å teste, den virker ikke. Men så ser jeg at her er totalt fire skroggjennomføringer på min nyervervede seilbåt, og spørsmålet er, hva er hva?

 

2013-01-24200426_zps9ed0d7f4.jpg

2013-01-24194054_zps4edb2e64.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg vet hva tre av de fire greiene er. Den fremste plastdingsen er en nyere Airmar P319 ekkoloddsvinger. Den bak tror jeg er en eldre svinger, denne er trolig fortsatt i drift, siden jeg får dybde opp på de over tretti år gamle B&G-instrumentene. Den som er nederst til venstre i det øverste bildet er jeg rimelig sikker på er loggen. Men hva saken som stikker opp på det nederste bildet er, har jeg ikke anelse om. Lurer jo på om det kan være dobbelt opp med loggsensorer også, men fuglene veit... Den gamle B&G-loggen har jeg planer om å skru løs og teste, siden den ikke virker. Men finner heller ikke noe sted å plugge den fra ledningen. Ikke veldig gira på å kappe den hvis jeg må sende den på service...

Link to post
Share on other sites

Den det neserste bildet viser er giveren til loggen. Den er bygget med "håndgrep" slik at det kan tas ut for rengjøring... men du må ha blindproppen som tetter hullet mens du jobber med giveren.... hvis ikke båten står på land :yesnod:

Takk!

 

Hvor kjapt pipler vannet egentlig inn når man tar inn loggen?

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke har skjedd et mirakel, står strålen nokså nøyaktig like høyt som båten din er dyp der gjennomføringen sitter. 20 cm er nok et bedre tips. Det er ganske problemfritt å dra ut loggen hvis du har en blindplugg klar til å dytte i hullet. Hvis ikke kan det bli slitsomt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...