Jump to content

Bruktkjøp: Er en Nidelv 610 fra 97 for gammel å satse på?

Tocan

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en som ligger på Finn nå, og som ser ut til å være i god stand. Har alltid hatt båt, men aldri større enn 16 fot og aldri innenbords motor. Denne båten har en VP AQAD 31DP, og jeg lurer på hva jeg kan forvente meg av trøbbel med den? Selger oppgir ikke gangtid i annonsen, men oppgir å ha byttet gir og propeller for fire år siden. Har du andre erfaringer med denne båten eller motoren som kan være greie å vite om?

Med vedlikehold og oppgraderinger kan en glassfiberbåt gi mye båtglede i 30-40 år. I en motorbåt er det motor og drev som står for de største kostnadene om ting ikke er i orden. Designet på båten vil jo henge med noen år enda! Ta med en motorkyndig om du skal kikke på båt. Det er en fordel å kunne lit om tekniske løsninger så man ser at ting er gjort forskriftsmessig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er jo klart at en glassfiberbåt med innredning/inventar etc. holder i maaange år. Det er jo motoren, pluss div. bevegelige deler som slites/tæres/rustes, og det som verre er i løpet av årene. En båt som er 16 år gammel kan jo ha fått en del "skavanker" som bør sjekkes opp før man handler. Veldig viktig at det kan dokumenteres et utført vedlikeholds-prosedyre på båt/motor.

• 1 måned senere...

Er en 16 år gammel båt gammel? Jeg mener at den ikke er det hvis den ikke har vært under vann, og hvis det har vært normalt vedlikehold på den. Har akkurat kjøpt en båt fra 85 og det eneste den trenger er en skikkelig vask så regjeringa her hjemme blir fornøyd. Min forrige båt er fra 1948 og da kan vi snakke om gammel. Båter har jo gjerne kvinnenavn og da står vel alderen i forhold til kvinner. Altså en båt fra 97 ikke innkjørt ennå. :lol::lol::lol:

Redigert av Alfaerik (see edit history)

Lit synd at den har gammeldags vinskjerm uten gjennomgang! Det hadde til og med min forrige Askeladden fra 80 tallet. Veldig upraktisk å komme seg på fordekket med for smale dollbord og bare kalesje å stø seg mot. Ellers synes jeg båten er kjempefin. Har erfaringer med motoren kobla mot DP i en Mørebas og den passer perfekt til båter på 19-22 fot. En lystbåt som er 16 år er jo ikke veldig gammel!! rekner med timetallet er lavt. Så om båt og motor har fått bra stell og vedlikehold har du problemfri båt i mange år til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...