Jump to content

Motorbytte i Jeanneau Aquila 28 1981 mod.

Bøljan

Recommended Posts

Båten er en 28 fot havseiler fra 1981 som har gjennomgått endel oppgraderinger.

Men nå står motorbytte for tur, motor idag er en Yanmar YSM 12 hk 1 sylindret som har tuslet rundt ....rundt og rundt og alltid vært til å stole på bare den har fått sitt nødvendige stell.

Noen av de viktigste grunnene til motorbytte er: 32 år, saltvannskjølt, mye støy og litt lite og dytte på med i stampesjø rett imot.

Det har vært i planene en stund med motor Telemark Trading, en TD power på 20 hk 3 syl. mye takket være prisen (Kinamotor).

Men slik ble det ikke fordi jeg kom over en Kubota industrimotor ferdig marinisert til en grei pris. Kubota D722 21 hk. 3 syl. Samme motor og mariniseringsett som i Beta motorene.http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=30404552 Her er motoren jeg kjøpte, fikk den for 30 båtlapper. Ser at annonsen ikke er slettet enda men motoren er hentet og betalt.

Det er forsatt vinter og kaldt ute så det skjer vel ikke så mye med det første, men lover å oppdatere underveis.

Har et spørsmål vedr. varmesløyfe? Kan jeg koble inn min vannvarmesløyfe, varmtvannstank,defrostere og radiatorer på slangen mellom ekspansjonstank og vannpumpe som fremkommer av bildene? Denne blir idag varmet av min Ardic vannvarmer.

Redigert av Bøljan (see edit history)
  • 1 måned senere...

Nå er det like før gamlemotorn skal ut, sesongen nærmer seg. Driver å planlegger litt, vurderer å heise motor ut med storseilskjøte og samme veien inn med den nye.

Motorvekt er ca 120 kg på begge. Både bomopphal og storseilsfall festes forsvarlig i bakkant på bommen. Flytter storseilskjøte slik at det kommer rett over luka. Noen som har betenktligheter eller meninger om dette er gjennomførbart?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...