Eureka Startet 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2013 Overskriften ble nærmest som en arbeidstittel... Jeg står fremfor beslutningen om å montere nytt ladeopplegg i seilbåten, nå som Ctek landstrømopplegget snart er ferdig montert. Og nok en gang må jeg erkjenne at her må det læres mye. Siden tilbudet av krimskrams og løsninger er mange, og utvikler seg, så starter jeg like godt opp en ny tråd, selv om jeg kan lese meg våt i øyet om temaet. -Og så er det jo vinter, og mange av dere har båtene på land og er sikkert lei av å krange om OF-bøyer eller bilder som vil forbi i OT-forum. I dag har jeg en 10 ah Mascot lader som skal ut. 3 stegs lader som har gjort nytta til nå, -funker som bare det. Siden jeg for det meste har ligget på landstrøm og ikke har hatt de alt for lange seilturen uten å gå for motor, har alt gått vel.. Men det er på tide å fornye. Har to bly-syre batterier a 62 ah som er koblet sammen (12 V) men det skal inn større forbruksbank og start skal være separat. Laderen er koblet inn på det ene batteriet som igjen er koblet med det andre. Likeså er dynamo koblet innpå ett batteri. Ingen skille her gitt. Dette er slik det var da jeg kjøpte båten. Jeg har lenge tenkt på å gå for 2 Ctek-ladere, som selges i pakke. M200 til forbuk og M100 lader til start. Eventuelt M300 til forbruk. Dette kommer på i overkant av 2200 kr. Ctek har tilsynelatende utrolig deilige og fristende ladere på 8 steg inkl tempsensor, nattmodus og 4 meter ladekabel. Det gir frihet til plassering, for batteriene skal stå under stikkøye akter. Men da må jeg vel inn med et skille mellom batteriene ved lading fra dynamo (?) -og her er det jo litt å velge mellom. Men så dumpet jeg borti seasea sitt tilbud på Waeco 25 ah lader med 2+1 utganger og jaggu har den ikke fjernkontroll som ekstra mulighet 350 kr. Da kan laderen plasseres hvor som helst. Tempsensor kommer også i tillegg. http://seasea.no/El/Laddare_Landstr%c3%b6m/Laddare_Inverter/LADDARE_WAECO_IU_252A_12V Hva vil være forskjellen mellom opplegg med Ctek, 2 ladere, og Waeco med 2+1 utganger? Eller skal jeg bruke en enkelt lader som kobles til forbruksbatteriet, dernest voltsenstivt rele, dual, mellom dynamo og start og forbruk hvor releet også sørger for lading til startbatteriet når forbruksbanken er full? Eksempel på relee blir vel et slikt fra Bep http://bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Batteriutstyr-12/24V/Ladestrømsfordeler/Ladestrømsfordeler-BEP-125-A-Dual-Sense--209802-p0001427128.aspx Fordelen med å kun bruke 1 lader er at jeg slipper å kjøpe ytterligere 1 dobbeltkontakt for 230v til over 900 kr.... Dessuten ser jeg ikke bort ifra at det kommer et solcellepanel etterhvert. Bør jeg da velge Ctec sin Smartpass-lader,som jeg etter hva jeg forstår kombinerer lading fra solcelle, dynamo og 230V landstrøm? http://seasea.no/El/Laddare_Landstr%c3%b6m/Laddare_Inverter/CTEK_SMARTPASS_80A Egentlig har jeg veldig lyst på Mr. Beckers vindgenerator Silentwind og nærmest utelukke behovet for landstrøm. Men på en 30 fots seilbåt, så blir det vel litt i overkant. Dog er dette nærmest som bobåt å regne, så det hadde ikke vært dumt å være selvforsynt med kraft. Det er mulig dette ble et kaotisk innlegg, men jeg har mye å lære.... Om noen gidder å beskrive "slik skal du bygge det opp" med linker til de ulike komponentene, så takker jeg for det. strømforbruket mitt er noe slikt: All belysning påskrudd: ca 1,1 ah Wallas safeflame kokeplate 0,1 ah med varmetoppen på er det litt mere. CD/radiospiller... ukjent ah Autopilot under seilas. ukjent ah vannpumpe, sporadisk bruk. eventuelt bruk av tv 2 til 3 ah kjøleboks Supercool strømsluker skal byttes ut til aggregat med minimalt forbruk. Dynamo er på 55 ah. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Her har du også en bra lader, nå på tilbud. http://www.seatronic.no/landstrom-ladere-c-81_278/quick-batterilader-sbc-p-118 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 I dag har jeg en 10 ah Mascot lader som skal ut. 3 stegs lader som har gjort nytta til nå, -funker som bare det. Og da lar du den stå. Jeg har også en slik. Og så handler du inn en VSR av et eller et annet slag mellom forbruk og start. Så kobler du lading fra motor, landstrøm, solcelle, vind osv til forbruk. Da går alt av seg selv. Jeg slår på hovedbryterne når jeg setter ut båten, og slår de av når båten er tilbake i krybba. I løpet av sesongen rører jeg ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Bøljan, i skrivende stund ser det ut til at der er noe tull med sida til seatronic, men jeg skal se på den senere. Mulligan, Det der er jo skikkelig etter KISS-prinsippet, men etter hva jeg forstår skal det jo funke det også. Er den laderen såpass bra da, eller beholder du den fordi den fyller funksjonskravet til en lader, nemmelig å lade? -Etter hva jeg husker, så er den jo ikke dobbeltisolert, jfr diverse tråder om jording. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Jo, den er dobbeltisolert. Alt jeg har av 220V i båten er dobbeltisolert. Det er derfor jeg hopper over alle tråder om skilletrafo, tæring, Dynaplate og jording i alle fasonger. Jepp. Det er KISS. Det er slik jeg vil ha det. Minst mulig knapper å trykke på og brytere å vri på. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Forøvrig lover jeg å aldri mer si voltsensitivt rele, men voltage sensitivt rele.. Takk for innspillene så langt, det kommer sikkert flere synspunkter. Men hva med moderne laderes egenskaper til å føle batterityper og gi riktig spenning og temperaturmåler, for ikke å snakke om rekondisjonering, avansert ladesyklus? Er det unødig, eller mer hensiktsmessig for store banker? Det hadde jo vært skrekkelig enkelt å løse det hele med VSR og den gamle laderen. Er det en fullgod løsning sett opp imot dagens teknologi? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Og da lar du den stå. Jeg har også en slik.Og så handler du inn en VSR av et eller et annet slag mellom forbruk og start. Så kobler du lading fra motor, landstrøm, solcelle, vind osv til forbruk. Da går alt av seg selv. Jeg slår på hovedbryterne når jeg setter ut båten, og slår de av når båten er tilbake i krybba. I løpet av sesongen rører jeg ingenting. Selv om jeg var gjennom hele Ctek-oppgraderingen i fjor inkludert M200 og M45, slutter jeg meg til Mulligans vurdering her. Virker alt, så ikke kødd det til med noe annet når ikke behovet er der. Eneste jeg ikke følger er å la hovebryterne stå sesongen gjennom. Hva om man har glemt en forbruker på og er borte en tid fra båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.