Jump to content

Vinduer, hvilken polykarbonat burde jeg gå for?

Maika

Recommended Posts

Jeg skal bytte ut vinduer i katamaran-seilbåten min.
De to viduene på salongen/kahytten er "skrått" plassert på dekk, ca 45grader, og er derfor utsatt for endel mekanisk slitasje fra oss ombord.
Jeg er usikker på hvilket materiale dagens vinduer er. De ble satt inn av forrige eier for ca 10 år siden, og er blitt nesten ugjennomsiktige pga slitasjen.
Størrelsen er på ca 200x40cm, og de må kunne bøyes (evt være forbøyd) ca 5 cm i lengderetningen. De må også tåle at en voksen person faller på dem.
Ut fra informasjon på nettsiden til Vink tenkte jeg at kanskje LEXAN® Margard MRX kan være riktige valget for salongvinduene.

Kommentarer? Hvilken tykkelse burde jeg gå for? Forslag til glassmestere i Oslo-området?

Ja, denne kan du bearbeide med vanlig verktøy. Hvis du skal sage er det lurt å sette et helt nytt blad i vippesaga, ellers kan du få problemer med varme. Hvis du skal bore bør helst boret slipes litt spesielt slik at du får en større eggvinkel. Hvis du ikke kan slik borsliping bør du mate veldig forsiktig ellers kan plata sprekke (egentlig mer kritisk på acryl). Noen anbefaler å kjøre boret feil vei. Det syns ikke jeg noe om, deg går litt for treigt. Hvis boret er riktig slipet er det bare å gi gass! Ellers kan du bruke vanlig fil, smergelpapir osv :yesnod:

Betyr kaldbøying at jeg bare bøyer den til i det jeg skrur den på (så lenge jeg ikke overskrider "tillatt bøyeradius må ikke være mindre enn 200x platetykkelsen")?

Det fungerte greit for meg, iallfall, med en bøy på ca 10 cm på en halv meter og platetykkelse 6 mm.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

De ripefaste polycarbonatplatene koster omtrent dobbelt så mye som de vanlige. En traver her på forumet anbefaler meg å gå for vanlige, da det jo etterhvert blir riper i de ripefaste også.

Det ene av vinduene det er snakk om ser dere den røde pilen peker på her, de er i dag omtrent helt ugjennomsiktige etter ca. 10 års bruk, og med små barn nå som stadig gnir seg inntil kommer det til å gå mye raskere å slite dem.

(Dagens vinduer er 6mm og relativt myke, betyr det at de er plexi?)

Hva tror dere andre, hvor mye bedre er ripefast?

picture_023.jpg

Redigert av Maika (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...