Maika Startet 25.Januar.2013 Del på Facebook Startet 25.Januar.2013 Jeg skal bytte ut vinduer i katamaran-seilbåten min.De to viduene på salongen/kahytten er "skrått" plassert på dekk, ca 45grader, og er derfor utsatt for endel mekanisk slitasje fra oss ombord.Jeg er usikker på hvilket materiale dagens vinduer er. De ble satt inn av forrige eier for ca 10 år siden, og er blitt nesten ugjennomsiktige pga slitasjen.Størrelsen er på ca 200x40cm, og de må kunne bøyes (evt være forbøyd) ca 5 cm i lengderetningen. De må også tåle at en voksen person faller på dem.Ut fra informasjon på nettsiden til Vink tenkte jeg at kanskje LEXAN® Margard MRX kan være riktige valget for salongvinduene. Kommentarer? Hvilken tykkelse burde jeg gå for? Forslag til glassmestere i Oslo-området? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Polycarbonat Saphir er kanskje omtrent samme produkt som Lexan Margard MRX..? http://www.plastkompaniet.no/pages/produkter/plater/polycarbonat-saphir.php Jeg kan vel kappe til disse selv, men ville i så fall "skrå-filt" kantene så de ble mindre skarpe. Kan det gjøres med vanlig fil? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Ja, denne kan du bearbeide med vanlig verktøy. Hvis du skal sage er det lurt å sette et helt nytt blad i vippesaga, ellers kan du få problemer med varme. Hvis du skal bore bør helst boret slipes litt spesielt slik at du får en større eggvinkel. Hvis du ikke kan slik borsliping bør du mate veldig forsiktig ellers kan plata sprekke (egentlig mer kritisk på acryl). Noen anbefaler å kjøre boret feil vei. Det syns ikke jeg noe om, deg går litt for treigt. Hvis boret er riktig slipet er det bare å gi gass! Ellers kan du bruke vanlig fil, smergelpapir osv Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Maika Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Takker, Det står at disse kaldbøyes. Bøyen på vinduet er ca 5 cm på 2 meter, og skal skrus på utenpåliggende, dvs settes ikke i karm. Betyr kaldbøying at jeg bare bøyer den til i det jeg skrur den på (så lenge jeg ikke overskrider "tillatt bøyeradius må ikke være mindre enn 200x platetykkelsen")? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Betyr kaldbøying at jeg bare bøyer den til i det jeg skrur den på (så lenge jeg ikke overskrider "tillatt bøyeradius må ikke være mindre enn 200x platetykkelsen")? Det fungerte greit for meg, iallfall, med en bøy på ca 10 cm på en halv meter og platetykkelse 6 mm. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
volfro Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 (redigert) Bøyer ihvertfall vanlig polycarbonat/lexan 90 grader i plateknekken utan at det sprekker. Ellers kan man også vurdere uv beskytta plater. http://www.astrup.no/id/170 Redigert 25.Januar.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Ble anbefalt meg av enn av importørene da jeg byttet ruter. Men det er vel snart 10 år siden Asker Glassmesterforretning AS www.askerglass.no 66 78 30 56 Bleikerveien 10 1387 Asker Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Surfsup Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Er det ikke mulig å slipe og så polere opp igjen, slik det gjøres på biler?? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) De ripefaste polycarbonatplatene koster omtrent dobbelt så mye som de vanlige. En traver her på forumet anbefaler meg å gå for vanlige, da det jo etterhvert blir riper i de ripefaste også. Det ene av vinduene det er snakk om ser dere den røde pilen peker på her, de er i dag omtrent helt ugjennomsiktige etter ca. 10 års bruk, og med små barn nå som stadig gnir seg inntil kommer det til å gå mye raskere å slite dem. (Dagens vinduer er 6mm og relativt myke, betyr det at de er plexi?) Hva tror dere andre, hvor mye bedre er ripefast? Redigert 1.Februar.2013 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Siden du allikevel skal bytte dem ut, kan du jo prøve følgende metode først. Prøv på ett lite område først. Puss med fint sandpapir slik at ripene blir borte. Vannslip med 800 papir. Avfett med rødsprit. Bruk så varmepistol forsiktig til overflaten blir glassklar. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Takk for tips, det skal jeg prøve! (Har tidliger prøvd et metallpolish-tips, men det hadde liten effekt.) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Jeg polerte plasten i nedgangslukene på min båt i fjor sommer. De hadde masse små riper, men ingen sprekker. Brukte poleringsmaskin med Abralon 2000 og 4000, deretter rubbing, og de ble som nye! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
volfro Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Vil nok tru at plexiglass med så mye bøy hadde sprukket, man litt vanskelig å si. https://baatplassen.no/i/topic/836-matt-plexiglass/page-2 Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 På vår forrige båt var hjørnene av vindskjermen av plast. Disse fikk samme behandling som skroget: Meguiars one step compound med maskin og pure wax etterpå. Brukte dette i 6-7 år, og de ble like fine hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.