oivindg Startet 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2013 Hvis man har to plottere i nett, f.eks. Raymarine e12, må man ha kartbrikke i begge plotterne eller klarer de å dele på kartbrikken? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Jeg har to plottere i nettverk og deler kartbrikke. Funker utmerket, men du trenger nok et NMEA 2000 nettverk? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Det går fint, men ikke over NMEA 2000. De bruker ethernet til dette, Seatalk HS.på Raymarine. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Jepp, du klipper kortet i to, og stapper halvparten inn i hver plotter. Da får du halve kartet på hver plotter Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) Kranglete i kveld, adeneo ? :-) Redigert 25.Januar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Neida, men fra spøk til revolver, Raymarines E serie kan dele kart over nettverket, man trenger ikke to kartbrikker. På nyere versjoner av E serien kan man vel til og med streame kartet til en iPhone/iPad. Forøvrig kan kanskje en bruksanvisning være nyttig å lese ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Det går fint, men ikke over NMEA 2000. ?? Jeg benytter NMEA 200 og det fungerer aldeles utmerket. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Worry II Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Ahh, bare en annen måte å si RTFM på ! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 På Garmin brukes ihvertfall NMEA 2000, men hva nettverket til de andre produsentene heter vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Neida, men fra spøk til revolver, Raymarines E serie kan dele kart over nettverket, man trenger ikke to kartbrikker.På nyere versjoner av E serien kan man vel til og med streame kartet til en iPhone/iPad. Forøvrig kan kanskje en bruksanvisning være nyttig å lese ? Har det kommet på E-serien også? Eller er det e-serien du mener? Tror det hadde blitt veldig kjedelig her hvis alle skulle sittet hver for seg og finlest manualer. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
oivindg Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 ?? Jeg benytter NMEA 200 og det fungerer aldeles utmerket. Hva slags fabrikat er det du har, REM? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Mix Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 På Garmin brukes ihvertfall NMEA 2000, NMEA 2000 brukes også på Raymarine, men ikke til dette, og det gjør det heller ikke på Garmin produkter. Garmin bruker også ethernet til dette og kaller det "Garmin Marine Network". Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 http://www.uprealimager.com/interesting/boating/GPSMAP4008_NMEA2000NetworkFundamentals.pdf De kaller da dette NMEA Network? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 ?? Jeg benytter NMEA 200 og det fungerer aldeles utmerket. Det gjør det helt sikkert sålenge du har ethernet koplet til mellom MFD'ene. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) De kaller da dette NMEA Network? Jepp, Garmin bruker NMEA 2000, og det gjør vel samtlige leverandører idag. Men ikke til dette. Her kreves mer båndbredde, derfor ethernet. Flere skjermer-MFD'er (MultiFunktionDisplays) Digital Radar, Ekkolodd BlackBox etc.koples via ethernet, gjerne via hub'er eller switcher, men også direkte via kryssa kabler. Du kan se det på dette bildet, blå er NMEA 2000 for sensorer etc. Rød er ethernet. Capiche ? Redigert 25.Januar.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Da lærte jeg noe nytt helt på tampen av lørdagskvelden Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Da lærte jeg noe nytt helt på tampen av lørdagskvelden Siden jeg innbilte meg at det var lørdags morgen nå ble jeg litt skremt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Runner Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Men for de fleste systemer gjelder at du bare kan se det samme bilde/kartetutsnittet på begge. Dvs at det ikke er mulig at en sitter nede å planlegger neste strekk over Lista, mens en annen sitter oppe og styrer etter kartplotter ved Tananger. Fordelen med to plottere fremfor en dum videoskjerm som slave, er at du kan styre begge plotterne fra begge posisjoner. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Tom Rør Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Siden jeg innbilte meg at det var lørdags morgen nå ble jeg litt skremt. Jeg innbilte meg at det var lørdagskveld, og ble kjempeglad da jeg fant ut at det var fredagskveld Sitér dette innlegget Link to post
egard Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Hei, Har 2 stk Raymarine E 120 plottere med kart i den ene, fungerer helt fint, men ikke spør hvordan--)) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Hei, Har 2 stk Raymarine E 120 plottere med kart i den ene, fungerer helt fint, men ikke spør hvordan--)) Hvis du skal vise kartet på begge samtidig, må du da ha samme kartutsnitt på begge skjermene? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
egard Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Hei igjen, Har den ene plotteren på fly og den andre inne i båten så det kan eg ikkje svare deg på da eg ikkje har prøvd. Skal se om eg får prøvd det ut nårm eg er i båten en dag. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Hulda har Garmin. En plotter inne og en ute. Radar og plotter over ethernett. Plotterene kjører uavhengig av hverandre. Jeg kan ha kart på den ene og noe annet på den andre, eller kombinasjoner. Jeg kan 'slå av' den ene plotteren og fortsette med kun den andre. Hos meg kjører radar, plottere, ais og ekkolodd over systemet, GPS tas ned via Trimble. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Hos meg må jeg ha påslått den med kartet i for å få kart på den andre. Raymarine RL 80 C. Ellers kan man ha individuelle oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Jeg har Raymarine e80 og de jobber uavhengig av hverandre men den ene med kartet i må stå som master og må være påslått. Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.