Jump to content

Mercruiser Alpha one gen2, montering av sjøvannsfilter

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ferskvannskjøling til min Mercruiser V8 med alpha one gen 2 drev, og vurderer å sette inn sjøvannsfilter i sammeslengen som jeg monterer det. Planen er å montere det på den tykke slangen som kommer fra drevet. Den ligger jo nå under vannlinjen, mens et sjøvannsfilter bør monteres over vannlinjen slik at det kan åpnes og renses uten at det renner vann inn i båten. Kan jeg med dette drevet montere sjøvannsfilteret opp over vannlinjen uten at jeg mister for mye trykk på vannet?

• 1 måned senere...

Hei Jensemann !

Har du tenkt noe mer på dette oppsettet ? Jeg vurderer det samme i min, med Apha one gen 1.

Forskjellen hos meg er at jeg har egen sjøvannspumpe koblet til motoren (Merc 260/v8 med ferksvannskjøling). Tror pumpen er den som brukes sammen med Bravo drev.

Slangen i drevet er ikke montert hos meg og gjennomføringen i transomen er blokkert i begge ender. Lurer litt på om jeg skal koble sammen både vann fra sjøpumpe og fra drevet, bare for å ha en fallback dersom en av dem skulle slutte å funke. Kanskje litt overkill, men når jeg først har tilgang til 2 vannkilder er det jo bra å utnytte det....? :smiley:

Når jeg renset varmeveksleren i høst fant jeg faktisk en del grus og småskjell så sjøvannsfilter hadde nok vært på sin plass.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...