jensemann2 Startet 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2013 Tenkte å kjøpe meg en elektrisk evt vacuum oljepumpe til båten, men de fleste har veldig kort sugerør. På mercruiseren er det en enormt lang peilepinne. Kan jeg evt bare koble meg på og suge fra peilepinnerøret? Går det helt ned i bunnen av bunnpanna? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 På min volvo 5.7 går røret helt ned.. olja må være varm før det går å suge den opp i det tynne hullet.. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Sydvesten Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Det ville jeg ikke satset på, med slike vakuum sugere så stikker du sugeslangen ned i peilerøret slik at sugeslangen rekker ned i bunnen... Selv pleier jeg å rotere slangen på slutten slik at jeg får opp mest mulig av oljen.. en hører og merker når en suger luft Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Whistler Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Oljen må være varm og sugerøret må kjøres til bunns. Pela vakuum og Biltema vakuum er så godt som identiske i konstruksjon og kvalitet. Kapasiteten på motoren er vel 4,5 L. Min erfaring er at pumpa greier å dra opp mellom 3,5 og 3,7. En halvliter eller deromkring ligger i filteret. Som Sydvesten sier høres det godt når det slurper nedi der. Bruk peilepinnen som mål når du fyller ny olje. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
hegra Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Hvis du må forlenge eller bytte sugeslangen må du være sikker på at slangen du bruker tåler varm olje. Hvis den krøller seg eller utvider seg er det ikke sikkert du får den opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 tenkte å kjøpe denne http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Elektrisk-oljeskifter-12-V-25866/ Gidder ikke bruke 1000 kr på vacuum pumpe. Men holder 0,8 meter for å nå ned til bunnen da? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Kjenner jo om røret går på utsiden og er montert under avtappings pluggen. Hos meg så følger det med ei orginal pumpe som gjenges på peilepinne hullet.. Jeg har oljekjøler og brakett montert filter. Så av totalt 9 liter oljevolum så får jeg av 6.5liter.. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Whistler Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 tenkte å kjøpe denne http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Elektrisk-oljeskifter-12-V-25866/ Gidder ikke bruke 1000 kr på vacuum pumpe. Men holder 0,8 meter for å nå ned til bunnen da? Naboen min har en sånn pumpe. Han pleier å låne vakumpumpa mi når han skifter olje i båten. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Honduras Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 (redigert) På min Mercruiser V6 (4,3MPI) er det montert en slange inn i bunnpanna som man kan stikke sugepumpa ned i. Nippelen står helt i bunnen, så gjennom den blir det tomt. Har du sjekket om du har noe slikt på din. Kjøpte "ny" båt i fjor og skulle gjøre første oljeskift på høsten. Fant den slange ved en tilfeldighet når jeg sjekket opp rundt motor ifm service. Jeg har investert i ei lita pumpe fra Jula, og den fungerer aldeles fortreffelig (når olja er varm....) http://www.jula.no/oljeskiftpumpe-650213 Selve sugeslangen er en tynn plasttrukket stålvirvel som ligner veldig på disse hvite greiene damene henger opp gardiner med. Virker veldig robust. Skal ikke mange pumpetakene til før man har bra undertrykk i kula. Er man litt lat (som jeg til tider kan være) tar man av pumpa og setter en gammel støvsuger på toppen. Da går det rimelig greit unna.... Etter at jeg kjøpte den har jeg byttet olje på diverse hjemme i garasjen bare fordi det er så lettvint... Redigert 26.Januar.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Whistler Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 @Honduras. Er det en armert gummislange? Meningen er vel at skru"korken" i enden skal festes i bunnpluggen slik at slangen følger med ut og oljen kan tappes fra bunnpluggen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
jensemann2 Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Den jula pumpa så jo grei ut! Tror jeg går for den:) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Og jeg bruker ei lita messingpumpe som drives med håndmakt. Selges på Maritim for 179,-. Til den må du kjøpe slange som passer i motoren. Blir litt søl hvis slangen hopper av, og det er best med en utløpsslange også ned i bøtte eller kanne. Pumper 9 liter olje helt greit med den så lenge olja er varm nok. Det gjorde ikke den elektriske fra biltema, men skal innrømme at olja bare var lunken den ene gangen jeg prøvde. Trodde jeg skulle tømme batteriet lenge før motoren var tom for olje. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 (redigert) Peilerøret på mercruiser V8 går ikke helt ned nei, som trådstarter skriver er pinnen forholdsvis lang og dette sugerøret som følger med de ellers utmerkede vakuumpumpene vil ikke nå langt nok til å få ut all oljen. Det finnes altså dreneringsslange å få kjøpt som passer i bånnpluggen, men her finnes det forskjellige varianter med forskjellige gjenger. På mine VP 4,3 V6'ere går peilepinnerøret på utsiden helt ned til "bånnpluggen" så her er det bare å koble vakuum på flensen av peilerøret, men V8'erne har ikke dette. Da jeg bygde ny motor til Hydroliften lagde jeg nytt peilerør som går helt til bånn. 3/8" rustfritt rør som ble tilpasset en lang peilepinne. Redigert 27.Januar.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 @Honduras. Er det en armert gummislange? Meningen er vel at skru"korken" i enden skal festes i bunnpluggen slik at slangen følger med ut og oljen kan tappes fra bunnpluggen. Ja, det er en armert slange med en tappeplugg i enden. Skal den ut gjennom bunnpluggen ja.... det må jeg sjekke neste gang, for den variantenvar jo smart. Jeg bare stappet sugeslangen fra pumpa ned i denne. Hvis jeg kan dra den ut og sette på ei tomkanne slipper man jo pumper og styr, og tyngdekraften får gjøre sitt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jensemann2 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Men den Jula-pumpa hadde jo 2,6 m sugeslange. Da når den vel helt ned? Spørsmålet er om det er like vanskelig , eller enda mer knotete å få ned det røret enn selve peilepinnen, for det er jo et helvete i seg selv... Alternativet er jo å legge et kar med en slange på under bunnpluggen, og la slangen gå ut gjennom bånn nygla i båten, og slippe oljen rett nedi der. Men jeg vet ikke om jeg kommer til denne pluggen. Hvis jeg ikke kommer til den får jeg jo heller ikke koblet til noe slange... Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Har mercruiser 898. som er en chevy 305. Bruker den pumpa fra jula å slangen går ned peilepinnerøret. På min sitter det en sil så kommer ikke heeeelt ned i panna. Hadde to hyppige oljeskift med filter ved kjøp, tok da bunnpanneplugg. etter dette har ikke oljen blitt mørk så jeg har gått over til pumpa... får ut ca 0.4l mer ved å bruke tappepluggen på bunnpanne Sitér dette innlegget Link to post
Czicko Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Har kjøpt Biltemapumpen du hadde sett på og den fungerer greit til å bytte olje på min Volvo 5,7. Nedi med sugerøret, sett på pumpen og sug i slangen til olja når pumpen. Deretter er det bare å la den gå til det er tomt. Enkelt! Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Jeg kjøpte Biltemapumpen i fjor, og fikk ikke denne til å funke. kommer til å kjøpe en ala den Honduras har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.