Jump to content

Oljeskift mercruiser V8 , går peilerøret helt ned?

jensemann2

Recommended Posts

Det ville jeg ikke satset på, med slike vakuum sugere så stikker du sugeslangen ned i peilerøret slik at sugeslangen rekker ned i bunnen... Selv pleier jeg å rotere slangen på slutten slik at jeg får opp mest mulig av oljen.. en hører og merker når en suger luft

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Oljen må være varm og sugerøret må kjøres til bunns. Pela vakuum og Biltema vakuum er så godt som identiske i konstruksjon og kvalitet.

Kapasiteten på motoren er vel 4,5 L. Min erfaring er at pumpa greier å dra opp mellom 3,5 og 3,7. En halvliter eller deromkring ligger i filteret. Som Sydvesten sier høres det godt når det slurper nedi der.

Bruk peilepinnen som mål når du fyller ny olje.

Kjenner jo om røret går på utsiden og er montert under avtappings pluggen. Hos meg så følger det med ei orginal pumpe som gjenges på peilepinne hullet.. Jeg har oljekjøler og brakett montert filter. Så av totalt 9 liter oljevolum så får jeg av 6.5liter..

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

På min Mercruiser V6 (4,3MPI) er det montert en slange inn i bunnpanna som man kan stikke sugepumpa ned i. Nippelen står helt i bunnen, så gjennom den blir det tomt. Har du sjekket om du har noe slikt på din.

Kjøpte "ny" båt i fjor og skulle gjøre første oljeskift på høsten. Fant den slange ved en tilfeldighet når jeg sjekket opp rundt motor ifm service.

Jeg har investert i ei lita pumpe fra Jula, og den fungerer aldeles fortreffelig (når olja er varm....)

http://www.jula.no/oljeskiftpumpe-650213

Selve sugeslangen er en tynn plasttrukket stålvirvel som ligner veldig på disse hvite greiene damene henger opp gardiner med. Virker veldig robust. Skal ikke mange pumpetakene til før man har bra undertrykk i kula. Er man litt lat (som jeg til tider kan være) tar man av pumpa og setter en gammel støvsuger på toppen. Da går det rimelig greit unna....

Etter at jeg kjøpte den har jeg byttet olje på diverse hjemme i garasjen bare fordi det er så lettvint...

Redigert av Honduras (see edit history)

Og jeg bruker ei lita messingpumpe som drives med håndmakt. Selges på Maritim for 179,-. Til den må du kjøpe slange som passer i motoren. Blir litt søl hvis slangen hopper av, og det er best med en utløpsslange også ned i bøtte eller kanne. Pumper 9 liter olje helt greit med den så lenge olja er varm nok. Det gjorde ikke den elektriske fra biltema, men skal innrømme at olja bare var lunken den ene gangen jeg prøvde. Trodde jeg skulle tømme batteriet lenge før motoren var tom for olje.

Peilerøret på mercruiser V8 går ikke helt ned nei, som trådstarter skriver er pinnen forholdsvis lang og dette sugerøret som følger med de ellers utmerkede vakuumpumpene vil ikke nå langt nok til å få ut all oljen. Det finnes altså dreneringsslange å få kjøpt som passer i bånnpluggen, men her finnes det forskjellige varianter med forskjellige gjenger. På mine VP 4,3 V6'ere går peilepinnerøret på utsiden helt ned til "bånnpluggen" så her er det bare å koble vakuum på flensen av peilerøret, men V8'erne har ikke dette. Da jeg bygde ny motor til Hydroliften lagde jeg nytt peilerør som går helt til bånn. 3/8" rustfritt rør som ble tilpasset en lang peilepinne.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
@Honduras. Er det en armert gummislange? Meningen er vel at skru"korken" i enden skal festes i bunnpluggen slik at slangen følger med ut og oljen kan tappes fra bunnpluggen.

Ja, det er en armert slange med en tappeplugg i enden. Skal den ut gjennom bunnpluggen ja.... det må jeg sjekke neste gang, for den variantenvar jo smart. Jeg bare stappet sugeslangen fra pumpa ned i denne.

Hvis jeg kan dra den ut og sette på ei tomkanne slipper man jo pumper og styr, og tyngdekraften får gjøre sitt.

Men den Jula-pumpa hadde jo 2,6 m sugeslange. Da når den vel helt ned? Spørsmålet er om det er like vanskelig , eller enda mer knotete å få ned det røret enn selve peilepinnen, for det er jo et helvete i seg selv... Alternativet er jo å legge et kar med en slange på under bunnpluggen, og la slangen gå ut gjennom bånn nygla i båten, og slippe oljen rett nedi der. Men jeg vet ikke om jeg kommer til denne pluggen. Hvis jeg ikke kommer til den får jeg jo heller ikke koblet til noe slange...

Har mercruiser 898. som er en chevy 305. Bruker den pumpa fra jula å slangen går ned peilepinnerøret. På min sitter det en sil så kommer ikke heeeelt ned i panna. Hadde to hyppige oljeskift med filter ved kjøp, tok da bunnpanneplugg. etter dette har ikke oljen blitt mørk så jeg har gått over til pumpa... får ut ca 0.4l mer ved å bruke tappepluggen på bunnpanne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...