Alternes. Startet 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2013 (redigert) koppen på siden er en kork som er detti nedi der og ikke en fettpresse Det ble et heller dårlig bilde men det jeg fikk til da det er vanskelig å komme til.. pakkboksen har ingen fettkopp eller lignende som jeg er vant med, så er denne boksen tettet med en simmering eller noe lignende og hvor ofte må dette byttes? tror den er av gammel årgang. Redigert 26.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Komodo Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Tror du må komme opp med noe bedre enn det bildet der...Prøv med litt bedre lys og et skikkelig kamera Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Alternes. Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 jepp. jeg får gjøre et nytt forsøk i morgen Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
gunped Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Etter klemma å bedømme er dette den berømmelige volvokondomen.Den skal bare ha en liten sprut olje i forkant mot akselen. Dette gjøres best når båten står på land. Man klemmer da gummien sammen med fingrene slik at man får en liten åpning.Når den begynner å lekke må hele saken skiftes.Kontroler for sprekker i gummien. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Den skal ikke smøres med olje, men et spesielt fett som følge med i pakningen ved innkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Og hvis det er volvokondomen er det viktig å lufte den ved sjøsetting. Når båten er sjøsatt klemmer du den sammen slik at den blir oval, og det skal komme vann inn i båten når dette gjøres. Da har du fått ut lufta som står i hylsa. Gjør du ikke dette blir kondomen unødvendig varm og kan begynne å lekke. Fett tror jeg maritim selger. Den skal bare ha ca to teskjeer en gang pr sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 (redigert) så dette er altså en gummikondom som fylles med fett som deretter settes på plass og strammes til med den klemmen vist på bilde om jeg forstår dere riktig? tror ikke denne er byttet eller smurt opp på mange år så da er det sikkert på tide. men noen lekkasje har jeg ikke utenom noen dråper i ny og ny.. Det blir i alle fall en kjedelig operasjon og bytte dette da den sitter under motoren og jeg må ut med gearkassen for og i det hele tatt og ha noen sjangs for og komme til dette.. håpløs ordning Takker for alle svar Redigert 27.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
hegra Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Først av alt må du finne ut om det er volvokondom. Hvis det er det, skal du ikke åpne noe som helst. Du skal klemme det sammen med fingrene og klemme forsiktig inn litt fett og slett ikke fylle det. Fettet skal bare ligge der hvor gummien omslutter akslingen. Maks ei teskje eller to. Ligger båten på sjøen skal det som sagt komme vann inn når du klemmer den. Det er altså ett vannsmurt system og for mye fett vil bare gjøre at den går varm. Det er først når den lekker den må skiftes, men volvo anbefaler vel hvert 5 år eller deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Prøvde å laste ned ei side fra volvo som viste volvokondomet, men fikk det ikke til. På ett eller annet underlig vis fikk jeg til å lage en tegning og fikk det inn. Teksten ble veldig liten, men håper det er leselig, og at det er til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Tusen takk skal du ha Hegra Det ser ut til at dette er akkurat denne ordningen jeg har. nok en gang beviser dette flotte forumet at her er det folk med peiling, og ikke minst folk med mere data kunnskaper en det jeg har (heldigvis) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Hafrsfjord Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 (redigert) Volvokondom: Bildet hentet fra :http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/AccessoriesCatalog/3891?path=1532%2F3667%2F3891 Redigert 27.Januar.2013 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Jepp, kan ikke se at det kan være noen annet Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 9.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Er det noen her som kan fortelle vet hvilken type fett som skal brukes, og hvor jeg kan få kjøpt dette? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
blueline Svart 9.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Du får en tube hos Vp förhandlare eller velassorterte båtutstyrsbutikker. VP. Delenummeret er 828250-1 og bör icke koste stort mer en en 50-lapp. Det er små mängder du skal bruke så 50 gram bör holde i 5-10 säsonger. Om det bare kommer noen dråper av og til hadde jeg begynt med en liten dasj fett för sjösetting og klemme på pakkboksen etter sjösetting slik at det kommer vann fram. Vannet skal kjöle og smöre pakkboksen mens fettet skal gjöre tett. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 9.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Takker Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Er det ok å bruke vannbestandig marine grease til denne pakkboksen? eller må jeg anskaffe noe "superduper Extreem spesial" fra volvo penta for dette formålet? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 (redigert) Tuben til Volvo har en spiss som skal presses inn mellom gummien og akslingen. Fettuben koster kanskje en femtilapp og holder i mange år. Redigert 20.Februar.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Ja, da får jeg vel skaffe en slik Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.