Jump to content

Informasjon om Atlantic 49 som langturbåt

mmongstad

Recommended Posts

Hei, jeg er på jakt etter en båt for langtur med noen venner, og i den sammenheng har det dukket opp noen atlantic 49 som selges ganske rimelig.

Det jeg finner ut om båten ved søk på nett er at den i utgangspunktet er en båt bygget i hellas på 90' som en kopi av en en av de franske båtene fra den tiden (jeaneau el. beneteau )

Det jeg lurer på er om noen har noen egne erfaringer med disse båtene, sjøegenskaper, hard vind, generell byggkvalitet?

De få kommentarene jeg har sett til båttypen spriker noe, men sier ingenting spesifikt om båtene.

All informsasjon mottas med takk;)

Er det den båten jeg tenker på er den greskbygget på lisens fra en av de to store franske men husker ikke hvilken, som du selv skriver. Jeg har selv seilt en Atlantic 55 en uke, og den var sikker egnkonstruert (gresk) og var i realiteten ett lite skip med uvanlig bredde og høyde på skroget. Utstyret virket solid og mye så ut til å være basert på vanlig skipsstandard, noe som er uvanlig på masseproduserte båter. Denne var vellutsyrt med stort sett alt tenkelig utstyr. Men krevende å manuvere med sin store rigg og høye skrog u/baugtrøster. Atlantic har også en 60-65 foter bygget i samme stil, et skip. Har sett at noen av disse er kommet under andre lands flagg.

Er det den båten jeg tenker på er den greskbygget på lisens fra en av de to store franske men husker ikke hvilken, som du selv skriver. Jeg har selv seilt en Atlantic 55 en uke, og den var sikker egnkonstruert (gresk) og var i realiteten ett lite skip med uvanlig bredde og høyde på skroget. Utstyret virket solid og mye så ut til å være basert på vanlig skipsstandard, noe som er uvanlig på masseproduserte båter. Denne var vellutsyrt med stort sett alt tenkelig utstyr. Men krevende å manuvere med sin store rigg og høye skrog u/baugtrøster. Atlantic har også en 60-65 foter bygget i samme stil, et skip. Har sett at noen av disse er kommet under andre lands flagg.

Tror at atlantic 55 er litt annen type konstruksjon enn 44 og 49 ... særlig i hekk konstruksjonen... det lille jeg har funnet ut om 49 så langt tyder på at de er ganske kjappe seilere (iforhold til str og alder) men dette kan jo også tyde på at de ikke nødvendigvis er de beste havseilerene..?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...