Bitteliten Startet 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2013 Vi skal ha Raymarine system på nye båten e120 på pidestall To autopiloter VHF med dobbelt sett mikrofon (oppe og nede) Hd radar i masta Under hardtop bruker vi fjernkontroll til autopilot og Ipad i brakett som skjermrepeater. På kartbordet ønsker jeg meg en større skjerm som er repeater til plotter med alle funksjoner, samt mulighet til å fungere som ekstern skjerm til lap top el. Jeg vil også ha en helt frittstående GPS her med egen antenne på push pit. Videre skal det være mulig å koble en PC med MaxSea til SeaTalk systemet for overføring av navigasjonsdata fra kartbordet. Anbefales lap top eller en maritim fastmontert PC? Furuno har slike løsninger ferdig skissert, men jeg finner ikke noe tilsvarende hos Raymarine. Noen som kan bistå her? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 (redigert) Denne kanskje ??http://www.raymarine.com/view/?id=510 About Raymarine RayTech Planner PC navigation software for the "at home" navigator Create and plan routes with a simple point and click interface Features built-in planning charts for the entire world Compatible with a wide range of chart formats including, Navionics Gold, Platinum, and raster charts Based on the powerful Raymarine RayTech RNS v6.2 navigation software suite Lenge siden jeg var og kikket på den så vet ikke om det kan brukes mot MaxSea system/kart Redigert 27.Januar.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
volfro Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Nå har eg ikke studert dette inngående, men eg har jo brukt Raytech 6.1 i lag med E 80 i noen år nå og dette funker ganske greit. Som regel bruker eg kun plotter i cockpit da det går mindre strøm, men er det surt vær etc. så er det jo greit å ha mulighet til betjening etc. nede i kjelleren. Her er både max sea og raytech oppe samtidig. (dårlig gammelt mobilbilde) Eg bruker en billig stasjonær mini pc som er ganske strømgjerrig. Ang. skjermer så har eg en 22" og 24" ved kartbord, montert rygg mot rygg på svingbart feste. Max sea har en egen gps dongle hos meg, men det kunne sikkert gjerne vært en seperat gps antenne? E 80 er kobla til en egen gps antenne på pushpit. På pushpit står også en antenne til en gammel garmin gps 128 som er montert ved kartbord. Denne har eg en nmea skjøtekabel liggende bak instumentpanelet som ved ett nødtilfelle kan trekkes til plotter ute visst sea talk inngangen på E 80 ryker (har skjedd) Da har eg 3 gps systemer og 2 kart system ( + en nexus 7) og det burde normalt sett holde, men alle trenger strøm........ Så kjører eg tv signaler fra tv nede til plotter oppe, og dette er vel kanskje det som blir mest brukt. De andre problemstillingene har eg ikke stussa i men ser det står litt her. https://baatplassen.no/i/topic/54285-hente-dybdedata-fra-raymarine-raytech-rns-60/ Og så kommer det sikkert flere tips eg kan bruke nå? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Legg merke til at Furuno Navnet 3D kjører Maxsea på sine plottere. Maxsea er fullintegrert med Furuno NN3D og kan styre radar, ekkolodd, navtex osv. Raymarine har jo Raytech men jeg regner med det er performance delen i Maxsea som gjør at du ønsker Maxsea. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Det er vær ruting som gjør at Max Sea foretrekkes. Furuno falt ut hos oss pga strøm forbruk på TZ Touch og at Raymarine har best autopiloter Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 (redigert) Hva med å bruke en mindre plotter på havet? Radarantennene kan gå i "sparemodus", de slår seg på med gitte intervall og plotter gir alarm om ekko registreres i satt område. En laptop med touchscreen vil tilsvare TZtouch og trenger ikke å bruke mye strøm om man vektlegger det. Man trenger kun en trådløs ruter ombord så har man maxsea på laptopen, eventuellt via kabel. Ellers bør du sjekke om du kan bruke de samme kartene på Maxsea som på Raymarine slik at du ikke må kjøpe dobbelt opp av kart. Jeg skal være forsiktig med å anbefalle noe forann det andre, Raymarine har jeg desverre ikke så mye erfaring med. Redigert 27.Januar.2013 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 "Welcome to the Raymarine Technical Forum Morris, According to page 63 of the MaxSea Operator Manual, MaxSea supports exporting waypoint/route data in GPX file format. Should a GPX file containing your waypoints/routes be produced by MaxSea, then this file could be imported into Raymarine's Voyage Planner PC software. Voyage Planner has the capability to then export the data to a file format supported by Raymarine MFDs, including the C120W and e7 MFDs. This file format is referred to as archive.fsh. The archive.fsh file exported by Voyage Planner may be directly exported to a commonly available microSD memory card which can be used to transport the waypoint/route data to the new c/e-Series MFD (c95, c97, c125, c127, e7, e7D, e95, e97, e125, .... Should the PC be located onboard the vessel, then waypoint/route data may also be transferred from Voyage Planner to the new c/e-Series MFD via either of the following methods: WiFi Ethernet Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Å overføre ruter er ikke så vanskelig men ofte unødvendig tungvindt om man må eksportere og importere de, endrer man på ett waypoint må man gjøre det hele på nytt. Ikke noe big deal over Atlanteren. Lar man maxsea styre autopiloten direkte slipper man denne jobben underveis. Mange autopiloter har flere innganger slik at man kan velge hvem som skal styre den. Jeg har aldri forsøkt værruting/performance da jeg ikke seiler men det virker svært interresant og nyttig. Det fine med å holde seg til en produsent er jo at man har synkronisert ruter, autopilot, radar, kart osv. uten å gjøre noe manuellt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.