Jump to content

Propellsink for NB750 m 96HK Yanmar


Smellingen

Recommended Posts

Hei, etter sjøsetting i høst fant jeg ut hva det var som sto på propellmutteren.


propellsink.jpg

Det forklarte også den manglende sinkbeskyttelsen på propellen...

Jeg sjekket ikke hvilken størrelse propellmutteren hadde :confused: , og nå ligger båten som nevnt på vannet.

Er der noen NB750 eiere som vet hvilken størrelse denne mutteren har? Antar det er en temmelig standard installasjon med 96HK Yanmar. 1997 mod.

Etter sjøsetting har jeg sporet opp leverandør: http://www.westmekan.com/upload/bruker/dokumenter/propell.sink.mutter.pdf

Kan også få partnr direkte, eller evt. et konkurrerende merke.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post

Det lille hullet i senter av aksling har sikkert også gjenger slik at du kan bruke sink med en skrue i senter av sinken, hvis du ønsker å bruke det i stedet. Men da må du også vite mutterstørrelse. Alternativ 3 er sink på selve akslingen hvis det er plass til det. Men den som er vist på bildet sitter tydeligvis godt, så den løsner ikke så lett, så den orginale er kanskje det beste.

Link to post

:worry: Ikke mye sink igjen der nei. Med den typen akselbeskyttelse som du viser på bildet må det bli lite sink.

Jeg har samme båt og motor. Sinken er festet rundt akslingen helt nær propellen og da blir det nok plass. Akselen er 35 mm og akselsink får du på bla. hos Maritim. Biltema har ikke den dimensjonen.

Men, og dette er viktig. Jeg oppdaget at samme hvor mye akselsink jeg hadde så var propellen rødfarget når jeg tok opp båten. Det betyr at propellen langsomt avsinkes. Kjente til hva dette kunne skyldes fra min forrige båt og ganske riktig, samme på NB-en også. Hylserøret var ikke "jordet" og det skal det være.

Løste dette ved å feste en slangeklemme om hylserøret rett bak pakkboksen. Festet en mangtrådet og myk kobberledning til klemma og førte den til batteri -, eller motorblokka. Det samme ble gjort på rorstammen. Etter det ingen rødfarget propell, men akselsinken forbrukes i løpet av en sessong.

Link to post

Kan ikke skjønne at jording av hylsa skulle ha noen betydning i forbindelse med at propellen tæres, det er vel ikke noe "elektrisk" kontakt mellom disse?. For at aksel/propell skal unngå tæring så er det vel propeller/aksel anoden som gjelder. Skulle vel heller da tro at det må være noe annen elektrisk feil i båten eller nabobåten.

Link to post
Kan ikke skjønne at jording av hylsa skulle ha noen betydning i forbindelse med at propellen tæres, det er vel ikke noe "elektrisk" kontakt mellom disse?. For at aksel/propell skal unngå tæring så er det vel propeller/aksel anoden som gjelder. Skulle vel heller da tro at det må være noe annen elektrisk feil i båten eller nabobåten.

Enhver får jo tro som de vil. Jeg trodde også som du, men her tok jeg feil. Det blir nok potensialforskjell mellom aksel i syrefast og hylse av messing og propellsinken ofrer seg. Men valget er jo opp til den enkelte, jeg bare tipser jeg. :yesnod:

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Ja, ja, jeg bruker jo ikke motoren eller propellen som anode. Hvorfor "jorder" de fleste båtleverandører både aksel (m. slepesko) og hylserør hvis det er feil ? Aksel og hylse får likt potensial og er jo koplet til utvendige anoder både på aksling og på ror.

Men jeg forholder meg til det jeg ser og har erfart og det har gått tålig bra.

Link to post
:worry: Ikke mye sink igjen der nei. Med den typen akselbeskyttelse som du viser på bildet må det bli lite sink.

Jeg har samme båt og motor. Sinken er festet rundt akslingen helt nær propellen og da blir det nok plass. Akselen er 35 mm og akselsink får du på bla. hos Maritim. Biltema har ikke den dimensjonen.

Men, og dette er viktig. Jeg oppdaget at samme hvor mye akselsink jeg hadde så var propellen rødfarget når jeg tok opp båten. Det betyr at propellen langsomt avsinkes.

 

Takker for svar :smiley:

 

Jeg har tenkt på akselsink, men min båt har (som jeg har sett på bilder av flere NB750-er) plastet inn hylsa helt bak til propellen. Sikkert for å bedre vanntilstrømmingen til propellen. Så det er ikke plass.

 

Men at propellen avsinkes er bra sikkert. Fullt av rødprikker. Det vises godt på bildet lenger oppe.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post

Hei igjen. Min båt er fra 1998 og stevnlageret er plastet inn antagelig slik som hos deg. Men jeg har da flere cm. fri aksling mellom lager og propellboss.

Jeg bruker en rund og flat sinkanode på akslingen. Men som du sier, vannet som smurer stevnlageret skal strømme fritt, og dersom det ikke er tilstrekkelig klaring går det ikke med anode rundt akslingen. Men jeg synes nok engang at du bør "jorde" hylserøret om du ikke vil ha "makkspist" propell. Dette er ikke tull som noen vil ha det til, jeg uttaler meg på basis av erfaring i en del år nå.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...