Smellingen Startet 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2013 Hei, etter sjøsetting i høst fant jeg ut hva det var som sto på propellmutteren.Det forklarte også den manglende sinkbeskyttelsen på propellen...Jeg sjekket ikke hvilken størrelse propellmutteren hadde , og nå ligger båten som nevnt på vannet.Er der noen NB750 eiere som vet hvilken størrelse denne mutteren har? Antar det er en temmelig standard installasjon med 96HK Yanmar. 1997 mod.Etter sjøsetting har jeg sporet opp leverandør: http://www.westmekan.com/upload/bruker/dokumenter/propell.sink.mutter.pdfKan også få partnr direkte, eller evt. et konkurrerende merke. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
hegra Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Det lille hullet i senter av aksling har sikkert også gjenger slik at du kan bruke sink med en skrue i senter av sinken, hvis du ønsker å bruke det i stedet. Men da må du også vite mutterstørrelse. Alternativ 3 er sink på selve akslingen hvis det er plass til det. Men den som er vist på bildet sitter tydeligvis godt, så den løsner ikke så lett, så den orginale er kanskje det beste. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Er 95 % sikker på at du har 35 mm aksel. Dette var standard oppsett på mange båter med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Ikke mye sink igjen der nei. Med den typen akselbeskyttelse som du viser på bildet må det bli lite sink. Jeg har samme båt og motor. Sinken er festet rundt akslingen helt nær propellen og da blir det nok plass. Akselen er 35 mm og akselsink får du på bla. hos Maritim. Biltema har ikke den dimensjonen. Men, og dette er viktig. Jeg oppdaget at samme hvor mye akselsink jeg hadde så var propellen rødfarget når jeg tok opp båten. Det betyr at propellen langsomt avsinkes. Kjente til hva dette kunne skyldes fra min forrige båt og ganske riktig, samme på NB-en også. Hylserøret var ikke "jordet" og det skal det være. Løste dette ved å feste en slangeklemme om hylserøret rett bak pakkboksen. Festet en mangtrådet og myk kobberledning til klemma og førte den til batteri -, eller motorblokka. Det samme ble gjort på rorstammen. Etter det ingen rødfarget propell, men akselsinken forbrukes i løpet av en sessong. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Kan ikke skjønne at jording av hylsa skulle ha noen betydning i forbindelse med at propellen tæres, det er vel ikke noe "elektrisk" kontakt mellom disse?. For at aksel/propell skal unngå tæring så er det vel propeller/aksel anoden som gjelder. Skulle vel heller da tro at det må være noe annen elektrisk feil i båten eller nabobåten. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Nb Marine har en slags nettbutikk der du kan bestille deler. Ser ut som om de har denne zinken til 750: http://nbmarine.no/nettbutikk/eldre-modeller/nb-750/ Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 (redigert) Kan ikke skjønne at jording av hylsa skulle ha noen betydning i forbindelse med at propellen tæres, det er vel ikke noe "elektrisk" kontakt mellom disse?. For at aksel/propell skal unngå tæring så er det vel propeller/aksel anoden som gjelder. Skulle vel heller da tro at det må være noe annen elektrisk feil i båten eller nabobåten. Enhver får jo tro som de vil. Jeg trodde også som du, men her tok jeg feil. Det blir nok potensialforskjell mellom aksel i syrefast og hylse av messing og propellsinken ofrer seg. Men valget er jo opp til den enkelte, jeg bare tipser jeg. Redigert 27.Januar.2013 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Enhver får jo tro som de vil. Jeg trodde også som du, men her tok jeg feil. Det blir nok potensialforskjell mellom aksel i syrefast og hylse av messing og propellsinken ofrer seg. Men valget er jo opp til den enkelte, jeg bare tipser jeg. Tror du tar feil der. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 (redigert) Tror du tar feil der. "Hvi skrider menneskeheden så langsomt frem?" Kanskje fordi den så sent lærer av erfaringer ? Redigert 27.Januar.2013 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Du kopler propellhylse til motorblokka for å unngå tæring på propell ? Så du bruker aluminiumen i motoren som offeranode. Den var meget orginal. Hadde du enda koplet den ledningen til en utvendig anode istedet skulle jeg vært med. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Ja, ja, jeg bruker jo ikke motoren eller propellen som anode. Hvorfor "jorder" de fleste båtleverandører både aksel (m. slepesko) og hylserør hvis det er feil ? Aksel og hylse får likt potensial og er jo koplet til utvendige anoder både på aksling og på ror. Men jeg forholder meg til det jeg ser og har erfart og det har gått tålig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Ikke mye sink igjen der nei. Med den typen akselbeskyttelse som du viser på bildet må det bli lite sink.Jeg har samme båt og motor. Sinken er festet rundt akslingen helt nær propellen og da blir det nok plass. Akselen er 35 mm og akselsink får du på bla. hos Maritim. Biltema har ikke den dimensjonen. Men, og dette er viktig. Jeg oppdaget at samme hvor mye akselsink jeg hadde så var propellen rødfarget når jeg tok opp båten. Det betyr at propellen langsomt avsinkes. Takker for svar Jeg har tenkt på akselsink, men min båt har (som jeg har sett på bilder av flere NB750-er) plastet inn hylsa helt bak til propellen. Sikkert for å bedre vanntilstrømmingen til propellen. Så det er ikke plass. Men at propellen avsinkes er bra sikkert. Fullt av rødprikker. Det vises godt på bildet lenger oppe. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Haba Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 (redigert) Hei igjen. Min båt er fra 1998 og stevnlageret er plastet inn antagelig slik som hos deg. Men jeg har da flere cm. fri aksling mellom lager og propellboss. Jeg bruker en rund og flat sinkanode på akslingen. Men som du sier, vannet som smurer stevnlageret skal strømme fritt, og dersom det ikke er tilstrekkelig klaring går det ikke med anode rundt akslingen. Men jeg synes nok engang at du bør "jorde" hylserøret om du ikke vil ha "makkspist" propell. Dette er ikke tull som noen vil ha det til, jeg uttaler meg på basis av erfaring i en del år nå. Redigert 29.Januar.2013 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.