Ankermann Startet 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2005 Er det noen som kan anbefale en god og billig GPS til båt? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 (redigert) Er det noen som kan anbefale en god og billig GPS til båt? <{POST_SNAPBACK}> Det billigste alternativet er en såkalt GPS mouse, men det forutsetter at du har laptop og software fra før da. Ellers er det mye å finne om emnet i erfarings databasen her : https://baatplassen.no/i/kategorier.php?ID=5373#5376 Der finner du bla denne tråden her : http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...1&st=&p=entry Velkommen som ny bruker av dette utmerkede forum foresten Redigert 21.Februar.2005 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bliss X Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Er det noen som kan anbefale en god og billig GPS til båt? Ja, det kan jeg. Kjøp deg en Garmin 72 til 2.100,- eller en Garmin 76 til 2.400,- Se http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5541 Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Et spørsmål du bør stille deg selv, skal den kun brukes i båt eller kan det også være aktuelt å bruke den på fjelltur, geocaching etc. Selv fikk jeg en Etrex Legend i julegave av kona (snill kone), den kan jeg bruke både i båten og i marka. Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 (redigert) Et spørsmål du bør stille deg selv, skal den kun brukes i båt eller kan det også være aktuelt å bruke den på fjelltur, geocaching etc. Selv fikk jeg en Etrex Legend i julegave av kona (snill kone), den kan jeg bruke både i båten og i marka. etrex er gode greier - liten og lett; kan taes med overalt. i båten kan du hekte den på en enkel lapptopp m/ kartvare, og vips: fancy navigasjonssystem. barx Redigert 21.Februar.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 (redigert) hei. Jeg har en maggelan sp24 og en garmin72, begge uten kartmulighet. Maggelan'n viser posisjon med større nøyaktighet og har laaaaaaaaangt større batterikapasitet, men noe mer fiklete brukergrensesnitt. Magg'en ble grilla i rødsprit ifjor, men fungerer utmerket etter stekingen. johan Redigert 21.Februar.2005 av JohanPaaSnippen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Maggelan'n viser posisjon med større nøyaktighet <{POST_SNAPBACK}> Hvordan vet du at den er mer nøyaktig ? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Maggelan'n viser posisjon med større nøyaktighet <{POST_SNAPBACK}> Jeg har heller aldri sett at disse såkalte "testene" man finner i båtblader har funnet seg et surveypunkt og sjekket dette. Men; når jeg seilte hjem fra Danmark i sommer hadde jeg to GPS'er ombord Garmin 128 og 76. (128 er lempet på land til fordel for GP32). De viste aldri samme posisjon, små avvik riktignok, men allikevel. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Ankermann Svart 21.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 (redigert) Har hørt at Garmin Quest også skal være bra, er det noen som har erfaring med denne modellen? http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=144965 Men er det noen som har testet denne rett i Laptoppen: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=122692 Og hva anbefales av gode kartprogram og gode sjøkart til denne. Redigert 21.Februar.2005 av Ankermann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 selv kjøpte eg en ubrukt garmin 12 på QXL.no. En kjempe GPS som er lett å bruke. Tror også at den er vanntett. Betalte 550kr... Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Hvordan vet du at den er mer nøyaktig ? <{POST_SNAPBACK}> sjekket med en kjent posisjon mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 (redigert) sjekket med en kjent posisjon <{POST_SNAPBACK}> For å pirke litt Sjekket du en gang og med begge samtidig, eller med de to hver for seg etc..... For å kunne gi en helt sikker konklusjon om nøyaktigheten, må du trolig sjekke med begge to, mange ganger. Da nøyaktigheten varierer litt over tid (tror jeg?). Redigert 21.Februar.2005 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 sjekket med en kjent posisjon mvh johan . . . og hvilken garanti har du for at en slik "kjent posisjon" virkelig er eksakt? . . . Min mening er ikke å pirke, men bare stille et lite spørsmålstegn - dagens GPS'er er nemlig stort sett mer nøyaktige enn både kart, "kjente posisjoner" og andre evige sannheter. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ok67 Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 (redigert) For å utbrodere pirkingen min litt. Om du tester på et kjent sted en gang med to GPSer og finner ut at den ene er mer nøyaktig en den andre så har du egentlig bare bevist at på dette stedet på dette tidspunktet og med disse satellittkonstelasjonene så var GPS-A beder enn GPS-B. Det sier imidlertid ikke nødvendigvis noe om hvilken av de to GPSene som vil være mest nøyaktig på et annet tidspunkt, med en annen fordeling av satellittene eller på et annet sted. Så for å kunne trekke en vitenskaplig holdbar konklusjon om hvilken GPS som er mest nøyaktig må det nok gjøres flere målinger under ulike forhold på ulike steder etc. Men uansett ligger vel nøyaktigheten i området 5 til 20 meter litt avhengig av plasseringen av satellitter og lokal forhold som fjellsider, skog etc. Ofte er nok dette mer nøyaktig en kartene man benytter. Det som kansje er mest interessant er imidlertid om man med en og samme GPS får samme posisjon på samme sted på ulikt tidspunkt, dvs. hvor stabil GPSen er på sin egen posisjon slik at man kan benytte sporloggen som "ledesnor" hjem igjen, da har ikke nøyaktigheten til kartet så stor betydning. Men det var nok pirk for i dag. Redigert 21.Februar.2005 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 . . . og hvilken garanti har du for at en slik "kjent posisjon" virkelig er eksakt? . . . Min mening er ikke å pirke, men bare stille et lite spørsmålstegn - dagens GPS'er er nemlig stort sett mer nøyaktige enn både kart, "kjente posisjoner" og andre evige sannheter. mvh Poseidon <{POST_SNAPBACK}> Husker ikke om det var et fyr eller lykt langs svenskekysten. Det var garmin gps'en som var nærmest i posisjonsangivelse i forhold til hvor båten befant seg i terrenget nedover den samme kyst. Noen annen garanti har jeg nok ikke. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Er det noen som kan anbefale en god og billig GPS til båt? <{POST_SNAPBACK}> Garmin 76. Ekstern power og antenne tilkoblinger om nødvendig. Mulig du trenger det avhengig av båttype og plassering av GPSen. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Husker ikke om det var et fyr eller lykt langs svenskekysten. Noen annen garanti har jeg nok ikke. mvh johan Hei igjen Johan, nei, det var nettopp det som var mitt lille poeng. For hvis det var en posisjon tatt ut i et vanlig sjøkart, så ligger faktisk kartet ikke 100% nøyaktig i forhold til den "virkeligheten" som GPS'en vil måle. Og hvis du tok ut posisjonen selv, med passer og parallellinjal fra kartet; da kan det jo være greit å ha i tankene at 1 mm skeivhet i målingen din tilsvarer ca 50 meter feil posisjon - og sååååå gal er vel ikke GPS'en? Nei, det blir som jeg ofte sier på kursene mine: "GPS'en er den største oppfinnelsen i navigasjonen siden kompasset ble oppfunnet - den har fullstendig revolusjonert navigasjonen, og kullkastet diverse gamle 'sannheter' - f.eks at sjøkartene våre er nøyaktige . . . ." mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MT. Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Interessant diskusjon. Min gamle Magellan viser E6 på samme sted hver gang jeg kjører bil, mens min brors gamle Garmin varierer litt fra gang til gang. Hva betyr det? Et annet moment er dekning. I tett skog eller mellom høyhus virker det som Garmin mister dekning raskere. På den annen side logger Garmin raskere opp når man slår den på. Tidligere erfaringer har også vist at Garmin virker å tåle mindre av støt og fukt. En kompis har nettopp kjøpt ny Garmin. Den virker mer sammenlignbar med min Meridian både på dekning og nøyaktighet. Utviklingen går videre. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
JohanPaaSnippen Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Interessant diskusjon. Min gamle Magellan viser E6 på samme sted hver gang jeg kjører bil, mens min brors gamle Garmin varierer litt fra gang til gang. Hva betyr det? Et annet moment er dekning. I tett skog eller mellom høyhus virker det som Garmin mister dekning raskere. På den annen side logger Garmin raskere opp når man slår den på. Tidligere erfaringer har også vist at Garmin virker å tåle mindre av støt og fukt. En kompis har nettopp kjøpt ny Garmin. Den virker mer sammenlignbar med min Meridian både på dekning og nøyaktighet. Utviklingen går videre. <{POST_SNAPBACK}> Dette med dekning glemte jeg. Har også observert at magg'en er mer fintfølende enn garmin. Magg'en tar imot inne i båten, garmin gjør ikke. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.