Jump to content

GPS i båt

Ankermann

Recommended Posts

Er det noen som kan anbefale en god og billig GPS til båt?

<{POST_SNAPBACK}>

Det billigste alternativet er en såkalt GPS mouse, men det forutsetter at du har laptop og software fra før da.

Ellers er det mye å finne om emnet i erfarings databasen her : https://baatplassen.no/i/kategorier.php?ID=5373#5376

Der finner du bla denne tråden her : http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...1&st=&p=entry

Velkommen som ny bruker av dette utmerkede forum foresten :flag:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Et spørsmål du bør stille deg selv, skal den kun brukes i båt eller kan det også være aktuelt å bruke den på fjelltur, geocaching etc.

Selv fikk jeg en Etrex Legend i julegave av kona (snill kone), den kan jeg bruke både i båten og i marka.

etrex er gode greier - liten og lett; kan taes med overalt. i båten kan du hekte den på en

enkel lapptopp m/ kartvare, og vips: fancy navigasjonssystem.

barx

Redigert av barx (see edit history)

hei.

Jeg har en maggelan sp24 og en garmin72, begge uten kartmulighet.

Maggelan'n viser posisjon med større nøyaktighet og har laaaaaaaaangt større batterikapasitet, men noe mer fiklete brukergrensesnitt.

Magg'en ble grilla i rødsprit ifjor, men fungerer utmerket etter stekingen.

johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)

Maggelan'n viser posisjon med større nøyaktighet

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har heller aldri sett at disse såkalte "testene" man finner i båtblader har funnet seg et surveypunkt og sjekket dette.

Men; når jeg seilte hjem fra Danmark i sommer hadde jeg to GPS'er ombord Garmin 128 og 76. (128 er lempet på land til fordel for GP32).

De viste aldri samme posisjon, små avvik riktignok, men allikevel.

Store Norske Kullseilingskompani.

Har hørt at Garmin Quest også skal være bra, er det noen som har erfaring med denne modellen?

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=144965

Men er det noen som har testet denne rett i Laptoppen:

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=122692

Og hva anbefales av gode kartprogram og gode sjøkart til denne.

Redigert av Ankermann (see edit history)

For å utbrodere pirkingen min litt.

Om du tester på et kjent sted en gang med to GPSer og finner ut at den ene er mer nøyaktig en den andre så har du egentlig bare bevist at på dette stedet på dette tidspunktet og med disse satellittkonstelasjonene så var GPS-A beder enn GPS-B. Det sier imidlertid ikke nødvendigvis noe om hvilken av de to GPSene som vil være mest nøyaktig på et annet tidspunkt, med en annen fordeling av satellittene eller på et annet sted.

Så for å kunne trekke en vitenskaplig holdbar konklusjon om hvilken GPS som er mest nøyaktig må det nok gjøres flere målinger under ulike forhold på ulike steder etc. Men uansett ligger vel nøyaktigheten i området 5 til 20 meter litt avhengig av plasseringen av satellitter og lokal forhold som fjellsider, skog etc.

Ofte er nok dette mer nøyaktig en kartene man benytter.

Det som kansje er mest interessant er imidlertid om man med en og samme GPS får samme posisjon på samme sted på ulikt tidspunkt, dvs. hvor stabil GPSen er på sin egen posisjon slik at man kan benytte sporloggen som "ledesnor" hjem igjen, da har ikke nøyaktigheten til kartet så stor betydning.

Men det var nok pirk for i dag. :lol::seeya:

Redigert av ok67 (see edit history)

. . . og hvilken garanti har du for at en slik "kjent posisjon" virkelig er eksakt? . . .

Min mening er ikke å pirke, men bare stille et lite spørsmålstegn  -  dagens GPS'er er nemlig stort sett mer nøyaktige enn både kart, "kjente posisjoner" og andre evige sannheter.

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

Husker ikke om det var et fyr eller lykt langs svenskekysten.

Det var garmin gps'en som var nærmest i posisjonsangivelse i forhold til hvor båten befant seg i terrenget nedover den samme kyst.

Noen annen garanti har jeg nok ikke. :blush:

mvh johan

Husker ikke om det var et fyr eller lykt langs svenskekysten.

Noen annen garanti har jeg nok ikke. :blush:

mvh johan

Hei igjen Johan,

nei, det var nettopp det som var mitt lille poeng. For hvis det var en posisjon tatt ut i et vanlig sjøkart, så ligger faktisk kartet ikke 100% nøyaktig i forhold til den "virkeligheten" som GPS'en vil måle. Og hvis du tok ut posisjonen selv, med passer og parallellinjal fra kartet; da kan det jo være greit å ha i tankene at 1 mm skeivhet i målingen din tilsvarer ca 50 meter feil posisjon - og sååååå gal er vel ikke GPS'en? :wink:

Nei, det blir som jeg ofte sier på kursene mine: "GPS'en er den største oppfinnelsen i navigasjonen siden kompasset ble oppfunnet - den har fullstendig revolusjonert navigasjonen, og kullkastet diverse gamle 'sannheter' - f.eks at sjøkartene våre er nøyaktige . . . ."

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Interessant diskusjon.

Min gamle Magellan viser E6 på samme sted hver gang jeg kjører bil, mens min brors gamle Garmin varierer litt fra gang til gang. Hva betyr det?

Et annet moment er dekning. I tett skog eller mellom høyhus virker det som Garmin mister dekning raskere.

På den annen side logger Garmin raskere opp når man slår den på. Tidligere erfaringer har også vist at Garmin virker å tåle mindre av støt og fukt.

En kompis har nettopp kjøpt ny Garmin. Den virker mer sammenlignbar med min Meridian både på dekning og nøyaktighet. Utviklingen går videre.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Interessant diskusjon.

Min gamle Magellan viser E6 på samme sted hver gang jeg kjører bil, mens min brors gamle Garmin varierer litt fra gang til gang. Hva betyr det?

Et annet moment er dekning. I tett skog eller mellom høyhus virker det som Garmin mister dekning raskere.

På den annen side logger Garmin raskere opp når man slår den på. Tidligere erfaringer har også vist at Garmin virker å tåle mindre av støt og fukt.

En kompis har nettopp kjøpt ny Garmin. Den virker mer sammenlignbar med min Meridian både på dekning og nøyaktighet. Utviklingen går videre.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette med dekning glemte jeg.

Har også observert at magg'en er mer fintfølende enn garmin.

Magg'en tar imot inne i båten, garmin gjør ikke.

mvh johan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...