Jump to content

Artboard LD Marine fiberplate, tak og skottkledning

Eureka

Recommended Posts

Kommentar fra moderator: Tittel endret, var "Celleskumplater" til takpanel og skottkledning.

Jeg er på jakt etter produktnavnet og evt. forhandler på den type plater som brukes til tak og skottkledning i nye båter. Platene trekkes, limes, med skrogtrekk og er så lette og stive at de festes med borrelås der du vil ha dem, om det så er tak eller vegger. Jeg skal bruke disse i seilbåten som jeg "flikker" litt på.

I Grandezzaen har vi slike plater og det er nok samme type plater som brukes av de fleste verftene i dag, pga vekt.

Skal jeg forsøke å beskrive dem så er de ca 10 mm tykke og er av et slags fibermateriale eller celleskum. (jeg er ikke så bevandert inne slike materialer)

De platene som er i Grandezzen er rødlig på farge. Stivheten er slik at en meter lang plate holder seg stiv og rett, om du løfter den vannrett i den ene siden. Du kan kutte skarpe skrående kanter, knappe vinkler langs sidene, slik at en plate nærmest overlapper den neste. Skjøtene blir utrolig pene. De kan kappes med en god tapetkniv.

Dette er i stedet for å bruke 4 mm x-finer som kles med skrogtrekk og som må skrues fast. Også et bedre alternativ til å lime skrogtrekket til skrogisolasjonen jeg allerede har kledd skorget med. Jeg har kommet frem til at dersom jeg limer skrogtrekket fast, og jobben må gjøres om igjen, så er jeg redd jeg river i stykker isolasjon for mange båtlapper.

Planen er å lage paneler med slike plater, trukket med passende trekk, og feste de med borrelås i skrogsiden i forpiggen og i taket ut i siden for å dekke en glipe mellom innerliner og skrogsiden. Panelene blir ca 25 cm brede og 2 m lange. Da får en dekorative horisontale striper ved skjøtene. -litt inspirert av Najad'n til Bitteliten :)

Her er noen bilder av platene fra Grandezzaen:

Baksiden av platen. Festes og sitter som et skudd med borrelås.

27.01.2013_014.jpg

Tverrsnitt.

27.01.2013_015.jpg

Er det noen som vet hvor man får tak i denne typen skrotrekk? det selve trekket er 1 mm tykt plus et tynt filtlag. Sannsynligvis langt lettere å få fint i kantene enn standard 3 mm ekspandert vinyl som er standard vare. Det har en fin "skinn-look"

27.01.2013_017.jpg

Når jeg nå ser nærmere på dette bildet, kan det se ut som det er et rutemønster i platene. Jeg vet at Divinycell er ruteskåret. Kan det være så enkelt at det egentlig bare er Divinycell-plater, slik man bruker til å støpe sandwich-laminat. Kan noen isåfall bekrefte dette?

27.01.2013_018.jpg

Er det ingen andre med nye båter som har tatt ned himling eller skottpanel og dratt kjensel på platetypen?

Jeg har ikke hatt Divinycell i nevene, etter hva jeg vet, så jeg har ikke referanse til det. Men som bildet av tverrsnittet viser, så er det mer som fiber i plata. Divinycell er vel mer lukkede celler?

Det kan da ikke være kun Grandezza som bruker slike plater for jeg går ut ifra at alle moderne båtprodusenter har gått bort ifra 4mm xfiner som kles med trekk.

Redigert av Eureka (see edit history)
  • 2 uker senere...

Da har jeg funnet ut at det er Artboard AB som produserer disse platene til både tog, båter mm.

http://www.artboard.se/index.html

Så er det bare å finne ut hvem som selger dette i passende format her i landet. Ser at Libraplast på Hareid er en sammarbeidspartner... hmm Kanskje et av verftene her i distriktet har noe kapp til overs.

http://www.marindecor.se/

En svensk side hvor platene blir beskrevet og brukt til innredning.

Det irriterer meg igrunn at slikt ikke er lett tilgjengelig i det åpne markedet. -Men privatmarkedet er vel kanskje for lite. Dog tror jeg at det i det ganske land brukes adskillig mengde finer for å lage nye paneler i diverse båter. Men så spørs det jo på prisen. Men at det er brannhemmende, isolerende, trekker ikke til seg vann, lav vekt og god tykkelse, kan kuttes med kniv burde rettferdiggjøre at man velger dette fremfor finer.

kan en moderator endre overskriften min til "Artboard" i stedet for "celleskumplate"...

Løfter denne tråden :)

Ikke noe svar fra Skrogenes eller Libra Plast, men har sendt avsted henvendelse til et annet verft her i vest.

Prisene på Artboard kjøpt via marindecor.se er :

8mm 1220mmx2440mm densitet 180kg, 620 svenske kroner. pluss porto og embalasje.

6mm plate med samme mål 461.

Jeg har slått fra meg å få dette sendt fra sverige eller finland, da det må pakkes godt og det er høyst ukurante dimensjoner for forsendelse.

Se der ja Eureka, der har vi platene dine ja :smiley:

Platene jeg fortalte deg om er av typen "racor". De ser veldig like ut som de du har, men er mer hvite. Divinycell er noe annet, det er ekspandert PVC. Racor platene er etter det jeg har blitt fortalt godkjent av skipskontrollen mhp brannsikkerhet. Skal se om jeg finner noen bilder til deg i morgen :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...