Jump to content

Hva vet du om "markedet" for kondemnable vrak? (35-70 fot)

Sofaseileren

Recommended Posts

På vegne av et dykkersenter, ser jeg på muligheten for å få tak i 1-2 eldre skøyter, for sanering og kontrollert senking, til bruk som dykkemål (det arbeides med å søke myndighetene om dette)

Min oppfatning er at det må være såpass mange eldre skøyter uten framtid, og såpass dyrt og få hugget disse, at det må være mulig (forutsatt klarering fra myndigheter) å finne eiere av båter, som kan selv stå for sanering av miljøfarlig innhold (så langt jeg vet snakker vi om dielsel / olje og blybatterier) og bekoste frakt til stedet.

Ønsket er å få feedback av dere på om dere tror mine antagelser er riktig eller ikke, og eventuelt tips om noen kjenner til eiere av aktuelle båter som kunne kontaktes.

Hei

Har prøvd å få lov.

Her på sørlandet ville myndighetene ikke vurdere slik "plassering" av vrak som annet enn dumping av søppel og dermed forbud.

For 5-6 år siden sank det en 70 fot skøyte her nede, og det er den plassen jeg vet om som er finest for fotografering og rikt fiskeliv etter at den sank.

Treskøyter er innsatt med div stoffer i treverket, og stålbåter har mye grums i malingen som ikke tillates i vannet.

I Troms og i statene har de gode erfaringer med kunstige rev laget av betong/rørkonstruksjoner (Troms) og vrak som er rensket og senket.

Ypperlige yngleplasser og rikt dyre/planteliv.

Tror det er et langt lerret å bleke, men ikke i tvil om at det er bra for fisk og planteliv.

Lykke til

Mons

Mons

Så et program for mange år siden hvor man buntet sammen lastebildekk til 4-5 meter lange "pølser" ved hjelp av fiberarmerte buntebånd/pakkebånd. Disse ble siden dumpet for å bygge opp et kunstig rev. Var visstnok både miljøvennlig og en veldig god måte å lage kunstige rev på i følge programmet. Men det var et amerikansk program, så det kan jo være det ikke var så miljøvennlig likevel....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...