Jump to content

Ulovlig å kjøpe aceton nå?

S/Y Emma

Recommended Posts

Hvis det er slik at man skal måtte rapportere "mistenkelige" transaksjoner så er det nok mange butikker som i stedet vil velge og rett og slett dropp salg av produktet, spesielt hvis det er noe de ikke selger veldig mye av og ikke berører fortjenesten i nevneverdig grad.

Spesielt billigbutikker som ikke legger stor vekt på opplæring av personale vil nok tenke slik.

• 9 måneder senere...

Var på Biltema i Egersund og i Sandnes i dag, begge butikkene hadde fulle hyller med aceton, det samme med Haugesund forrige helg. Så ja, kan se ut som krisen kan avblåses inntil videre :wink: For min del blir det noen år til neste gang jeg trenger mer aceton - med 50 liter stående (jepp, i et blaff av panikk i frykt for å ikke kunne få tak i denne fantastiske avfettingen mer ble det hamstring). Regner med dette burde holde en del år med et gjennomsnittsforbruk på noen liter i året :giggle:

Sjekket her i uka på den lokale XL-bygg pushern. I fritt salg og ingen hadde hørt noe om at Aceton skulle fases ut. Lynol derimot kan ikke fås lengre. Det har de stanset salget av.

Lynol selges fremdeles her lokalt, av Otra Maling og Lakkfabrikk. Heter vel Otinol, men forsto på butikken at det var det "samme innhold" som Lynol.

Redigert av LM 605 (see edit history)

For min del blir det noen år til neste gang jeg trenger mer aceton - med 50 liter stående (jepp, i et blaff av panikk i frykt for å ikke kunne få tak i denne fantastiske avfettingen mer ble det hamstring).

He-he...samme her. Ikke 50 liter, men nok til noen år. Angrer dog på at jeg ikke fikk gjort det samme med 2-komp malingen som er faset ut...

med 50 liter stående (jepp, i et blaff av panikk i frykt for å ikke kunne få tak i denne fantastiske avfettingen mer ble det hamstring). Regner med dette burde holde en del år med et gjennomsnittsforbruk på noen liter i året :giggle:

Trur du forsikringsselskapet ditt er glad for at du har så mykje aceton ståande?  Har du det i huset ditt, er du over lovleg grense, står det i frittståande garasje eller uthus er du heilt i grenseland.

Dsb-brosjyre

Trur du forsikringsselskapet ditt er glad for at du har så mykje aceton ståande?

Noe sikkerhet har jeg tenkt :wink: Acetonen er fordelt rundt i godkjente kjemikalieskap (med avtrekk) i mekkeverkstedet mitt og på jobb, pluss et par bokser baki kassen på planet på bilen og noen rundt ved de forskjellige arbeidsbenkene jeg bruker. Ingenting er lagret i bolighus, bortsett fra de 4-5 boksene i båten jeg bor i, det må vel gjerne kunne kalles en slags bolig.

Så er innafor mengder plassert på hvert sted :smiley:

Tror ikke det er noen grunn til panikk for oss som kjøper moderate mengder :thumbsup:  ikke sant Hakkanen hehe.

Men du kan faktisk risikere å bli avvist i butikken eller at det blir rapportert hvis det virker mistenkelig

http://europalov.no/rettsakt/regelverk-mot-hjemmelaget-sprengstoff/id-4060

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...