S/Y Emma Startet 28.Januar.2013 Del på Facebook Startet 28.Januar.2013 Fruen var i dag hos vår lokale kjemikaliepusher (Malia) for å handle litt aceton til å vaske båten før påklistring av nytt navn. Der fikk hun beskjed om at det nå var ulovlig å selge, men butikkene kunne selge ut det de hadde igjen på lager. Hun ble i stedet tilbydt en flaske tynner. I en annen butikk fikk hun kjøpe aceton, og der hadde de ikke hørt om forbudet. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hakkannen Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 De har i alle fall i hauger og lass på Biltema, gjerne det er på tide å hamstre? Det finnes kun en avfetting, og det er aceton! Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Står noe i disse linkene: http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2012/Rapport/Forslag-til-regulering-av-bombekjemikalier.pdf http://www.bt.no/medieelementer/article2614971.ece/BINARY/Les+brevet+her+%28pdf%29%C2%A0.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 høres rart ut. googlet "forbud aceton" og ingen treff. Hadde det vært noen endringer, så skulle en tro det var omtalt. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Ja, det kan se ut som det ligger inne et forslag om regulering av salget av aceton. Kanskje de i butikken har misforstått og tror det allerede er innført eller noe. Aceton kan brukes til å lage acetonperoksid (sprengstoff), men det er da litt drøyt å forby et så nyttig stoff på det grunnlaget. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
RSL Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Aceton kan brukes til å lage acetonperoksid (sprengstoff), men det er da litt drøyt å forby et så nyttig stoff på det grunnlaget. Da bør de også forby ugress. Da trenger man ikke ugressmidler man også kan lage bomber av. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Da bør det komme forbud mot å skifte navn på båter også, slik at man unngår bruk av aceton :) nei,vi forbyr like godt båter, for da er det ingen båter å skifte navn på, som fordrer bruk av aceton... -men våpen og amunisjon selges fortsatt over disk i sportsbutikker... og så kan vi forby salg av tau, for det kan man henge seg i. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Kunstgjødsel er vel også regulert.. Diesel var vel også ein ingrediens, men det tjener staten for godt på til å regulere Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
VannTro Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Når det gjelder å fjerne rester etter tape så kan man benytte citrusrens, det er mer effektivt enn aceton og innehar ingen restriksjoner. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjetil1 Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Mjo, men etter citrusrens har man en nokså stram odør av sitron, som kanskje ikke alle liker. Og den inneholder silikon eller tilsvarende. Dengang da jeg jobbet på lakk og karosseriverksted fikk vi forbud mot å bruke citrusrens av lakkererne. Lakken ville ikke sitte og etterlot kratere... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Adi Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Selger de citrusrens hos fargehandleren? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Så når det gjelder skikkelig avfetting må man framover ty til svindyr isopropanol? Rødsprit er jo ikke brukende til noe som helst, bortsett fra i stormkjøkkenet Nei, da kjøper jeg heller inn noen års forbruk av aceton, det skal ikke stå på lagringsplassen... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Citrusrens inneholder ikke silikon, men det er mulig at citrus i seg selv inneholder noen oljer og at det er grunnen til at det er "forbudt" i lakkeringsavdelinger. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mjøsape Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Jernia har aceton, isopropanol og sitrusrens. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 (redigert) Om man skal bruke rapporten til Halcyon som grunnlag, så er det ingen grunn til hverken bunkre aceton, citrusrens eller isopropanol. De har delt 15 stoffer inn i gruppe 1 og gruppe 2. Stoffene i gruppe 1 skal ikke lengre selges fritt (les; det forbys). Aceton er lagt i gruppe 2 "For stoffene i gruppe 2 anbefaler arbeidsgruppen at følgende tiltak implementeres:Registrering av stoffer i forbindelse med import. Tekniske og organisatoriske sikringstiltak ved håndtering. Synliggjøring av krav til et HMS-S system. Etablering av kontaktpunkt for rapportering av mistenkelige transaksjoner. Informasjon, opplæring og veiledning.Forskning og utvikling." Ser ikke at noe forbud er nevnt her. Redigert 28.Januar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Bør forby luft også da den inneholder nitrogen. Nitrogen er grunnlaget for saltpeter, krutt osv Saltpeter og sukker kan brukes til alt fra rakettdrivstoff til røykbomber. Krutt vet vel de fleste hva er... Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 (redigert) Synes det er helt kurant det som er lagt opp til i rapporten. I gruppe 1 (forbud) er det ting som svært få av oss går å handler. Som f.eks. Hydrogenperoksid. Bortsett fra gamle peroksidblondiner (les: Anne Kath Hærland) er det vel en to-tre skjeggete tullinger, som nå sitter inne pga. bombemakeri og planlagt terrorisme, som handler sånt over disk. Noen blir kanskje litt betutta fordi Nitrometan forbys. Blir ikke samme dreisen over børninga lengre. Men ting som Aceton etc. rammes lite. Det stilles litt høyere krav til importører og forhandlere. Og det er helt greit synes jeg. Redigert 28.Januar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Hydrogenperoksid er da nyttig til bleking av mye annet enn hår? Da jeg for mange år siden skulle sette opp trehvit panel i den lille stuen, ble jo det mye lysere enn de gamle dørkarmene som også var i trehvitt. Jeg slipte ned det jeg kunne av karmene, men inne i krokene (dette var før deltasliperen sin tid), brukte jeg Hydrogenperoksid med svært godt resultat. Men et skummelt stoff er det. Jeg fikk noe på fingrene, og de ble "brent" omtrent som om jeg hadde tatt på en varm kokeplate. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Honduras Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Er vel en del modellhobby-folk som blir rimelig fortvilet hvis man forbyr Nitrometan. Alle småmotorer liker jo en skvett NM i fuel'en. Hvis det blir for ille får vi handle i Sverige... Tror jammen jeg har en liter Hydrogenperoksid stående etter bleking av bordgangene på ei gammel snekke jeg pusset på for 20 år siden. Stiger i verdi den nå da Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Nonsense Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 (redigert) http://www.dsb.no/en/Ansvarsomrader/Farlige-stoffer/Stoffer-til-bomber/ Så at informasjonen allerede lå ute her, men man kan fremdeles få fuel med 30% nitro Honduras :) Redigert 28.Januar.2013 av Nonsense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Hydrogenperoksid er førstevalget når dusjen skal rengjøres, og man ikke vil ta borti noe... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Finner ikke aceton ved søk på Biltema mer.... Er det slutt på å selge det nå? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 På Biltema kanskje men du får det i fargehandelen. Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 (redigert) Jeg fant heller ikke aceton på Biltemas nettetsted, men de hadde i butikken. Lurer på om det kostet ca 50kr literen. Det var forresten halv pris i forhold til fargehandel (kjøpte først en liter der). Redigert 28.Mai.2015 av Skujeden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Da får det bli hamstring da, man får ikke aceton til den prisen andre steder.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.