Jump to content

Hvordan koble til 12 V TV i båten.....Hva gjør jeg galt?

Andresh

Recommended Posts

Fikk RiksTV kortet i dag å tenkte å koble til den nyinnkjøpte tv'en : http://www.clasohlson.com/no/Luxor--22%22-LED-TV-med-DVD-og-USB-innspilling/Pr384917000.

Har hengt tv'en på veggen helt fremme i salongen der jeg har en lampe som får konstant strøm jeg tenkte å koble meg på. Fulgte med strømkabel med 12 V "plugg" som jeg klippet og koblet meg direkte på ledningene til lampen bak veggen.

Dette fungerte heller dårlig,.....bør jeg ha noe mellom her tro.....en motstand?

Trodde dette var "Plug & Pray" ;-)

PS: Testet Tv'en i cabinen til jentungen hvor det er skikkelig 12 v uttak, her fungerte alt greit.....vel og merke FØR jeg klippet kabelen...hehe

Hmm, + og - er rektig kobla ??

Det kan jau au vera at du har for stort spenningsfall, tv`n skal vel ha eindel straum.

Å koble tv`n på ein ledning beregna til ei lita lampe er kansje ikkje noko sjakktrekk. :lipseal:

Det kan vel føre til varmgang og det eine med det andre :thumbsdown:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Hmm, + og - er rektig kobla ??

Det kan jau au vera at du har for stort spenningsfall, tv`n skal vel ha eindel straum.

Å koble tv`n på ein ledning beregna til ei lita lampe er kansje ikkje noko sjakktrekk. :lipseal:

Det kan vel føre til varmgang og det eine med det andre :thumbsdown:

Er kraftige kabler frem til lampen! er mulig å få tv slik jeg har nå som ekstra utstyr, så tror nok de bruker disse kablene ved montering på verft....

+ og - er rett ja....hehe

Kan det være mulig at jeg har kortsluttet tv'en tro?

Hadde det vært litt lettvint å laste opp bilder via Ipad så kunne det gjort saken lettere kanskje ;-)

Prøvd med 230V så du vet at det ikke er noe feil med TV'en?

Kan det være feil på sikring som kan være inne i 12V pluggen?

Den jeg ser på nette har en egen av/på bryter på siden. Sjekket denne?

Hvilken spenning er det i 12V uttaket?

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Prøvd med 230V så du vet at det ikke er noe feil med TV'en?

Kan det være feil på sikring som kan være inne i 12V pluggen?

Hvilken spenning er det i 12V uttaket?

Testet tv i 12V stikket i midtcabinen før jeg hang det uti salongen...alt OK. Nå har jeg klippet av 12 pluggen (har ikke 12 stikk der tv'en skal være)og tatt kabelsko og koblet meg inn på kablene som går til en lampe rett ved tv'en. Nå lyser lampen og antenneforsterkeren....men tv er dødt!!! Jæææævlig irriterende...

Får ta en mandagspils og prøve en gang til senere i kveld. Siste utvei blir å ringe fagfolk i morgen....hehe

Du har ikke en "hovedbryter" til lys da (som ikke er på), eller at sikringen til lampettene har slått ut ??

I Bavaria'en er det sånn at jeg trykker på "lys salong" , dette setter strøm på spotter i taket og lampen helt forut i salongen. Så for at jeg skal få på tven må jeg først trykke på denne. Egen bryter i tillegg ("endevender") på lampen rett ved tv'en.

Sikkert en filleting jeg ( eller en fagmann) finner utav når jeg får roet meg litt ;-)

Det skal da strengt tatt ikke spille noen rolle om man klipper av sigarettennerpluggen og kobler TV-en direkte i 12V-anlegget. Har gjort det på to TV-er.

Det er ikke noe magisk ved sigarettennerpluggen bortsett fra at de av og til har en egen sikring innebygget. Man må bare huske å merke hva som er pluss ("tappen" i enden) og minus (kontaktpunktene på sidene) når man klipper av...

Prøv å koble ledningen du har direkte på batteripolene og se hva som skjer.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

er vel en relativt ny båt det der.. dersom det er LED i lampene så er det ikke sikkert at ledningene ut til lampene er dimensjonert for å koble inn en tv på 20 til 40 w. Om tv'n bruker la oss si 30 W, så er det fort 20 ganger mer enn en enkelt ledlampe.. Verftet legger neppe opp ledninger med mm2 for eierens eventuelle tjuvkoblinger. Tipper det ligger mm2 dimensjonert for forbrukerene slik de er i dag.

Dessuten ville jeg definitivt koblet opp et sigarettuttak ved tv'n med egen ledning fra sikringsskapet med egen bryter og sikring. Ikke begynn med tjuvkoblinger på en så ny båt. Det blir bare merarbeid den dagen du vil selge, eller gjøre det skikkelig.

-det er nå min mening,.. :)

er vel en relativt ny båt det der.. dersom det er LED i lampene så er det ikke sikkert at ledningene ut til lampene er dimensjonert for å koble inn en tv på 20 til 40 w. Om tv'n bruker la oss si 30 W, så er det fort 20 ganger mer enn en enkelt ledlampe.. Verftet legger neppe opp ledninger med mm2 for eierens eventuelle tjuvkoblinger. Tipper det ligger mm2 dimensjonert for forbrukerene slik de er i dag.

Dessuten ville jeg definitivt koblet opp et sigarettuttak ved tv'n med egen ledning fra sikringsskapet med egen bryter og sikring. Ikke begynn med tjuvkoblinger på en så ny båt. Det blir bare merarbeid den dagen du vil selge, eller gjøre det skikkelig.

-det er nå min mening,.. :)

HELT enig i dette, jeg er glad i båten og utfører bare arbeid jeg selv kan gå god for. Men dette var bare et prosjekt for å se om Glomax antennen og RiksTV fungerte greit.

Skal ha fagfolk på plass og montere ankervinsj i feb/mars, så tar de det som måtte henge å "blø" da ;-).

Skal ha 2-3 ekstra 12 v uttak under dekk tenkte jeg.

Jeg driver nemmelig å rydder opp i 30 år med tjuvkoblinger fra 3 tidligere eiere. Hadde de bare tatt det skikkelig fra dag en. 12v har du lov til å ordne selv. Dessuten har du sikkert plug and play anlegg på 230v som du kan bygge ut selv også. Er ikke noe hokus pokus det heller. Kjøp splittere og forlengningskabler i samme merke, og vips så har du 230v ved tv. jeg kjører tv på 230v fordi selv om man ligger på landstrøm, så skal tross alt batteriene ha sin lading.

Legger nå opp 6 stk 230v uttak i en 30fot seilbåt. Aldri mer skjøteledninger... Alt med plug and play.

Er det helt sikkert du har funnet riktig + og - kabel? En lampe med vanlig glødepære lyser like godt den om + og - er byttet om. Det kan jo ha godt litt fort i svingene under produksjonen.

Er du usikker så koble ene enden av en prøvelampe på batteriets minuspol. Så er det bare og ta andre enden av prøvelampen på det du mener skal være + til TV og da skal prøvelampen lyse. Du trenger nok noen meter med ledning i tillegg til prøvelampen for å rekke til batteriet eller gods på motor.

Du skriver også at lyset kommer på sammen med spottene. Kan de være seriekoblet? Hvis du tar ut ei pære og lyset forsvinner i de andre så kan de være seriekoblet, men trodde ikke det var vanlig i nye båter.

Redigert av hegra (see edit history)

Som vanlig her inne....Takk for mange gode tips i denne saken ;-).

Fant andre kjekke (isolere rør fra dieselvarmer..hehe) prosjekt å begynne på i båten til elektriker kommer. Får han til å montere opp 12V uttak bak veggen. Har en følelse av at jeg ikke skulle klippet av pluggen som fulgte med tv' en ;-)

Som vanlig her inne....Takk for mange gode tips i denne saken ;-). Fant andre kjekke (isolere rør fra dieselvarmer..hehe) prosjekt å begynne på i båten til elektriker kommer. Får han til å montere opp 12V uttak bak veggen. Har en følelse av at jeg ikke skulle klippet av pluggen som fulgte med tv' en ;-)

Isolering av varmluftrør anbefales på det sterkeste. I alle fall om rørene går gjennom rom du ikke bruker eller ligger langs skrogsiden. Har isolert ca 7-8 meter om bord her, og jeg regner med å ha økt effekten med minst 25%. Kostnaden av isolasjonen er spart inn mange ganger allerede.

394860_10152446345500344_495644154_n.jpg

Hei! Er det slik at du etterlyser en litt folkelig forklaring? Strøm til TV'n kan du ta fra nesten hva som helst av kurser i båten din som er 12 volt. Som noen sier her, så kan selvfølgelig noen ledninger være av litt liten dimensjon. Men polariteten er jo aller viktigst. Ledningen du klippet av til TV, er det en senter-leder og en strømpeleder?

Normalt er det slike ledninger. Da er som regel senterlederen +. Finner du fram igjen den avkappede biten vil du kunne se dette.

Da gjenstår å finne hvilken av ledningene i lampekursen som er +. Har du et måleinstrument er det enkelt. Har du ikke det kan du lage selv. I verste fall - dette er noe mange av oss har gjort i mangel av noe bedre... :-) - den ledningen som gnistrer ved berøring av minus-pol på batteriet er +. Det kan være at en sikring løser ut, men pytt :-). Det er bare å trykke inn eller skifte. ingen av mine TV-er kutter ut før spenningen er nede i ca. 11 volt, så hvis en lader eller motor er på, skulle det blitt bilde ved riktig kobling.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...