Jump to content

Marina ødelegger båt, hvem sitt ansvar?


Banarne

Recommended Posts

Noe skurrer her... Ingen løfter i vei på båter uten utstyr til å få det gjort uten skade vel? Var det bare hans båt som er skadet?

Uansett utlysing i avis så er det langt i mellom de som tar slike avgjørelser som sjefen i denne marinaen har gjort.... Å ramponere noen sin båt fordi han ikkje orket å ringe...

 

Red: men spørsmål gjaldt ansvar. Det er båteier vil eg tru. Det blir vel samme som om bilen blir stjålet eller brenner når den står på verksted. Det går på eier sin forsikring.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Et eller annet har skjedd ihvertfall,jeg har uansett KUN båteiers versjon av dette,ang.utstyr til å løfte så er det ikke det som er problemet,men at båten har blitt fraktet full av ballast og verktøy på lastebil.Og det skal jo som kjent ikke trebåter utsettes for.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Well... på planen står den jo på kjølen med side støtter, så det er vel under løftet det er kritisk kanskje ? Anyway.. triste greier ! For noen år tilbake i havna vår kom det en som hadde henta seg en Hanto 22 med en befrakter uten løfteåk... Jeg utrykte min bekymring for døve ører " Det gikk jo fint å løfte den på " ! Den kom av igjen også.. så fenderlista spruta og innredningen sprakk ! Grøsser når jeg ser slikt !

Redigert av puddingen (see edit history)
Link to post

Nja.. Vet ikke helt hvordan min hadde sett ut etter en sånn tur,jeg har mellom 1100-1300 kg ballast,mye av dette ligger rett på bordinger i vannlinja.. Hadde all ballast i båten under løft jeg,og ingen skader da,men en humpete tur på lastebil? Jeg vet ikke,sikkert noen som har fasiten på dette :smiley:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

En sånn papirgreie er det vel ikke mange under 50 år som leser. Hvis noen for alvor mener at det er å opplyse hvis de setter inn en annonse i lokalavisa så burde de sjekke kalenderen og komme seg inn i rett århundre.

 

Håper mannen har forsikring på båten siden forsikringselskapet neppe godtar at noen ramponerer en båt de har tatt seg betalt for å passe på.

Link to post
Guest Avmønstret#
Detta er for dumt om det er slik det er framstilt ! :nonod: Kunne umuligt vært særlig pes å nå gubben på tlf , her må det være no mer tror jeg... :yesnod:

Siden de satt inn annonse så kan ikke det bety noe annet enn at det var flere de ikke fikk kontakt med, pluss at de sikkret seg for å ha sitt på det tørre ifht varsling.

 

Er nok noe vi ikke får vite i tillegg også ja.

Link to post

jeg hadde en liknende sak for noen år siden. Hos meg hadde marinaen bare løftet og transportert!! båten på gaffeltrucken (langkjølt seilbåt i tre på 26 fot 2, 5 tonn) resultat: 5 ødelagte bordganger og 11 ribber. Forsikringa mi ordnet for meg. takstmann reparatør osv. De tok regress hos marinaen/forsikringsselskap.

 

Trygve

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)
Link to post

Etter å ha sittet noen år i styret på en lokal båtforening vet jeg at det kan være tilnærmet umulig og få fatt i folk. Mange bytter telefonummer og adresse, mange damer bytter også etternavn ifb skilsmisse. Mange melder ikke fra om dette og man har begrenset tid til detektivarbeide.

 

Noen med trebåter som får skade under opplag eller synker ved kai velger og "forsvinne" i fra jordens overflate da det koster å få kjørt vraket vekk.

Hadde vært greit og hørt andre siden av denne historien, selv om det båteieren sier ikke er utenkelig.

Link to post

Se post 5 ovenfor, og

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/b%C3%A5tjuss-7

 

Satt som formann i båtforening for noen år siden, og vi hadde probllem med noen gamle joller som ble liggende uten at noen tok seg av dem. Dette ble behandlet som hittegods, tror det var Lensmannen (v/Viking) som hentet det og båtene ble senere solgt på auksjon.

Se også

http://www.budstikka.no/nyheter/gjenglemte-bater-kan-bli-hittegods-1.3518771

Redigert av Havgap (see edit history)
Link to post
Dette kan ikke være riktig, gitt at fremstillingen er korrekt.

Ja, det var det da ... har alle fakturaer vært betalt, kontaktinformasjon oppgitt korrekt osv. så har sikkert marinaen en dårlig sak, men det er vel nærliggende å tro at marinaen ikke gidder betale for å få båten fjernet hvis de har vært i stand til å få fatt i eier, osv? Utestående leie de ikke har klart å inndrive? Da har de sikkert ikke inbillt seg at det blir lett å få inn betaling for transport heller? Blir bare spekulasjoner dette, lite å ta tak i.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Utlysning i lokalavisa om ting som skal bli utført er helt normalt.

F.eks. innspill og klagefrister for reguleringsplaner i kommuner. Mange som plutselig har fått gravet opp hagen, eller en ny bilvei/industriområde utenfor hekken uten å fått med seg at klagefrist har vært utlyst for lenge siden.

Alle planlagte strømbrudd er ofte kun opplyst om i avisa. Om noe går geiken pga at en ikke har sikret det elektriske er det forbrukers feil.

Store bedrifter har ofte egne strømbruddkontrakter, og disse får nok melding direkte.

 

Saker som dette er kanskje i en gråsone, der rettssak kan svinge begge veier. Mye er nok avhengig av skriften i kontrakten. Og mange har nok ikke engang en opplagskontrakt, men kun betalt en giro som har dumpet ned i postkassa? Så en skal ikke se bort i fra at marinaen har alt på sitt tørre i dette tilfellet.

Jara Wynja

Link to post

Da har jeg vært inne hos gubben : Båten er 1 av 3 skrog bygd på Rød båtbyggeri og levert til ansatte på Aker i Oslo for 52 år siden,der ble overbygg og innredning laget av de respektive kjøpere.Denne båten var visstnok eid av en sjef.Båten ble satt på land høsten 2011 og skrapt ren fra fenderlista og helt ned,pakket inn for vinteren.Gubben ble i desember samme år innlagt på sykehus,daglig leder/eier eller lignende på marinaen hadde ikke gjort noe for å få kontakt med karen,der båten sto skulle det asfalteres og en bekjent/slektning av daglig leder på marinaen fikk oppdraget med å flytte båten noen kilometer,båten ble løftet uten løfteåk,en bording på bb side i vannlinja revnet og fikk en glippe på ca 5 cm høy og 150-200 cm lang,og en del skader etter stropper,hælen og akterstevn har delt seg på flere steder.Dette er nå en sak som forsikringselskapet har gående mot marina/transportør.Igjen vil jeg påpeke at jeg KUN har båteiers versjon. Men jeg får mye gode materialer veldig billig,noe jeg er veldig glad for :thumbsup: Og hvis noen vil ha en 2 sylindra Sabb på 16hk så få dere denne billig... 5 små båtlapper for komplett motor/gir og aksling/propell (vridbart) Skal være i bra stand,og kan prøve startes i båt.Men må selvfølgelig plukke den ut selv.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Hvis båten er løftet uten løfteåk (som jeg antar er "firkanten" som stroppene henger i?) og dette er årsak til skadene er jo marinaen ansvarlig. De skal jo være profesjonelle og vite at det vil ødelegge båten.

 

Tipper at den bekjente av daglig leder i marinaen ikke har løftet båter før...

 

Om marinaen ikke har greid å få kontakt med mannen er de sikkert i sin fulle rett til å flytte båten, men ikke ødelegge den.

 

Full erstatning til båteier.

Case closed.

 

KK

Link to post
Guest Avmønstret#
Hvis båten er løftet uten løfteåk (som jeg antar er "firkanten" som stroppene henger i?) og dette er årsak til skadene er jo marinaen ansvarlig. De skal jo være profesjonelle og vite at det vil ødelegge båten.

 

Tipper at den bekjente av daglig leder i marinaen ikke har løftet båter før...

 

Om marinaen ikke har greid å få kontakt med mannen er de sikkert i sin fulle rett til å flytte båten, men ikke ødelegge den.

 

Full erstatning til båteier.

Case closed.

 

KK

 

Om det var så enkelt. Når en transportør tar på seg oppdraget så er han også ansvarlig for det som transporteres, og tar man oppdraget må man ta for gitt at denne proffesjonelle part har kunnskapen og kompetansen som skal til, ellers vil han selvsagt ikke ta oppdraget.

 

Marinaen har strekt seg langt for å varsle båteier (rart ingen bekjente har lest avisa og varslet båteier??), og så satt bort jobben.

 

Dette blir en sak mellom båteier og transportør, evt mellom båteiers forsikringsselskap og transportør.

 

Forferdelig trist for båteier. Og også trist for marinaen som endte med å få ødelagt båten til et medlem fordi transportøren åpenbart ikke hadde kompetanse og utstyr til å gjøre jobben han tok på seg.

Link to post
Gubben ble i desember samme år innlagt på sykehus,daglig leder/eier eller lignende på marinaen hadde ikke gjort noe for å få kontakt med karen,

 

 

Marinaen har strekt seg langt for å varsle båteier

 

Sitter du inne med opplysninger om denne saken vi andre her ikke har siden du kan påstå at marinaen har strukket seg langt?

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Med det samme nevne at plassen der båten ble fjernet fra har enda ikke blitt utbedret.Dette var eneste trebåt som sto på denne plassen,de andre plastbåtene ble lagt på vannet for å rydde plass.Det hadde de derimot ikke turt å gjøre da dette var trebåt (som var renskrapt for både bunnstoff og lakk)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Om det var så enkelt. Når en transportør tar på seg oppdraget så er han også ansvarlig for det som transporteres, og tar man oppdraget må man ta for gitt at denne proffesjonelle part har kunnskapen og kompetansen som skal til, ellers vil han selvsagt ikke ta oppdraget.

Dersom jeg kjøper et ferdig hus av en entreprenør (marina) og badet i huset mitt har store mangler fordi rørleggeren som er innleid underleverandør ikke har gjort jobben (transportør), så er entreprenøren (dvs Marinaen) ansvarlig ovenfor meg.

 

Etter min mening så kan det se ut som at det er transportøren som har gjort feilen og påtatt seg et oppdrag han ikke hadde kompetanse til å utføre. Marinaen burde gi erstatning til båteier siden de rekvirerte flytting av båten. Så kan de gå på transportøren for å få tilbake erstatningen. Det hadde vært ryddigst for båteier som tross alt har fått ødelagt båten sin...

 

Uansett: Marina og transportør får krangle seg imellom. Båteier skal uansett ha erstatning.

Link to post

Må igjen minne på at jeg kun har båteier historie.Og at alle saker har minst 2 sider :-) men jeg også synes at enkelte ting skurrer litt,det som er helt sikkert er at han sitter med en ødelagt båt.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post


Uansett: Marina og transportør får krangle seg imellom. Båteier skal uansett ha erstatning.

 

 

Nytteverdien av denne båten for denne eieren er nok desverre veldig mye høyere enn den salgsverdien han evt må få fra et av forsikringsselskapene.

 

Trist sak uansett hvordan utfallet blir til slutt. Nå blir jo båten solgt som vrak.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...