Jump to content

Marina ødelegger båt, hvem sitt ansvar?


Banarne

Recommended Posts

De fleste slike emner her på forumet diskuteres med kun den ene siden av saken belyst.

 

Om kun de saker der alle sider og nyanser av saken allerede er belyst, ville det blitt en meget laaaang vinter er jeg redd.

Trådstarter har en rekke ganger uttalt at han bare har denne siden av saken, slik at de aller fleste innlegg etter det, har vel et forbehold.

Det må være lov å diskutere en sak ut fra de opplysningene som faktisk foreligger. Navnet på denne marinaen er ikke nevnt. Hadde den vært det, ville tråden blitt stengt om ikke marinaen også var varslet om denne tråden så de kunne kommet med sin versjon.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Guest Avmønstret#
Sitter du inne med opplysninger om denne saken vi andre her ikke har siden du kan påstå at marinaen har strukket seg langt?

 

RSL

 

Å annonsere i lokalavisa er jo det ytterste en kan gjøre for å offentliggjøre og opplyse. I mine øyne så har man da strukket seg langt.

Link to post

Jeg vil vel si at en tlf og Mail er hva man kan forvente. Eller et brev. Dersom marinaen ikke har noen av opplysningene for å gjøre dette så er det noe svakt av marinaen etter min mening. Siden det er en eldre herre vi her snakker om så vil det overraske meg om han har byttet adresse, telefon, Mail og navn siden båten ble tatt opp... Å si at man ikke får tak i noen er lite troverdig med de muligheter man har i dag for søk på nettet.

 

Samma kan det være, forøvrig, siden det sikkert ikke bestrides at marinaen kunne flytte båten. Problemet er at de gjør det på en slik amatørmessig måte at båten må kondemneres.

 

Kk

Link to post
Å annonsere i lokalavisa er jo det ytterste en kan gjøre for å offentliggjøre og opplyse.

 

Om man ikke har prøvd på telefon/faks/epost/brevpost vil jeg ikke påstå man har strukket seg spesiellt langt. Syns heller ikke at det bør være et "krav" om å lese lokalavisen, som ihvertfall her i distriktet er rundt 10 sider hvorav halvparten er reklame og resten er ekstremt dårlig "journalistikk", denne kommer ut 3 dager i uken og koster mer enn aftenposten som kommer 6 dager i uken. Jeg holder lokalavisa selv, men har god forståelse for de som ikke tar seg råd til det.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Må det være tillatt å spørre om ikke båten kan repareres? Neppe noe hokuspokus for en trebåt?

Dyrt selvsagt, men i all anstendighets navn burde vel alle sider av saken, da særlig ansvarsforhold og de implisertes forsikringer, være avklart før noe skjer?

En venn av meg forlangte i sin tid sin Windy 22 reparert etter tyveriskader. Pris ca 350.000kr. Forsikringsselsapet som skulle foreta oppgjør nektet, da de mente båten bare ville være verd 250.000 etter rep. De fikk bryne seg på min venns standhaftighet og nostalgiske kjærlighet til gamlebåten...., og måtte pent punge ut for full reparasjon.

Sånn bør det være når man selv er uskyldig i uføret.

Link to post

Alt er jo mulig, men 堲eparere denne b崥n tror jeg hadde oversteget verdi p堢崥n mange ganger, antar at grunnen til at bordinger har revnet er at det var veldig spinkle spant i b崥n, ca 1/3 del av de jeg har.. skal inn en dag s堳kal se etter om spant har gitt seg.Uansett s堥r en bordgang ikke all verden 堲eparere, verre er det med h欬 akterstevn og fremre del av kjl. S堩ngen tegn til r崥 noe sted s堤ette er en b崠jeg regner med hadde blitt reparert om det var lnnsomt.Gubben som eier b崥n var ikke s堧ammel som han hrtes ut p場lf, ca 45 岠tenker jeg og snekker av yrke.S堨an hadde vel reparert om mulig skulle jeg tro.

 

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

 

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

sitat fra trådstarter "Dette er nå en sak som forsikringselskapet har gående mot marina/transportør"

Trådstarter nevner her at dette er på gang så da får nok transportør et krav fra forsikringsselskapet :yesnod:
Men ufattelig trist for båteier at sånt skjer ,, tviler på at marina bruker den transportøren noe mere

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
en bording på bb side i vannlinja revnet og fikk en glippe på ca 5 cm høy og 150-200 cm lang,og en del skader etter stropper,hælen og akterstevn har delt seg på flere steder.

Synes dette minner om skader etter fall. Høres ut som båten har glidd i stroppene og landet på akterstevnen.

 

Mitt bidrag til spekulasjonene. :saint:

 

Ender dette med at kjøl, akterstevn, bordganger og kanskje spanter må byttes, så blir det dyrt om det skal settes bort til båtbygger.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det er vel ikke umulig at det har skjedd noe sånt,men båten var full av verktøy og ballast,løftet uten åk,transportert på et lastebil plan på en vei med mye hull,fartsdempere og antageligvis en sjåfør som var uerfaren? Det blir jo stort sett bare spekulasjoner så lenge det fins bare 1 side av denne saken :pray: Egentlig et helt forferdelig syn som møtte meg der inne idag :nonod: Bart treverk fra kjøl til fenderlist,begynt å bli svart (har jo stått 1 år nå som jeg skjønte) fortsatt ikke noe utpreget råte,gikk ikke over båten så veldig nøye siden jeg skal bedrive hærverk på den :giggle: Men det har vært en flott båt! Og kunne sikkert blitt igjen med maaaange timer og båtlapper.

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Jeg kan vel ikke annet enn å forholde meg til han som påberoper seg å være eier av båten? Dette er jo en salgs annonse som jeg har svart på. Men hvis de vil komme etterpå å "rive" båten min for å få tilbake litt mahogney så skal de motstand få :giggle: (de gjør jo selvfølgelig ikke det) Men at eier har opplyst meg om at båten skal hugges må vel være godt nok? Nå har han selvfølgelig fortalt meg sin historie rundt denne skaden,men hvis jeg skal stole 100% på det alle forteller meg så hadde jeg blitt ganske dum og blakk i løpet av kort tid.Derfor som jeg skriver så tar jeg alt med en klype salt,og forholder meg til salgsannonse på Finn.no :wink: Hvis du kjøper deg en bil som har vært kollisjonsskadet,skal hugge den selv,du kjøper den av registrert eier,og hugger den,selger delene og skroter bilen.Tror du at noe forsikringsselskap ville gått på deg i etterkant som "uvitende" forbruker eller på selger som har solgt bilen mot forsikringsselskapets vilje og viten? Tror nok at hvis båten er under vurdering enda så vil det gå utover selger som faktisk gjør noe ulovlig.Men.. Jeg kan jo selvfølgelig bli anmeldt for heleri og besittelse av tjuvgods i aller ytterste konsekvens,men tror nok ingen politi myndighet vil bøtelegge/straffe meg for det :pray:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Guest Avmønstret#
Om man ikke har prøvd på telefon/faks/epost/brevpost vil jeg ikke påstå man har strukket seg spesiellt langt. Syns heller ikke at det bør være et "krav" om å lese lokalavisen, som ihvertfall her i distriktet er rundt 10 sider hvorav halvparten er reklame og resten er ekstremt dårlig "journalistikk", denne kommer ut 3 dager i uken og koster mer enn aftenposten som kommer 6 dager i uken. Jeg holder lokalavisa selv, men har god forståelse for de som ikke tar seg råd til det.

 

Du må jo gjerne mene det. Før det ble vanlig å ha det i avisene var det normalt å lese opp offentlige anliggender etter gudstjenesten i mange bygder, faktisk langt ut på 1900 tallet i Norge. Selvsagt var det noen som ikke gikk i kirka også men å annonsere i lokalavisa har i alle vanlige sammenhenger blitt brukt som offentliggjøring, og blir fortsatt brukt.

 

For næringsdrivende er det absolutt lurt å følge med, mye som kan være viktig som offentliggjøres i avisa, og også på nett.

 

Men for privatpersoner er det avisa som gjelder fortsatt. Tror det er ett stykke til før dette feks blir lagt på nett i stedet. Og det er jo særlig med tanke på eldre som ikke alltid følger med vha nett.

 

Om det har blitt ringt eller folk har banket på døra forteller historien ingenting om utover at det har vært sykdom. Det vil jo ikke være unaturlig at de derfor ikke har fått tak i eier og dermed har rykket annonse inn i avisa for å virkelig sikre at alle får kunnskap om det som skal skje. Og annonse vil uansett bli sett på som godt nok i alle vanlige sammenhenger.

-------------------

Link to post

http://medienorge.uib.no/?cat=statistikk&medium=avis&queryID=360

 

Utviklingen for avisen i Norge. Dette er et glansbilde da salget viser større vandring fra papir til nettbasert avis.

Hvor mye av dette som er lokalavis blir ren gjetning hvis man ikke har statistikk å vise til.

 

For meg er offentliggjøring i avis like avlegs som å ta det etter gudstjeneste eller bruke budstikke, helleristninger og varder.

 

Siden båteieren i denne saken har fått faktura så regner jeg med at kontonummer og telefonnummer er opplyst og at epost ville ta sekunder å finne ut av.

Link to post
Å annonsere i lokalavisa er jo det ytterste en kan gjøre for å offentliggjøre og opplyse. I mine øyne så har man da strukket seg langt.

 

Jeg er bare overlykkelig over at dine øyne ikke er i nærheten av mine eiendeler.

Det bør stå temmelig tydelig i statuttene at bedlemmer skal holde lokalavisen om det er den eneste formen for kommunikasjon Marinaen har tenkt å forholde seg til.

Fakturaene, blir sendt med post selvfølgelig, men det at alle må flytte båtene sine, da strekker man seg ENDA lengre i dine øyne. Da får du det rett i lokalavisen så du slipper å dra deg helt bort til postkassen. Fantastisk kunderservice at de faktisk strekker seg så langt. At noen har bosted i en annen kommune eller kanskje fylke, gjør vel ingenting.. de har vel lokalaviser der også.. Riktignok feil avis, men det er jo ikke marinaens feil at folk bosetter seg på kryss og tvers i tide og utide.

Adresser og postnummer og slikt er noe dritt å måtte forholde seg til.

 

I min havn er det ca 1100 medlemmer hvor ca 25% er "utenbygdsboende". D.v.s. at de bor i en annen kommune. Hvordan skal disse 275 personene få viktige beskjeder, innkallelser til årsmøter osv om dette ikke ligger på nett, blir varslet på sms (det koster ca ingenting å skaffe seg et program som sender sms til en hel liste med medlemmer), mail eller brev i posten.

 

Om det har blitt ringt eller folk har banket på døra forteller historien ingenting om utover at det har vært sykdom. Det vil jo ikke være unaturlig at de derfor ikke har fått tak i eier og dermed har rykket annonse inn i avisa for å virkelig sikre at alle får kunnskap om det som skal skje. Og annonse vil uansett bli sett på som godt nok i alle vanlige sammenhenger.

-------------------

 

Om du leser innleggene fra trådstarter i stedet for å skumlese og nikke annerkjennende til deg selv fordi du fortsatt har rett om du bare leser fort nok, så vil du klare å lese deg frem til at det ikke er blitt gjort noe forsøk på å nå båteieren og at det var mange andre båter som også ble "Tvangsflyttet" (sjøsatt). Ergo var det MANGE som ikke leste artikkelen i lokalavisen. Alle de andre ble sjøsatt, mens de ikke gjorde det med trebåten og heller fraktet denne på et lasteplan noen km på hullete vei. Alt dette står faktisk å lese i innleggene før denne, så å nesten antyde at de har satt inn annonse i lokalavisen i godhjertet desperasjon for å nå denne ene båteieren blir i overkant teit om du spør meg.

 

At denne skaden er skjedd for over et år siden og at plassen enda ikke er Asfaltert, sier jo litt det også.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Siden dette er oppgitt å være en forsikringssak, så håper jeg du har ditt på det tørre vis a vis eier, marina, transportør og forsikringsselskap som er involvert før du begir deg ut på "hærverket". Aldri godt å vite hva en eller fler av partene kan påberope seg i etterkant.

Hvis det blir forsikringssak om dette, og båteieren får full erstatning fra selskapet, vil vraket automatisk være selskapets eiendom. Hvis selskapet krever regress fra transportøren pga uaktsomhet, vil jeg tro at transportøren overtar vraket. Det er nok sjanse for at flere vil blande seg inn dersom noen "går til angrep" på vraket før alt er avklart.

Link to post
Siden dette er oppgitt 堶沥 en forsikringssak, s堨尥r jeg du har ditt p堤et trre vis a vis eier, marina, transportr og forsikringsselskap som er involvert fr du begir deg ut p堢h沶erket". Aldri godt 堶ite hva en eller fler av partene kan p墥rope seg i etterkant.

Hvis det blir forsikringssak om dette, og b崥ieren f岠full erstatning fra selskapet, vil vraket automatisk v沥 selskapets eiendom. Hvis selskapet krever regress fra transportren pga uaktsomhet, vil jeg tro at transportren overtar vraket. Det er nok sjanse for at flere vil blande seg inn dersom noen "g岠til angrep" p堶raket fr alt er avklart.

 

Ikke umulig at noen vil blande seg i hva som skjer med vraket, jeg f岠jobbe fort og effektivt n岠jeg begynner :ph34r: Jeg skal underske med karen som eier b崥n for 堶沥 sikker.

Red: Da ringte jeg og snakket med karen, og han sa at dette ikke var noe problem i henhold til forsikrings selskapet. Det er vel en grunn til at han har ventet i 1 岠med 堬egge ut b崥n for hugging.

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Jeg ville også vært forsiktig med å gjøre noe med vraket før forsikringssaken er avgjort. Får båteieren erstatning for hele båten er jo ikke vraket hans. Å selge hele eller deler av båten nå vil kanskje tas til inntekt for at båteier ikke ønsker erstatning. Mye finjuss som kan tippe feil vei for båteieren om han ikke gjør alt etter boka.

 

KK

Link to post
Jeg ville også vært forsiktig med å gjøre noe med vraket før forsikringssaken er avgjort. Får båteieren erstatning for hele båten er jo ikke vraket hans. Å selge hele eller deler av båten nå vil kanskje tas til inntekt for at båteier ikke ønsker erstatning. Mye finjuss som kan tippe feil vei for båteieren om han ikke gjør alt etter boka.

KK

 

Der er jeg helt enig, men jeg synes ikke at jeg skal være forsiktig ;) Nå har jeg gjort det jeg kan for å være sikker, ringte å fikk en bekreftelse på at vraket var hans og at det ikke skulle bli noe konflikt med selskapet.Selvfølgelig kunne jeg fått det skriftlig, eller sporet opp forsikringsselskap, transportør og marina for å trippelsjekke at ingen har noen innvendinger. Men helt ærlig, hvem går så drastisk til verks når de skal kjøpe noe som er annonsert?

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

For alt jeg vet så kan jo han ha fått vraket av selskapet etter at de bestemte seg for sak mot motparten?Tenker som så at det er grunn til at båten har lagt i ro 1 år før den blir hugd. Men synd for karen om ikke har fått båten ja.. Skal inn imorgen og begynne med bajonett saga og motorsaga :) Best å sminke mens jernet er varmt for min del tror jeg, mahogney platene i overbygget er strøkne og det er vanskelig å få tak i den kvaliteten treverk har jeg skjønt. Og jeg trenger/vil ha sånt liggende, vet aldri når en kan få bruk for det :)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...