Jump to content

Firma på Sørlandet som kan reparere Ardic 04-d?

Kaptein Hansen

Recommended Posts

Jeg har sjekket filteret. Ikke tett. Håndpumpet noen ganger, på tredje forsøk så fortsatte den å kjøre og gav varmluft. Problemet nå er at det kommer så mye eksos ut av varmespjeldene, sammen med varmen. Kjøpte båten i fjor høst, så har jo ingen ide om når ardicen sist var i bruk. Jeg har heller ikke formeninger om hva jeg skal forvente av denne varmeren. Men eksos ut sammen med varmen kan vel ikke være noe sunnhetstegn?

Redigert av Kaptein Hansen (see edit history)

Ronald:

Jeg har hatt den ute. Det kommer eksos ut av skutesiden. Monterte ny varmluftslange ut til første bend, da den gamle var rusten. Det store røret leder varme, det mindre leder eksos. Tanken min var om det ligger så mye gammal skit inne i varmeren at det kan "forurense" varmluften når brenneprosessen er i gang? Eller om det er eksoskanalen som e sprekt inni der?

Redigert av Kaptein Hansen (see edit history)

Har ikke skrudd på Ardic, men på Wabasto. Regner med at prinsippet er rimelig likt.

Når dieselvarmeren tenner skal flammevakten gi signal til hjernen om dette.

"Signalet" er en endring i den ohmske verdien i flammevakten pga varmen i brennkammeret.

Etter som årene går virker det som flammevakten endrer litt karakteristikk og den ohmske

verdien forandrer seg noe. Når du nå starter brenneren ligger kanskje verdien "utenfor"

området (eller på grensen) for hva hjernen tolker som flamme i brennkammeret. Hjernen vil da

stenge ned brenneren( i og med den tror det ikke er flamme)

Løsningen kan være å bytte flammevakt.

Som sagt funker slik på Webasto.

Nå forstod jeg det slik at han har fått den til å gå om han håndpumper. Ergo er det luft i slangen eller tett filter. Dette er lett å fikse.

Eksos inn i båten er ikke bra, og da kan det være hull i forbrenningskammeret. Jeg har hatt det på min før jeg byttet den.

Da går deler av forbrenningsluften ut i varmluften og det er slettes ikke bra.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...