Kaptein_Kaos Startet 30.Januar.2013 Del på Facebook Startet 30.Januar.2013 Hei ! Jeg skal skifte ut kabelen til vhf`n ombord og ser at kontaktene er satt inn med syrefri vaselin, antageligvis for å forhindre korrosjon. Er det fornuftig og gjøre dette, eller er det såpass stor ledningsevne i den syrefrie vaselinen at det heller vil ha en negativ effekt (kontakt mellom skjerm og senterleder) igjennom den syrefrie vaselinen som konnektorene er insatt med. Mvh: Kaptein _Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Det er mange som bruker vaselin i VHF-plugger (bl.a.) for å beskytte mot fuktighet, inkl. undertegnende. Google etter "vaselin VHF" så finner du mange slike tips. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 30.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Fant ikke noe på google vedrørende hvorvidt syrefri vaselin er elektrisk ledene eller ikke, men det er muligens andre her inne som kan hjelpe ? Kaptein_Kaos Det er mange som bruker vaselin i VHF-plugger (bl.a.) for å beskytte mot fuktighet, inkl. undertegnende. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Jeg har alltid trodd at vaselin ikke er noen god leder. Men filmen den danner penetreres av metallet i kontaktflatene slik at de får en god elektrisk forbindelse. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
volfro Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 (redigert) Har jo hørt at syrefri vaselin ikke er en fullgod løsning til dette, men sikket mange som bruker det. Eg bruker silikonfett, husker ikke typen. Her er jo ett : http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=156&M=News&PID=290&NewsID=19 Og biltema har også, men kvaliteten på det vet eg ikke : http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonfett-36592/ Redigert 30.Januar.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Drømmen må jo være tette koplingsbokser med smørenippel, hvor du presser inn syrefri vaselin etter kobling. ....................? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 HF- eller VHF-kontakt mellom leder og skjerm kan du avsløre med en isolasjonstester (megger). Eller når antenna er koblet til, med et SWR-meter. Hvis SWR-meter viser OK verdier, er koblingen OK. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Jeg bruker vaselin eller Dow Corning C4, alt etter hva jeg har for hånden. Etter at jeg startet med dette for drøye 10 år siden har jeg ikke hatt en eneste feil verken på langerner eller annet elektrisk utstyr utsatt for fukt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Jeg har lagt et tynt lag batteripolfett på elektriske koblinger, kabelsko etc. Er vel ikke helt galt det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Vaselin leder ikke strøm. Vaselin issolerer. Kunsten er at metallflatene i kontaktpunktet skal være så stramme at vaselin presses vekk derfra. Vaselinet hindrer fukt å komme til. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kaptein_Kaos Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Hei ! Ser at det er mange som har engasjert seg i spørsmålet mitt, takk for tips og råd. Fant forøvrig en tabell (http://www.physics.usyd.edu.au/teach_res/db/d0005e.htm) hvor den konduktive ledningsevnen av forskjellige produkter er listet opp, her fremgår det at vaselin har en liten (men sikkert ubetydelig) ledningsevne. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Den tabellen din, den er vel ikke for elektrisk ledningsevne, men for varme? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sitrin Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 (redigert) Dette fikk meg til å tenke på at kanskje det ikke er så lurt å ha syrefrie bolter på batteriet. Hvordan er ledningsevnen på de? Kanskje en utfordring å få tak i kobber bolter. Redigert 31.Januar.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Kaptein_Kaos Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Den tabellen, den er vel ikke for elektrisk ledningsevne, men for varme? He he, det har du nok rett i. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Sitrin, strengt talt så heter det vel syrefaste, ikke syrefrie. Det ville overraske meg om det hadde noen betydning om dener i syrefast eller galvanisert, eller noe annet siden dens funksjon er til å stramme polskoen fast rundt polen. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Ble litt vanskelig å plassere fingrene på plata :-) selvfølgelig syrefast I mitt tilfelle er det bolter som skrus ned i batteriet. Finnes det noen oversikt over de forskjellige lendningsevnene i forskjellige materialer Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 (redigert) Det slo meg at det var denne typen pol du hadde... Men har ikke noe annet enn ukvalifisert synsing å komme med... Så da avventer kvalifisert synsing :) Redigert 31.Januar.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Slike tabeller finner du lett på nettet ved å søke. Her har jeg imidlertid skannet en tabell fra Olden og Østraat sitt hefte "Matematiske og fysiske tabeller" som jeg hadde på gymnaset. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sitrin Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Sånn jeg tolker det så kan det være enn ide å bruke sink spray. Det skal ikke ruste og har liten motstand. Kobberpasta bør vel også være et alternativ. Hvor syrefast havner i tabellen er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
volfro Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Etter tips fra Hulda kom eg på navnet på det eg bruker. Dow corning DC-4 silikonfett. Og da er det vel denne går eg ut ifra : http://www.dowcorning.com/applications/search/default.aspx?R=402EN&DCCSF=397EN http://www.dowcorning.com/applications/search/products/productInformation.aspx?p=402EN&popup=true Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Kobberpasta bør vel også være et alternativ. Nei, det er ikke noe alternativ.... I alle fall ikke for å isolere noe. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Dielectric grease er et navn som ofte brukes på engelsk for siliconfett som egner seg for fuktbeskyttelse av elektrisk koblinger. Sjekket databladet på Dow Corning 4 som er nevnt tidligere i tråden, det har svært gode elektriske data. http://www.fmv.se/FTP/Drivmedel/M7789-000183%20svensk%20utgåva/datablad/M0729-301000_Dow_Corning_4.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Dow Cornings silikonfett er en klassiker blant skips og riggelektrikere. Anbefales. Fås også på "sprayboks". Som ei lita byggskumflaske. Praktisk når man evt. skal fylle koblingsbokser etc.<br /> Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.