Jump to content

El-ledningsevne, syrefri vaselin

Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Hei !

Jeg skal skifte ut kabelen til vhf`n ombord og ser at kontaktene er satt inn med syrefri vaselin, antageligvis for å forhindre korrosjon.

Er det fornuftig og gjøre dette, eller er det såpass stor ledningsevne i den syrefrie vaselinen at det heller vil ha en negativ effekt (kontakt mellom skjerm og senterleder) igjennom den syrefrie vaselinen som konnektorene er insatt med.

Mvh:

Kaptein _Kaos

Har jo hørt at syrefri vaselin ikke er en fullgod løsning til dette, men sikket mange som bruker det.

Eg bruker silikonfett, husker ikke typen.

Her er jo ett : http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=156&M=News&PID=290&NewsID=19

Og biltema har også, men kvaliteten på det vet eg ikke : http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonfett-36592/

Redigert av volfro (see edit history)

Dette fikk meg til å tenke på at kanskje det ikke er så lurt å ha syrefrie bolter på batteriet. Hvordan er ledningsevnen på de?

Kanskje en utfordring å få tak i kobber bolter.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Ble litt vanskelig å plassere fingrene på plata :-) selvfølgelig syrefast

I mitt tilfelle er det bolter som skrus ned i batteriet.

Finnes det noen oversikt over de forskjellige lendningsevnene i forskjellige materialer

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Slike tabeller finner du lett på nettet ved å søke. Her har jeg imidlertid skannet en tabell fra Olden og Østraat sitt hefte "Matematiske og fysiske tabeller" som jeg hadde på gymnaset.

motstand.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sånn jeg tolker det så kan det være enn ide å bruke sink spray. Det skal ikke ruste og har liten motstand.

Kobberpasta bør vel også være et alternativ.

Hvor syrefast havner i tabellen er jeg usikker på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...