Jump to content

sliping av gelcoatsparkel, men kun av små områder


Framtia

Recommended Posts

Planlegger litt småpuss av skrog til sommeren, og jeg er på utkikk etter en grei måte å få slipt ned overflødig gelcoatsparkel uten at det blir pusset over et større område (det er noen få striper i gelcoat hvor forrige eier har lagt i en litt for tykt lag som jeg nå ønsker å slipe ned). Siden jeg har blå gelcoat er det ikke aktuelt å gå på med en eksentersliper eller lignende, da jeg er redd for å slipe igjennom. På slutten må jeg selvfølgelig pusse over et større område, så det er først og fremst å få tatt de største forhøyningene det handler om.

 

Jeg har Dremel med diverse tilbehør, men tenker at det blir frihåndsarbeid, og ikke helt optimalt. Har derfor lekt med tanken om å bruke overfres med en "minislipeholder" (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Multisliber/Minislipeholder-193135/) eller lignende. En tredje mulighet er å bruke en liten båndsliper, og så lage et eller annet som holder den oppe fra selve overflaten der det ikke skal slipes.

 

Har prøvd meg litt med overfres her hjemme nå og ser at jeg greit klarer å fjerne limrester på glatte overflater uten å slipe for dypt (bruk av en slipestift).

 

Er det noen som har gode eller dårlige erfaringer å dele, eller tips som kan prøves?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Vannsliping er tingen :yesnod: Kjøp deg en korkkloss på biltema (f.eks)den kan du jo kappe til i passende slipeemner.Start med 400/500 ,gå deretter over til 800/1000,avslutt med 1500/2000. da kan du gå på med litt grov rubbing over de slipte flatene/områdene,gå deretter over med polish.

Går overaskende fort å slipe med vannslipe papir :smiley: Skal du rubbe/polere bør du bruke poleringsmaskin type "vinkelkutter"Og ikke for stor hastighet på maskinen.

Gjør du dette riktig,tror jeg nok du skal bli rimelig fornøyd.Bruk såpe i vannet ved vannsliping(papiret sklir bedre)

LYKKE TIL :thumbsup:

Link to post

Har brukt vannsliping flere ganger,og jeg synes det fungerer utmerket.Og så har du full kontroll hele tiden sånn at du ikke sliper for dypt.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

autosol er også effektivt på gelcoat, en snarvei istedenfor vannsliping. blankt blir det også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har "maskert" rund forhøyningene som skal slipes med aluminiumstape. Den sliper du nemlig ikke igjennom og den tåler vann. Da kan du slipe med ganske grovt papir på langkloss til å begynne med uten å være redd for å lage riper utenfor området. Jeg slipte ut skader med en dremel-lignende fres, maskerte og fylte i med topcoat. Så slipte jeg med 180, 360, 600 og 1200 papir, de to siste vått. Tok av maskeringen etter 180 for å få bort kanten. Brukte gummikloss, men en hard kloss er muligens bedre? Autosol på maskin til slutt.

Link to post

Og i tilegg til tidligere nevnte ting.

 

Ett godt resultat avhenger mye av korrekt farge.

Når man mixer gelcoat sparkel /top coat bør man blande i så lite filler som mulig og heller sparkle flere ganger for å bygge opp, da får man som regel ett mye bedre resultat.

De ferdig kjøpte tubene er ganske dårlige, og man ser delvis igjennom til underlaget.

Lønner seg også å være nøyaktig med sparklingen så man slipper å slipe så mye.

Slipeklosser i treverk med forskjellige former/buer etc. går greit å lage selv.

Tørrsliper man så er det greit med en støvsuger med børste på enden, da ser/kjenner man resultatet etter hvert som man sliper.

Dette er ett handarbeid som meget få behersker til fulle. Eg er ikke spesiellt flink selv men har titta en del på en i vårt distrikt som eg vil påstå er i verdensklasse, det er som

regel umulig å se reparasjonene han utfører.

 

Edit: Til inlegg 1. Glem dremel og båndsliper, de lager lett groper. Vil anbefale håndarbeid til dette.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post

Bruk en sikling til å få det flatt.

Med rette presset og vinkel glir den på god lakk, men "høvler" vekk alt som står over uten å lage groper.

 

Hvis du ikke har sikling lager du den av en litt tykk sparkelspade. Slip denne slik at den er helt tverr og rett framme. Viktig at den har skarpe hjørner i framenden, men til dette bruket runder du av hjørnet helt ytterst på sidene slik at du ikke lager riper.

Til slutt tar du hjørnet på ei fil helt innmed skaftet der den ikke har riller (bare hardt stål) og drar hardt langs det skarpe hjørnet slik at dette brekkes utover.

 

Hvis du forsto halvparten av forklaringen min har du nå en "sparkelspade" med en liten grad på tuppen.

Denne holder du ca 45 grader på skroget og skraper ved å trekke den mot deg.

 

Mons

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...