Jump to content

Forslag til lukket båt i prisklassen under 400.000,- kroner?

StigD2

Recommended Posts

Hei,

jeg vurderer å se meg etter en ny båt, og en av mine viktigste kriterier denne gangen er at båten skal være lukket, eller en bakveggbåt om du vil.

Drømmen hadde på mange måter hadde vært en viknes 880 eller tilsvarende NB, men økonomisk sett ønsker jeg å ligge rimeligere enn dette i denne omgang.

Prismessig er det til vurdere over hva man får for pengene, men tenker i prisklassen under 400.000,- kroner. En båt til halve denne prisen er av interesse, som sagt forhold til hva man får for pengene.

Andre ønsker jeg har for båten:

-eget toalettrom

-ståhøyde i kabin

-diesel

-fast aksling

-utestyring

-trenger ikke være noe fartsbåt, men bør kunne ha en mars på over 12knop.

Har til nå blant annet sett på følgende båter:

1999 Bella 652 ca 300.000,- (har drev og er noe kompakt, heller ikke eget toalettrom)

Helt ny Antares ca 350.000,- (får mye båt for pengene, full garantitid. Men litt trekk for bensin og utenbords, polsk kvalitet? lite eksklusiv)

2002 Ibiza 25 coupe ca 400.000,- (flott båt, har mye av ønskene, men kanskje noe dyrt for båter som er gått rundt 1000 timer)

På finn.no er det jo mange gode vinterpriser, men på den andre siden ikke et hav av båter å se etter. Så jeg lurer på om dere har noen forslag til lukket båt i denne prisklassen? Dukker gjerne opp mange frem mot våren nå.

størrelse tenker jeg 22-ca27fot

på forhånd takk for inspill og synspunkter :smiley:

Ibizaen så jo ikke så verst ut. Relativt ny og så jo fin ut innvendig.

Selv valgte jeg en av typen Wiking 28 lukket type. Tre kabiner, eltoalett, eber osv til rundt 200 båtpenger.

Som du sier selv er det kjøpers marked og selv om en Viknes eller NB kan være drømmen ligger de gjerne på det dobbelte av et budsjett på 400 båtpenger.

Jeg ser at du har tittet på relativt nye båter, her er et eldre alternativ som oppfyller alle kriteriene dine unntatt størrelsen:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39490759

Vi har samme båten bortsett fra at vår ikke er åpen. Det ser ikke ut som om denne har blitt kostet på all verden av oppgraderinger, så tilstanden her er jo litt flytende, men det gjenspeiler seg jo også i prisen.

Hva med en Nordwest 900 da? Lukket båt med 2m innvendig høyde i kabin, eget toalettrom med 1,95m høyde, diesel, fast aksling, noen har

etterbygget styring ute. andre har autopilot med fjernkontroll... Marsjer med 14-19 knop avhengig av motor størrelsen, god uteplass

og sengeplass til 5 i tre kabiner. Her og vil nok prisen variere med hvor mye du vil ta på deg av oppgradering.

Mange gode forslag her. Jeg vil plusse på Saga 25.Finnes både med aksling og drev.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Har du sett på en Finnmaster 6400mc?

Ikke alle dine krav er oppfyllt. Men jeg har kjøpt en sånn i fjor og ble utrolig glad i denne båten.

Du har ståhoyde i kabinen og kan sove i den. Ellers er den nok liten med 21 fot men utrolig godt utnyttet og føles mye større enn den er. (Klisje, men sant for denne båten). Du få utestyring for den men det har jeg aldri savnet. Bra å fiske fra badeplatform. De to dører er bare genialt og gjør båten veldig mye mer anvendelig.

Den har også bra sjøegenskaper - har prøvd quicksilver og andre men den slår mye mindre i bølgene en disse gjør.

Fordelen er at den er enkel å ta på trailer.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hvis strak aksel ikke er ett absolutt krav så kan jeg anbefale brukt Skibsplast 730 HT. Hvis diesel ikke er ett absolutt krav så finnes den i en utgave med påhenger, da heter den Skibsplast 675 HT.

Begge versjonene har pantry, vask, stor takluke, soveplass til to og toalettrom. Mange ble også levert med utestyring.

Selv har jeg en Skibsplast 675 HT og er strålende fornøyd med den. :)

Redigert:

Fant en 730 på finn. Den er litt over budsjett, men er du flink å prute så kanskje :thumbsup:

Skibsplast 730HT

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Hva med en Nordwest 900 da? Lukket båt med 2m innvendig høyde i kabin, eget toalettrom med 1,95m høyde, diesel, fast aksling, noen har

etterbygget styring ute. andre har autopilot med fjernkontroll... Marsjer med 14-19 knop avhengig av motor størrelsen, god uteplass

og sengeplass til 5 i tre kabiner. Her og vil nok prisen variere med hvor mye du vil ta på deg av oppgradering.

Jeg tror denne blir i største laget, jeg har desverre ikke plass til båten i mellom mine utriggere i nåværende bås. Forhåpentligvis blir jeg oppgradert iløpet av sommeren :smiley:

Hva med en Saga 26 LS?

Har en til salgs for under 400 000,- Er ikke noen fartsmaskin, men den oppfyller kravene som du hadde satt.

Forøvrig en flott båt med mange gode kvaliteter. Her har båtdesigner Eivind Amble gjort en god jobb. Selv vurderer jeg å gå over til noe som går enda saktere.. seilbåt.

Er denne ute på finn eller annet nettsted?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...