seeman Startet 31.Januar.2013 Del på Facebook Startet 31.Januar.2013 Hei Skal bygge ny båt. Blått skrog koster mere og krever lengre produksjonstid. Spørsmål: Blå gelcoat er øyensynlig ikke godt nok, blekner for fort? Lakk, er det da tale om epoxylakk som holder glansen lengre? Kan noen forlklare hvilke faktorer som spiller inn hvis man ønsker et blått skriog? Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Hei. Skal du bygge selv eller bestille fra verft? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
sap_2000 Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Blå gelcoat oksideres og mattes fortere pga sol og uv-stråler. Spesielt på mer horisontale flater, hjørner og akterspeil som er mer utsatt for uv. Akkurat hvorfor vet jeg ikke, men har med fargepigmenter og gjøre tror jeg. Blå billakk holder bedre. Ville tenkt meg nøye om før jeg valgte farget skrog på en ny båt. De senere år har blått skrog gått mer og mer av moten, i tillegg til at det er vanskelig og holde pent over tid. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Framtia Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Blå gelcoat har en tendens til falme, og krever at man rubber ned overflaten med jevne mellomrom. På den annen side er det vakkert, og vanlige skittrenner vises ikke så godt. På litt avstand ser altså en blå båt gjerne renere ut enn en hvit. Flere av de som leverer blå skrog nå benytter lakk fremfor farget gelcoat. Selv vurderer jeg å lakkere min blå gelcoat om et år eller tre, men sist sommer holdt den seg veldig godt etter en par runder med maskingrubbing, så egentlig kan jeg leve godt med den slik den er. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RSL Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Ser man nærmere på båter med farget skrog, ser man riper mye lettere enn på hvite båter. Min mening er at båter i mørke farger eldes fortere enn hvite av denne grunn. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
M/B Nordheim Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 (redigert) Ja, eg hadde tenkt å sette inn et bilde av nybåten min som er blå(ny for meg altså) ser for meg eindel timar med poleremaskina. Men så er den til gjengjeld ikkje vaska eller polert på ein halv mannsalder heller. Men fekk ikkje bilde frå bildebanken inn her.....virka ikkje som før. kjem tilbake seinare. Redigert 31.Januar.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
seeman Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Skal bestille fra verft, men hvis det er epoxylakk lakkeres det inn i formen, eller lakkeres det etter at den er tatt ut av formen? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 (redigert) Begge deler er mulig, men vil trod et er er mest vanlig og gir best finish med proff lakkjobb + klarlakk etter støpen er ute av formen. Trenger selvfølgelig proff utstyr/ lakkhall for best resultat. Dette er vel også den mest tidkrevne/ dyre metoden også... Redigert 31.Januar.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lalima Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Nå er ikke jeg noen ekspert på lakk/lakkering men jeg tror det er farget gelcoat som er vanlig. Både Yamarin og Uttern sine fargede skrog har gelcoaten sprøytet i formen. Dette gir som de andre skriver mye mer arbeid enn hvite skrog. Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
sap_2000 Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Helt klart. Farget gelcoat er det du ser på 99+% av fargede skrog. Lakkering er meget uvanlig på fabrikkbygde båter. Dyrt og tidkrevende med lakk i forhold. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
M/B Nordheim Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Mange kansje dei fleste Westcraftbåtane blei leverte med blå gelcoat, min hadde vist ein mørkare blå enn han har no, denne vart lakka for eindel år sidan. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
volfro Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Inbiller meg at lakkerte skrog står brukbart når det er korrekt gjort, men det må være veldig sårbart. Og har man først fått striper så er det ikke bare å rubbe de bort som med gelcoat. Skal man lakke så bør man vel titte her. http://www.awlgrip.com/awlgrip-home.aspx Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Skal du ha båten ute 2 sommermåneder ellers i innendørs opplag, kan blått skrog holdes fint lenge. Skal du derimot ha båten ute lenge, så hadde jeg droppet blått skrog. Flere av de som har det sier at det er dobbelt så mye arbeide med disse. Fargede skrog som er falmet blir fort veldig shabby og triste og se på. Da båtfolk er som skærer ( liker blanke og skinnende ting) blir dette tungsolgt. Mitt skrog er hvitt og har minst 3500 døgn i sjøen. Blir med lett rubbing og polering som nytt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 En kar i båtforeningen fortalte meg at om en skulle velge farget skrog, så var det blå farge som var mest holdbar p.g.a den hadde flest fargepigmenter. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Blått skrog er vakkert når det er gjort av sikkelig proffe fagfolk der det er brukt lakk/gelcoat som tåler uv-stråling og salt miljø. Om dette ikke er utført faglig profesjonelt så er det ikke verd det.. Jeg hadde ikke bestilt blått skrog om jeg skulle ha denne båten i 10-12år Derimot om jeg kjøpte en ny båt og skulle hatt den i et par år kunne det vært aktuelt.. Rekner med det krever polering minimum to ganger i året. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
oivindg Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Det kan nok være forskjell på hvor lenge blå båter holder seg pene, men etter mine krav til utseende er det fullt mulig å holde et blått skrog pent i mange år. Min egen båt er fra 1998, og da jeg fikk den opp fra Kroatia i fjor var den veldig matt og oksydert. Jeg brukte to dager med polermaskinen etter opptak i fjor høst, og fikk resultatet som er vist på bildet under. På dette bildet er det bare rubbet, ikke lagt på voks. I mine øyne ser dette plenty bra nok ut. På nært hold synes det godt at det er mange småriper i gelcoaten, men hvis du ikke ser spesielt etter dem, eller du står mer enn en meter eller to unna, så legger du ikke merke til dem. Du ser bare hovedinntrykket, og det er at det er en blank båt. En kamerat med lik båt som min gjorde samme jobb som meg på våren i fjor, og han trengte bare å vaske og vokse båten for å få den blank igjen på høsten. På disse båtene er det altså ikke nødvendig å rubbe hvert år, selv om det er gamle båter. Jeg synes noen båter er penest i hvitt, mens andre er penest med blått skrog. Skulle jeg ta valget på nytt, ville jeg valgt den fargen som jeg syntes så best ut på den aktuelle båten. Forutsatt at det er god kvalitet på gelcoaten. Redigert 1.Februar.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
mateco Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Et alternativ til gelcoat og lakk kan være folie! Denne nabobåten (Laguna 1140 ?) fikk foliert opp blåfargen på skroget etter oppskrapet gelcoat i baug (forsikringssak): Iflg eier så kan folien poleres som vanlig gelcoat overflate, 10 års garanti på belegget. Evt skade skal vistnok være enkelt å utbedre ved at folien fjernes på aktuelt område og ny legges kant-i-kant med den gamle. Ingen fargeforskjell på gammel og ny folie (iflg eier og firmaet som gjorde jobben). Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Framtia Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Enig med oivindg, med litt puss og omsorg er det ikke all verdens jobb å holde blå gelcoat fin. Jeg kjøpte meg en god slipemaskin og benytter abralon. Innsatsen sist sesong var vel omlag 8 timer med jobb. Til gjengjeld vises ikke sørgerenner på samme måte, og man ser ikke sotingen rundt eksosutløpet. Skulle man få en liten ripe er det bare å bruke en mørk sprittusj, og på den måten gjøre den usynlig om man ikke kryper helt inntil skroget. Men salt vises mye bedre på mørk båt enn på hvit. Jeg er i tenkeboksen om jeg skal få lakkert min båt, men vet ikke helt om jeg synes det er verdt jobben. Da blir det i tilfelle ny lakk av samme farge som gelcoaten under.fjorden er full av hvite seilbåter, og jeg er glad min er blå :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
oivindg Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Flott båt, Framtia! Et godt eksempel på en båt som er fin i blått. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.