Gespen Startet 31.Januar.2013 Del på Facebook Startet 31.Januar.2013 Hei er det noen som har virkelig sjekket hva eller hvor mange amper en led lampe trekker, har hørt at det ikke stemmer det som står på embalasjen, hadde vært fint om noen viste dette og har sjekket hva merker på både pærer og led lamper. Takker på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Dette måler du enkelt dersom du har tilgang på et multimeter. Jeg målte for en tid tilbake en 12 V led-pære som var stemplet med 1,2 W. Denne trakk noe mer, men ikke så mye at det spiller noen rolle (0,15 W mer tror jeg det var). Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lett match Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 (redigert) Jeg målte med en NASA batterimonitor (BM1 tror jeg den het) Målte 12,7V under testen. Resultatet ble litt! (30%) mer enn de var oppgitt til å gi 2W, men så var spenningen også 6% over 12 Volt. 5 LED gav 1A som gir 2,54Watt pr stk. Men siden måleren kun oppgir spenning og strømtrekk med en desimal er det noe usikkerhet med resultatet. med 0,95A og 12,65V blir det 2,4 W (20% avvik) Redigert 31.Januar.2013 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Så selv med høyere spenning, fikk du mere strøm trekk. Tenkte det. Skal kjøpe led belysning til båten min, skal sjekke selv med mine målere har 2 en fluke og bsm. Hater og bli lurt hehe Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Tror ikke vi blir lurt, men jeg tror egenskapene til en LED (diode) ikke følger ohms lov. En diode er ikke en motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Uansett er den ikke merket med CA 2w. 20 % høyere eller mer er litt da hvis du har noen lys. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Er det ikke en formotstand på dem? Ohms lov:R=(U-UD)/ID Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Uansett er den ikke merket med CA 2w. 20 % høyere eller mer er litt da hvis du har noen lys. En LED er vel i grunnen en diode og har nesten konstant spenning over seg når den først begynner å lede strøm. Økes spenningen vil deler av spenningen måtte avigs andre steder en over dioden. Muligens vi derfor blir "lurt" når spenningen øker, øker ikke lysutbytte selv om den trekker mer strøm. Har ikke prøvd med lavere spenning for å se hva som skjer. Men en glødepære som er merket med 40W avgir vel mindre lys dersom spenningen synker. Men den er ofrtsatt merket med 40W Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.