Jump to content

Hjelp til propellvalg, Steyr 236 / Mercruiser Bravo X Diesel

ArvidKa

Recommended Posts

Jeg har et problem med å finne rett propell til min Draco 23 1980 modell (skikkelig veteran, altså!) som har en 2005 modell Steyr 236 dieselmotor på 212 HK og et Mercruiser drev av typen Bravo X Diesel (visstnok med 1:1,65 utveksling).

Ved installasjonen i 2005 anbefalte Univa en 14 3/4 x 21 trebladet propell fra Solas.

Denne ga mye slipp (ved utregning utveskling/turtall/fart osv) og oppnådde kun ca. 4000 -4050 omdr. ved tom båt. Denne motoren skal ha max turtall på 4300 omdr. Men jeg kjørte med denne i seks år. Fikk beskjed fra Univa og Winrace propellers at det var greit nok med dette (for lave) turtallet på topp fart.

Men jeg kontaktet ifjor påny Winrace Propellers i Arendal, og ble anbefalt å bytte til en Turbo firebladet på 14 1/4 x 19 propell til 5800,- .Altså to tommer ned i stigning, men fire blader. Denne ble bestilt og montert før sommerferien 2012. Den ga betydelig mindre slipp, og aksellerasjonen til planing gikk lekende lett, men topp turtall sank til ca. 3850 (på nystoffet båt etter sjøsetting, uten passasjerer eller utstyr).

Det forbauset meg. Jeg liker ikke å presse motorer med for "tung" propell, så jeg tok det rolig i marsjfart 26-27 knop ved 3000 omdr. i hele fjor sommer.

Skal jeg gå tilbake til første propell?

Skal jeg se etter en tredje propell??

Hva anbefaler ekspertene her på forumet? Takknemlig for hjelp!

Hei CMB91!

Takk for respons.

Med begge propellene oppnås ca 32,5 - 33 knop toppfart, så sånn sett er jo resultatet likt.

Derfor hadde jeg trodd at to tommer ned i stigning fra 21 til 19 (riktignok med firebladers propell) omtrent ville rette opp dette.

Men da var jeg ikke klar over at jeg hadde så mye slipp, som den nye firebladers 19" kompenserte for - med det resultat at topp turtall gikk ytterligere NED!

Men jeg liker altså ikke å ligge så langt under anbefalt topp-omdr. på motoren som 3800 (med sist innkjøpte propell 4blad med 19" stigning) når den skal kunne oppnå 4300 ifølge Steyr/Univa.

Men med firebladers 19" stigning kan jeg holde marsjfart ca. 27 knop på ca 3200 omdr. mot nesten 3600 omdr. på trebladers 21" stigning.

Jeg innser jo at ingen av propellene er helt riktige, og lurer på hva jeg skal gjøre. Må jeg ned i en firebladers med 17" stigning?? Virker jo veldig lavt, og kanskje vanskelig å få tak i? Ser at mange propelleverandører starter på 22" og går langt opp på 30"-tallet. Så jeg er altså langt under mål i så fall....

Med 19 har du ca 10 % slipp og med 21 hadde du ca 23 % slipp.

10% slipp er jo veldig bra, så dette indikerer at du har godt tak i vannet med propelleren du har nå.

Det blit litt feil og sammenligne med 21 fordi denne hadde alt for stor slipp.

Hvis vi regner litt på data, så vil en 17 tommer i stigning med samme hastighet og slipp gi deg teoretisk 4300 rpm.

Du har en litt tung utveksling på1.65-1...burde ha vært 1,81-1.

I praksis er det ikke sikkert om det har noen betydning i din båt, men det er ikke en fordel og ha høy rotasjons hastighet på propeller i en innstalasjon lik din. Det brukes mere energi her kontra en propeller med større stigning med lavere rotasjons hastighet.

Mvh cmb

Takk igjen!

Flott at noen kan regne ut dette med slipp osv. - skjønner ikke helt hvordan det gjøres, men mange takk! Det samme sa også Olle på Winrace om min propellsllipp, men jeg fikk ikke noen tall.

Jeg har jo, som nevnt, merket at jeg har et mye bedre grep med den nyeste propellen.

Så en ny firebladet ( f.eks. Turbo) 14 1/4" x 17" vil være ideell - rent turtallsmessig, hvis intet annet gjøres? Altså opp fra 3800 til 4300??

Dette med utvekslingen på mitt drev Mercruiser Bravo X Diesel - er det noe man lett kan endre på i så fall? Kostbart å endre dette til 1,81? Og kan jeg i så fall kanskje til gjengjeld beholde propellen (kostnader, kostnader.....)?? Jeg skrur ikke selv, så jeg bruker Stian og Bjarni fra tidligere Rogaland Lystbåtservice i Stavanger, nå Garstad A/S.

Takk for at du deler av dine kunnskaper, cmb !

PS: Noen som har ovenstående propell til salgs??

Du har feil utveksling du burde hat 1.81

har hørt om samme proplem før de med ett volvo drev ned utvekslig 1.68 ingen propeler stemte steyr 256

enten bruk den propellen du har som gir mest fart eller bytte utveksling, til 1.81

da blir de lettere å finne rett propell da vil du få mindre slipp.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...