Jan E. Startet 2.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2013 (redigert) På tide å ta en shoppingrunde og høre på premier. Har i dag bonus hos Pantaenius. Men er dette kun til intern bruk hos disse? Kan det overføres til andre på samme måte som bil? Forsikringselskapene spør vel ofte om en har hatt skade siste 3-5 årene. Blir ikke det det samme som å si en har bonus? Redigert 2.Februar.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mouche Svart 2.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2013 Ja, nei og nei, tror jeg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Johannes Svart 2.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2013 Den bonusen du får i forbindelse med forsikring av båt er på mange måter fiktiv. Det er langt fra alle seskaper som opererer med bonus. Når du innhenter pris vil du se at de som gir deg 40% bonus ofte ligger i samme prisleie som selskapene som ikke opererer med bonus. Ved å inngå avtale med et seskap som gir en slik bonus har du egentlig bare akseptert en prisøkning på premien hvis benytter forsikringen... Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 2.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2013 Ok. Men hvorfor spør de jeg ringer til om jeg har hatt en skade siste x år? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2013 Eg har forstått det finnest en database som alle (?) forsikringsselskap har tilgang til der det lagres data om deg i 10 år. Så å spørre om slik er sikkert for å gi en pris på sparket pr tlf? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
RSL Svart 2.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2013 Når jeg benyttet meg av forsikringen når jeg knakk bommen i høst (28 aug), var takstmannen helt klar på at det ikke er noe bonustap ved bruk av forsikringen. Det er nok en gang bilforsikring som er unntaket og det man får av bonus ved båtforsikring, er om man medlem av redingsselskapet, har vaktording ved bryggeannlegget, innbruddsalarm o.l. Fordelen med selskap som Pantaenus om man har seilbåt, er at de dekker en ny rigg om den går i stykker og det uten avkortning for alder. De skal vistnok ha kjapp behandlingstid også, i motsetning til det jeg opplevde med DNB som jeg er forsikret i. Som sagt var skaden 28.august og vi snakker uke 2 2013 før forsikringsoppgjøret var avklart. Da var det 6000 i egenandel og 60% fratrekk for alder. Resultatet var da at en Bom de estimerte til 15.000, ga meg 2.500,- Dette er omtrent det samme som de estimerte det ville koste å montere en ny bom, så selve bommen gikk egentlig i null. Forsikringen går ut i starten av Juni og jeg kommer garantert til å bytte til Pantaenus, selv om dette ikke er ment som en reklame for dem. Det er bare det at selskapet jeg har vært kunde i siden 17. Januar 1984 ikke er det jeg velger å beholde innen forsikring av båten. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Jan E. Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Men hva har det å si om en har hatt en skade f.eks. siste 3 år? Setter de da en høyere premie på deg? Denne ekstra fortjenesten de får inn. Betaler de den til ditt gamle selskap...? Eller er det kun pga at de regner med at du da har en større sjanse for å bruke forsikringen også hos de? Det sier jo egentlig ingenting... Hadde de spurt om hvor mange ganger du har brukt en forsikring i løpet av livet kunne jeg begynt å skjønne sammenhengen. Litt kjedelig f.eks. å ha 4 biler med 75% og bonusfri skade. Også bli sett på som høyrisiko Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
finnmarken Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Ikke lett å bli klok på disse forsikringsselskapene. Hadde et uhell med bilen for noen år siden. Forsikringsselskapet sa da at jeg ikke mistet bonus fordi jeg hadde hatt max bonus i over 5 år. Bra tenkte jeg, men da jeg noen måneder senere fikk regninga så hadde premien likevel økt. De kalte det ikke bonustap, bare dyrere premie. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Men hva har det å si om en har hatt en skade f.eks. siste 3 år? Setter de da en høyere premie på deg? Sannsynligvis, ja. Eller er det kun pga at de regner med at du da har en større sjanse for å bruke forsikringen også hos de? Ja, dersom du har hatt en skade de siste 3 år er du statistisk sett en større risiko enn en som ikke har hatt skade. Forsikringsselskapet kompenserer for denne større risikoen ved å øke premien. Det sier jo egentlig ingenting... Hadde de spurt om hvor mange ganger du har brukt en forsikring i løpet av livet kunne jeg begynt å skjønne sammenhengen. Litt kjedelig f.eks. å ha 4 biler med 75% og bonusfri skade. Også bli sett på som høyrisiko Du kan jo være verdens beste sjåfør, men ikke ha peiling på å føre båt Når det er sagt, er det vel ofte slik at folk som stadig råker ut for ulykker på ett område også er mye mer ulykkesutsatt på andre områder. Og vise versa. Det jo alltids mulig å prute på premien, og da kan du jo bruke dine 4 biler med 75% bonus som forhandlingskort. Det viser jo at du er en person som ikke tar for store sjanser, og slike kunder liker forsikringsselskapene. Er det forøvrig noen som vet hvordan man deler opp et sitert innlegg slik at man kan svare på hvert enkelt avsnitt uten å bruke rød skrift ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Ok.Men hvorfor spør de jeg ringer til om jeg har hatt en skade siste x år? Forsikring er et slags veddemål og da vil selskapet vite mest mulig om den de vedder i mot og gjøre en risikovurdering ut ifra det. Har du hatt mange skader så ønsker deg en god dag og overlater deg gladelig til noen andre som kunde. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jan E. Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Men er litt rart at de da baserer seg på siste årene. Og at du blir straffet for å plutselig hatt uflaks en gang etter 40 års liv. Det finnes jo selskap som baserer seg mer på statistisk sett mer sikre folk, slik som Zurich. (Vet ikke nå, men i vert fall tidligere) Får kanskje bare se på hvem som gir billigst i forhold til vilkår. Også prøve å presse de litt til. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.