Jump to content

Telemarkskanalen + 40%

Allan E

Recommended Posts

Det var drøye tusen-lappen for 36 slusinger hvorav 28 er helmanuelle. Latterilig billig. Om de legger på 40% er det fortsatt ett helt OK tilbud mener nå jeg! Vi skal til Dalen i månedskiftet juli-august.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med deg der. Det er svært billig ferietur. Jeg har selv ikke selv opplevd denne turen, men etter all reklame her på forumet tidligere må det tydligvis være en flott opplevelse som jeg vil forsøke å få til til sommeren.

Når du skriver at 28 sluser er helmanuelle, koster det nok ganske store summer å holde dette "maskineriet" oppover kanalen i gang.

Vi skal til Dalen i månedskiftet juli-august.

Jeg har reist hele veien til Dalen, og det er laaaangt. Synes turen til Kviteseid var helt perfekt, men til Dalen hadde jeg ikke orket en gang til. Dessuten var bryggeanlegget på Dalen en stooor skuffelse, mens i Lunde :cheers: derimot var det veldig bra.

Jeg ville også besøkt Norsjø ferieland (litt forbi Ulefoss mot Akkerhaugen/Notodden).

God tur.. :flag:

mvh

Ståle

Høres mye ut med 40% dyrere , men er vel ikke det .Vis jeg husker riktig etter at jeg leste i sommerens B.M. så er det gratis gjestehavner fra Porsgrunn og Skien og oppover di fleste plasser . Noen som tar fra dag 2-3 så da blir jo dette billig . Vis man til stadighet er innom gjestehavner langs kysten vår og sverige , så koster det for mye mange plasser syntes jeg da . Skjønner det er mange Baatplassen båter som skal ta ferien i kanalen i år , da sees vi håper jeg , for det sjærte seg i fjor :sad:

Har drømt om den turen i mange år men aldrig blitt noe av , skal mye til at det ikke går i år . Men skal klaffe med ferier og div .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Helt enig med deg Tine II. 4-5 overnattinger i Lillesand tilsvarer langt borti en full kanaltur. De aller fleste gjestebryggene er gratis eller tilnærma gratis. En får veldig mye for pengene syns jeg. Hva jeg opplevde i Lillesand var å betale kanskje kystens høyeste bryggepris og bli henvist til ett dusj og toilett anlegg som ble stengt lenge før flagghal. Snudde i døra da jeg fant brukt sprøytespiss på dørken. Greit nok å betale noen hundrelapper i gjestehavner, men da forventer en å få ett minimum igjen....også utenfor de 3-4 ukene i Juli.

Gled dere til kanalturen. En fantastisk entusiastisk ungdomsgjeng som har sluseåpning som sommerjobb. Det er ikke noe pinglejobb. De har lange slitsomme arbeidsdager og jobber ei uke på og har ei uke fri. Alltid like blide og hjelpsomme. Det tusser ikke av flotte gjestebrygge-anlegg. Ulefoss er helt OK, og Lunde er veldig koselig. Massevis av nyttig og interessant informasjon på http://www.telemarkskanalen.no

Bare ett lite hint: jeg har investert i 75" kulefendere i år. Perfekte for den turen. Normale fendere går til en viss grad greit, men fenderlista må ta det meste av støyten om du ikke har med ett par extra fendermannskaper. 60" kule er helt OK.

Hei båtentusiaster!

Vi følger med interesse debatten rundt Telemarkskanalen og prisene der. Dette kan være et ok tema i formiddagssendinga vår førstkommende torsdag, og i den forbindelse ønsker vi kontakt men noen av dere som engasjerer dere i dette.

Kontakt meg på telefon 93 03 78 43.

Med vennlig hilsen

Morten Harangen

Produsent

NRK Østafjells

Vi følger med interesse debatten rundt Telemarkskanalen og prisene der.

Ett lite eksempel på dagens pris. Full tur/retur koster 1000 som gir snaue 30kr pr slusing. Jeg går som eneste båt inn i Vrangfoss på opptur. De 5 slusene tar ca en time....150kr koster det meg. For den prisen flyr 3-4 entusiastiske mennesker som strikkballer på land for å få meg opp så fort som mulig. Dette gjør de for å tilfredsstille mine fritidsinteresser. Jeg kan ikke i min villeste fantasi inbille meg selv at jeg har betalt hva det egentlig koster. Ikke engang om de legger på 40%!!!

Nei, Telemarkskanalen er ett av de få stedene her Østafjels som tar i mot oss båtfanter uten å vise den normale griskheten. Vi får mangfold igjen for investeringa.

I stedet for å fokusere på ett prispåslag hos dem på 40% så ta heller en kikk på gjestehavnpraksisen nedover kysten. Mange av byene tar full pris utenom sesong med hverken vann, strøm eller de normale fasilitetene tilgjengelige. Jeg gir egentlig blaffen i havneprisene, de er en del av båtlivet mitt. Jeg ønsker meg bare ett minimum igjen. Forskjellene er store.

I stedet for å fokusere på ett prispåslag hos dem på 40% så ta heller en kikk på gjestehavnpraksisen nedover kysten. Mange av byene tar full pris utenom sesong med hverken vann, strøm eller de normale fasilitetene tilgjengelige.

<{POST_SNAPBACK}>

...og siden vi allerede er i Telemark, kan man jo begynne med en titt på havneforholdene i Langesund. Direkte begredelig, og flaut for oss som holder til her. :nonod:

Spesielt ille er det når konsulent etter konsulent ikke evner å se mulighetene som ligger her, men kommer opp med hodeløse ideer for å promotere Langesund. Siste glupe ideen var at alle som handlet her skulle få røde plastposer :headbang::headbang::headbang:

M/Y Ellen Marie

hmmmm, kanskje de er lei av "alle de hersjens ferie-båtene" som ferierer og legger igjen en masse penger der i kanalsystemet...

Ett lite eksempel på dagens pris. Full tur/retur koster 1000 som gir snaue 30kr pr slusing. Jeg går som eneste båt inn i Vrangfoss på opptur. De 5 slusene tar ca en time....150kr koster det meg. For den prisen flyr 3-4 entusiastiske mennesker som strikkballer på land for å få meg opp så fort som mulig. Dette gjør de for å tilfredsstille mine fritidsinteresser. Jeg kan ikke i min villeste fantasi inbille meg selv at jeg har betalt hva det egentlig koster. Ikke engang om de legger på 40%!!!

Hei...

Hebbe endrer nå syn på dette, og ser at denne prisøkningen i kroner ikke betyr noe særlig, det er klart at en %-vis økning på 40 % høres mye ut men med Sigurs`s betraktninger i bunnen er det ikke det.

Håper jeg også en dag får muligheten til å oppleve dette, sikkert en opplevelse for livet...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Bare ett lite hint: jeg har investert i 75" kulefendere i år. Perfekte for den turen. Normale fendere går til en viss grad greit, men fenderlista må ta det meste av støyten om du ikke har med ett par extra fendermannskaper. 60" kule er helt OK

Fendringen i slusene fra Ulefoss og oppover består av lodrette jernbaneskinner, treplank eller betongsøyler. Avstanden derfra og inn til stenblokker og grovsprengt fjell varierer, og er flere steder i overkant av 50 cm. Ved bruk av kulefendere må de være over 60 cm.

Benytt heller vanlige mindre sylinderiske fendere, og skaff en planke som minst rekker over alle fenderene på siden av båten, fest tau i begge ender av planken og heng den på utsiden av fenderene. Planken vil nå forhåpentligvis ligge over minst to fendringer i slusa og følge denne når båten går opp eller ned i slusa.

Redigert av Ørnen (see edit history)

Benytt heller vanlige mindre sylinderiske fendere, og skaff en planke som minst rekker over alle fenderene på siden av båten, fest tau i begge ender av planken og heng den på utsiden av fenderene. Planken vil nå forhåpentligvis ligge over minst to fendringer i slusa og følge denne når båten går opp eller ned i slusa.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er etter min mening den eneste dugelige måten å fendre på ved slusing. Metoden gjør også at fendrene ikke blir så møkkete av å gli langs sluseveggen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Fendringen i slusene fra Ulefoss og oppover består av lodrette jernbaneskinner, treplank eller betongsøyler. Avstanden derfra og inn til stenblokker og grovsprengt fjell varierer, og er flere steder i overkant av 50 cm. Ved bruk av kulefendere må de være over 60 cm.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt riktig! Dette er måten å fendre på ved slike forhold. Det blir også brukt langs kysten ved kaier med stor forskjell mellom høy -og lavvann og der bare enkelte tynne kaistolper skal fendres mot.

Også ved fendring i naturhavner, mot fjell/berg, er dette en fin metode.

samme hvordan man vrir og vrenger på det, en økning på 40% er for mye i ett.. da kan dem justere litt hvert år. Ikke alle som er like fulle i penger og kan spytte ut i alle retninger ville jeg tro. Tror ikke telemarkskanalen er ment som en pengemaskin. virker jo ikke slik.

Virker som alt som har med båt og gjøre skal være dyrt. og det er alltid noen som har nok penger og betalter alt uten og mukke... Synes det er dyrt jeg...

Men håper og ta kanalen etterhvert også, kjøpte båt i notodden(fraktet ut med bil) ifjor og håper og returnere og vise den frem ferdig til forrige eier;o)

flott sted... :flag:

Redigert av bullett (see edit history)

Syns ikke akkurat 1400,- tur/retur Skien/dalen er dyrt!

Hvor mange døgn kan man ligge i gjestehavn for den prisen tro.......

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det er jeg virkelig enig i Bastard. Tenk på hva de har unlatt å dra inn av kroner siden de ikke har fulgt opp med prisjusteringer hvert år. De skal vel ikke lide enda mere for det. Vanligvis er jeg sterkt imot en slik prisoppgang, men i dette tilfellet syns jeg det er greit. Tenk hva det må koste å holde disse anleggene i drift. Sett i relasjon til hva gjestehavner kan få seg til å forlange, uten faciliteter å snakke om, burde en tur oppover i Telemark kostet betydelig mere. Jeg mener ikke at de skal sette prisen yttrligere opp, men kanskje gjestehavner burde gå ned i pris?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Nei, det er jeg virkelig enig i Bastard.  Tenk på hva de har unlatt å dra inn av kroner siden de ikke har fulgt opp med prisjusteringer hvert år.  De skal vel ikke lide enda mere for det. Vanligvis er jeg sterkt imot en slik prisoppgang, men i dette tilfellet syns jeg det er greit.  Tenk hva det må koste å holde disse anleggene i drift.  Sett i relasjon til hva gjestehavner kan få seg til å forlange, uten faciliteter å snakke om, burde en tur oppover i Telemark kostet betydelig mere. Jeg mener ikke at de skal sette prisen yttrligere opp, men kanskje gjestehavner burde gå ned i pris?

<{POST_SNAPBACK}>

Enig!

Jeg var forresten stunt skuespiller i Vrangfoss sluser (fløtet tømmer) i en liten foss utenfor slusa for noen år siden :lol:

Vakkert er det der oppe, så jeg må få til en tur etterhvert i sammenheng med Bluesfestivalen ¨på Notodden :yesnod:

Bare ett lite hint: jeg har investert i 75" kulefendere i år. Perfekte for den turen. Normale fendere går til en viss grad greit, men fenderlista må ta det meste av støyten om du ikke har med ett par extra fendermannskaper. 60" kule er helt OK.

<{POST_SNAPBACK}>

75 tommer??? Vi snakker vel da om tett oppimot to meter diameter!! Dette kan vel ikke stemme? Jeg kunne fått en hel palle med flatpakkede, nye 80cm (tror jeg) kulefendere gratis for en stund siden, men takket nei da jeg ikke kunne komme på noe bruksområde for så store fendere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

75 tommer??? Vi snakker vel da om tett oppimot to meter diameter!! Dette kan vel ikke stemme? Jeg kunne fått en hel palle med flatpakkede, nye 80cm (tror jeg) kulefendere gratis for en stund siden, men takket nei da jeg ikke kunne komme på noe bruksområde for så store fendere...

<{POST_SNAPBACK}>

:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Der foreligger ikke det minste i tvil om at undertegnede ville stilt seg i kø for å kjøpe slike fendere, og er sikker på at mange andre også ville gjort det

Løp tilbake mann og se om du kan omgjøre dette.....

:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

(grunn til min "utblåsning" er at dette trengte jeg etter å ha undersøkt hva man må ut med for greie fendere......... :lol: )

<{POST_SNAPBACK}>

Snakk om og være gæern da gitt, si nei takk til gratis båtutstyr :crazy:

Ja, sier man til gratis uansett om man trenger det eller ei! :yesnod:

Snakk om og være gæern da gitt, si nei takk til gratis båtutstyr :crazy:

Ja, sier man til gratis uansett om man trenger det eller ei! :

hmmmm, så enkelt er det ikke unge mann. En trenger plass, plass til å lagre alt dette fantastiske en kan få, eller få for en "slikk og ingenting." Det er jo heller ingen vits i å ha bare for å ha, en bør jo i det minste ha litt bruk for det...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...