grawis Startet 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2013 Skapdøra om bord har fått seg en smell... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Vannfast trelim.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
spk Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Jeg har brukt PU lim i tilsvarende skader. Litt tyktflytende, men det renner godt ned i sprekken hvis du kiler den opp en mm eller to. Viktig å tvinge sammen døren mens limet herder, det skummer opp litt. Tørk godt av limrester på overflaten før det begynner å stivne, limrester som herder er enkle å skjære bort før du pusser over sprekken og lakkerer på nytt. PU lim kjøpes i vanlig byggvare butikk og fås i 0,5 liter (Casco). PU lim er sterkere enn vanlig trelim. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Ulempen med PU er at limfugen blir hvit. Vanlig trelim blir mer eller mindre usynlig. Dersom det ikke er mye belastning ville jeg forsøkt med vanlig lim først. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Dorsken Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Ulempen med PU er at limfugen blir hvit. Vanlig trelim blir mer eller mindre usynlig.<snip> Kunne det hjelpe med litt fint "pussestøv", av samme farge som døra, blanda inn i limet? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
VannTro Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Først og fremst, det man kaller "vanlig trelim" er et PVA(Polyvinyl acetat) i homopolymer eller copolymer utgave. Hvilken variant gir utslag i vannfasthet, som oppgis i klassene D2 og D3. D2 er helt ok innendørs, mens skal man utendørs skal man velge D3(såkalt vannfast). Dernest finnes det litt forskjellige press-tider på de forskjellige variantene. Limer man fete tresorter så skal limet påføres begge overflater slik at de blir godt fuktet. Benytt alltid press(tvinger) ved liming med trelim da det herder ved at fuktigheten forsvinner ut av limet og det krymper litt. Når man snakker om PU lim til treverk er det enda høyere vannfasthet, klasse D4(viktig om man limer noe skal skal ligge i vann, konstant vannpress). Limet skiller seg også fra PVA limene ved at det bruker fuktighet ved herding og ekspanderer noe. Derfor er det her også viktig å benytte tvinger/press. Det finnes forskjellige typer når det kommer til press-tid, fra 5 minutter og opp til flere timer. Ulempen ved bruk av PU er ekspansjonen som gjør at man alltid må forvente å kutte/pusse bort ekspandert overflødig lim. Helt greit om du skal behandle overflaten, ikke ønsket om det er liming hvor du ikke har planer om å gjøre noe etterarbeide(f.eks. ved monterings-liming hvor delene er ferdig bearbeidet). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
harry92 Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 epoxy blandet med sagmugg fra samme treverk hadde jeg brukt hehe mathi92 Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Forstår ikke hvorfor man skal benytte et så hardt produkt som epoxy på noe så mykt som treverk. Sagmugg kan man blande i hva som helst om det er for å fylle spalter. PU har for øvrig en gyllen farge(de fleste typer). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.