Jump to content

Osloferjene innstilt

olews

Recommended Posts

Er det så mye is at fergene ikke kan gå, kan du jo gå over selv hehe... Husk pigger.

Det er en stund siden jeg så der sist, men om du klarer å gå fra Sjursjøya over til Bleikøya og fergene ikke holder råk mellom Bleikøya og Hovedøya og Lindøya, kan det faktisk være mulig å gå over, men ikke ta det for gitt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det er livsfarlig å gå på isen mellom øyene, plutselig kommer en båt med mye hekksjø og så sprekker den opp, eller så treffer man plutselig et felt med 1 cm is pga strøm. Det er sikkert fint å gå der isfiskerne har fiska i hundrevis av år, men i dette trafikerte området er det ikke å anbefale.

Jeg har ikke sjekka isen på noen dager, men at det har blitt så mye is trodde jeg ikke.

Ole

Ole
S/Y Algol

Jeg har ikke sjekka isen på noen dager, men at det har blitt så mye is trodde jeg ikke.

Ole

For tre uker siden, så jeg et følge med 10-12 skøyteløpere som gikk på lengdeløpsskøyter rundt Skjærholmene og det var fast is helt til Husebergøya og Langøyene sist jeg så utover fra Holmlia.

Når man kjører kongsveien, kan man se at det kommer skip inn til Bekkelagskaia som lager råk mellom Langøyene og Ramberghalvøya (Gressholmen).

Jeg vil på ingen måte tilråde noen å traske rundt på sjøisen mellom øyene jeg heller, men teoretisk tror jeg det er en mulighet om det er fast is mellom land og bleikøya eller Hovedøya.

Litt lengre inn i fjorden, er det i hvertfall store mengder med folk på isen og det går helt fint å gå fra båthavna mi (OBF) og inn til Hvervenbukta.

2013-01-20-343.jpg

Bildet er tatt 20/1-13

Husebergøya i midten av bildet, Langøyene og Malmøykalven til høyre og Skjærholmene til venstre.

RSL

Å gå mellom øyene i det hele tatt når ferja har slutta å gå for mindre en 24 timer siden, vil være rent og skjært idioti. Det er LIVSFARLIG og man risikerer spesiellt dersom ferja ikke går å ikke få hjelp.

Det har falt kansje 10 cm med snø. Vi bor i et land hvor man kan forutsi til en viss grad at det snør litt hver vinter.

Finnes det virkelig folk som ikke forbereder båten sin for litt snø om vinteren? Det er lett å tro det vil være de samme som kunne finne på å gå over den såkalte isen. Det er nemlig ikke EN is, men svært mange flak som er pakket og så fryst sammen, og det er noe helt annet en en sammenhengende is som tross alt har en viss styrke. I tillegg er det snø over den, slik at man ikke egentlig ser hva man setter foten på. Å gå på denne isen, vil jeg se på som så uansvarlig at man bør evalueres av en psykolog.

Dersom noen kunne peke til noe på nett som gir informasjon om Oslo Ferjene og deres innstillte avganger, vil jeg gjerne vite om hvor dette finnes, da jeg er på øyene i skrivende stund, men ikke var klar over at jeg er stuck.:-)

Denne tråden er jo ikke direkte korrekt... sjekket ruter.no og ferja gå, men med færre avganger.

Båt 92 og 93: Innstilt
Det seiles kun en avgang fra Vippetangen kl. 07:25 til Hovedøya og Lindøya, med retur kl. 14:45. Alle andre avganger er innstilt.
Så viss noen ikke hadde sett for seg 10 cm snø i vinter og har vill panikk nå, så er det jo fullt mulig å reise ut for å børste den av.

Grunnen er nok slush i vanninntaket for maskinen

Eller at det rett og slett ikke er pasasjerer nok til å opprettholde et minimum av avganger på denne tiden av året.

(Dette blir selvfølgelig gjetting fra min side da jeg er innefrosset et par km lengre sør og ikke har sett disse fergene i drift siden min siste tur i desember en gang og da ikke kan vite om det er to eller 18 passasjerer)

RSL

For tre uker siden, så jeg et følge med 10-12 skøyteløpere som gikk på lengdeløpsskøyter rundt Skjærholmene og det var fast is helt til Husebergøya og Langøyene sist jeg så utover fra Holmlia.

Det er ingen is å gå på, det er råk rundt de fleste øyene, f.eks. mellom Bleikøya og land/Sjursøya. Det som ser ut som is er slush med snø på toppen. Hvordan det var ytterst i Bunnefjorden rundt Skjærholmene og lengre syd da kulda hadde fått virke er kanskje en annen sak, rundt Oslo-øyene er det nå ikke noe å gå på.

For endel år siden ble de inlemmet i Oslo Sporveier. Dvs rederiet er privat, men de leverer tjensten sin til Oslo Sporveier som skiftet navn til Ruter. De har leveringsplikt i henhold til den oppsatte rute på lik linje med trikk, buss og T-bane. Også deres reiser omfattes av Ruters "reisegaranti"...

Sa de går med eller uten passasjerer. Dette som har skjedd nå er nok slush og blokkering av vannkjølingen, for de har "brutt is" ganske lenge, men nå er det en anderledes type is bestående av slush og små isflak i tusentall. Så at de gav seg akkurat nå er nok pga vindforhold som gjør at isen pakker seg her inne og selve isens karakter og derved slush i systemet. Det kan også ha vært gårsdagen snøfall på 10 cm som avgjorde det hele. Skal sjekke med dem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...