Jump to content

Propell til Mercury 90HK 1993, Nordkapp Sport 16.5"?


Eystein Bjerke

Recommended Posts

Er ute etter propell til Mercury 90HK 1993 da den jeg har har mye slark

motoren sitter på en Nordkapp Sport 16.5"

 

Jeg ønsker lavest mulig planterskel og evne til å plane med mange personer ombord.

 

Jeg bruker den også mye til Vannski og Tube, så det er også interessant men som andre prioritet.

 

Noen gode forslag?

 

Gjerne oppgi størresle, stigning, antall blader etc.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Stål er bedre (på hurtiggående båter) og dyrere, stivere slik at bladene kan lages tynnere og mer agressiv i utformingen uten at man mister grepet i vannet. (Da kan motoren monteres høyere, slik at det blir mindre motstand, og man får enda mer fart) En god stål prop gir også mer løft i båten (=mer fart)

 

alu , billigere og svakere materiale. billigere å reparere og mer skånsomt for motoren om man skulle finne på å kjøre på grunn.

 

generelt: for toppfart så er gjerne 3 blader best, 4 blader gir gjerne bedre grep / fart på marsjfart

 

stigning: man bør velge en stigning som gir det turtallet på topp som motorfabrikanten anbefaler. I ditt tilfelle er det nok rundt 5500. Mindre stigning gir mer turtall, mer aks, mindre fart. Mer stigning gir det motsatte, og kun mer fart dersom motoren klarer å drive den godt nok (blir som å sykle motbakke i for høyt gir - blir liksom ikke no' fres)

 

For å gi konkret anbefaling på stigning må man helst vite fart, turtall på maks samt stigning/type propell du har idag. Siden ikke du har oppgitt noen av delene, så blir det bare tipping. Ville først prøvd en grei alu 17" , så sett hva den gav av fart og turtall, så evt kjøpt noe annet i tillegg om nødvendig.

 

plane med masse folk / vannsport osv er sammenfallende krav, begge krever en propell med greit grep , mindre stigning , bra aks

 

Propell leverandører du kan sjekke ut: Progress i Oslo, Winrace i Arendal. Ravns Garasje i østfold kan mercury , de kan sikkert anbefale en god original propell

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hjelper lite når nr ikke er leselig på bildet.... :smiley: men mener å huske du la inn en gang tidligere, da så nr ut til å starte på 17, kan indikere at det er en 17" std mercury alupropell

 

hvordan funker den mtp å få båten i plan, turtall osv?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er helt sikkert en standard propell. Og 17" som du sier.

Men nå har den så mye slark at det er greit å bytte den, og da er det greit å plukke en som muligens kan gi noen fordeler :)

 

Stemmer det...

Den går greit i plan, men har en markant planterskel. Hvis vi er litt mange i båten (>5) blir det fort at noen må frem og tynge ned.

Det skal sies at bensintanken er plassert bak, så det meste av vekten er allerede bakerst...

 

Går fint når først i plan, Turtelleren fungerer ikke, så aner ikke turtall. Legger den stort sett på 60-80% av maks turtall når er på tur..

 

\Eystein

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nå er det i alle fall på tide med ny propell: :p

 

bilde

 

bilde

 

Blir ikke veldig klok på dette..

 

Er det slik at en Mercury-propell alltid passer på en Mercury-motor, uansett alder?

Siden båten er relativt liten, burde jeg ha større propell?

 

E

Link to post
Share on other sites

Er vel stort sett størrelsen på akselen som avgjør om propellen passer eller ikke.

Splinesen på akselen,altså antall spor går gjerne fra 8-10-13-15 splines.

Regner med du har 13 splines på din motor.

De fleste mercurypropellene passer uavhengig av årmodell,men ikke stor og liten om hverandre.

 

Diameteren på propellen har ikke så mye å si,det er vridningen på bladene som avgjør om propellen passer din båt eller ikke.

Hvis ikke båten din er veldig tung burde den gå fint med 13 1\4" diameter og 19pitch vridning.

Link to post
Share on other sites

En lastebilsjåfør hadde båten på henger i kran og mente at det veide rundt tonnet.

Tipper derfor at båten veier rundt 800 kg

 

Har følgende "fakta":

Tror skroget veier rundt 400 kg

Motoren veier rundt 140 kg

70L bensintank i snitt: 50 kg

Diverse utstyr: 150 kg?

 

Skal dra og se på hva som står på motoren nå, så kan jo ta noen bilder.

 

\E

Link to post
Share on other sites

Er vel 15P det står til slutt i nummeret , da har den 15" stigning. Mer stigning vil gi mer fart men også mer planingsterskel.

Mener det ser ut som lang stamme , ca 51 cm ned fra akterspeil til kavitasjonsplata

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ryds 510, dvs a like tung, med 80hk firetakt (nyere motor da riktignok).

Denne har 2.33:1 utveksling i undervannshuset, og 17" propell, og oppnår 5800 o/min, og 34 knop. Båten veier 490kg pluss 180 kg motor.

 

Gitt at du også har 2.33 utveksling, og 10 hk mere, og med dagens propell har masse skader som senker effektiviteten og gjør den tyngre å drive, så kan 19" fungere.

Dersom du har annen utveksling, så må stigningen endres tilsvarende, da dette er "utvekslingen" ift vannet.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Jeg har for salg en ny Mercury Spitfire 17" 4-blads som jeg fikk en heftig akselerasjon med, men manglet 1-2 knop på topp i forhold til stålpropell (som jo koster en del mere).

Den finnes også i 19".

Med 4-blads får man bedre grep i vannet og kan heise motor et hull eller to opp vanligvis og får mindre motstand i vannet. Perfekt til vannsport/vannski hvis jeg hadde drevet noe særlig med det.

Spitfire har lett cupping og 17" størrelse kan vel sammenlignes med en 18" alupropell i effektiv stigningstall.

 

http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-13x17-Propeller-48-8M8026590-Pontoon-/400405962496?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5d3a0e1f00 husk frakt, moms og tollgebyr kommer i tillegg her

 

Selges kr 1500 inkl frakt og ubrukt Mercury Flo-Torq II hub-kit.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...