Eystein Bjerke Startet 5.Februar.2013 Del på Facebook Startet 5.Februar.2013 Er ute etter propell til Mercury 90HK 1993 da den jeg har har mye slark motoren sitter på en Nordkapp Sport 16.5" Jeg ønsker lavest mulig planterskel og evne til å plane med mange personer ombord. Jeg bruker den også mye til Vannski og Tube, så det er også interessant men som andre prioritet. Noen gode forslag? Gjerne oppgi størresle, stigning, antall blader etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Bruker selv 3x13 1\4-17p alu propell på Nordkapp 17 m Yamaha 85hk. Båten går rett i plan og gir 34knop på topp. Båten din er litt mindre og muligens lettere enn min,kanskje du kan bruke 19 pitch? Tenker du å bruke stål eller alu? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Hei, takk for svar Jeg kan absolutt ingen ting om propell: Hva er fordel/ulempe med 19p mot 17p? Hva har antall blader å si? Fordeler/ulemper materiale? Kan se for meg at Alu er bedre, men dyrere? \Eystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 (redigert) Stål er bedre (på hurtiggående båter) og dyrere, stivere slik at bladene kan lages tynnere og mer agressiv i utformingen uten at man mister grepet i vannet. (Da kan motoren monteres høyere, slik at det blir mindre motstand, og man får enda mer fart) En god stål prop gir også mer løft i båten (=mer fart) alu , billigere og svakere materiale. billigere å reparere og mer skånsomt for motoren om man skulle finne på å kjøre på grunn. generelt: for toppfart så er gjerne 3 blader best, 4 blader gir gjerne bedre grep / fart på marsjfart stigning: man bør velge en stigning som gir det turtallet på topp som motorfabrikanten anbefaler. I ditt tilfelle er det nok rundt 5500. Mindre stigning gir mer turtall, mer aks, mindre fart. Mer stigning gir det motsatte, og kun mer fart dersom motoren klarer å drive den godt nok (blir som å sykle motbakke i for høyt gir - blir liksom ikke no' fres) For å gi konkret anbefaling på stigning må man helst vite fart, turtall på maks samt stigning/type propell du har idag. Siden ikke du har oppgitt noen av delene, så blir det bare tipping. Ville først prøvd en grei alu 17" , så sett hva den gav av fart og turtall, så evt kjøpt noe annet i tillegg om nødvendig. plane med masse folk / vannsport osv er sammenfallende krav, begge krever en propell med greit grep , mindre stigning , bra aks Propell leverandører du kan sjekke ut: Progress i Oslo, Winrace i Arendal. Ravns Garasje i østfold kan mercury , de kan sikkert anbefale en god original propell Redigert 15.Februar.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Jeg aner selvsagt ikke hva slags propell jeg har, og båten står i opplag... Jeg har kun et bilde av den, om det kan gi noe informasjon....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 hjelper lite når nr ikke er leselig på bildet.... men mener å huske du la inn en gang tidligere, da så nr ut til å starte på 17, kan indikere at det er en 17" std mercury alupropell hvordan funker den mtp å få båten i plan, turtall osv? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Er helt sikkert en standard propell. Og 17" som du sier. Men nå har den så mye slark at det er greit å bytte den, og da er det greit å plukke en som muligens kan gi noen fordeler :) Stemmer det... Den går greit i plan, men har en markant planterskel. Hvis vi er litt mange i båten (>5) blir det fort at noen må frem og tynge ned. Det skal sies at bensintanken er plassert bak, så det meste av vekten er allerede bakerst... Går fint når først i plan, Turtelleren fungerer ikke, så aner ikke turtall. Legger den stort sett på 60-80% av maks turtall når er på tur.. \Eystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 for å bøte på planingsterskelen, sett på Smart tabs. Funker suverent til akkurat det du trenger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 (redigert) Høres ikke ut som du bør gå opp i stigning hvertfall,er båten veldig tung? Står motoren i riktig høyde,ikke for langt ned? Redigert 15.Februar.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 4.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2013 Nå er det i alle fall på tide med ny propell: :p Blir ikke veldig klok på dette.. Er det slik at en Mercury-propell alltid passer på en Mercury-motor, uansett alder? Siden båten er relativt liten, burde jeg ha større propell? E Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Er vel stort sett størrelsen på akselen som avgjør om propellen passer eller ikke. Splinesen på akselen,altså antall spor går gjerne fra 8-10-13-15 splines. Regner med du har 13 splines på din motor. De fleste mercurypropellene passer uavhengig av årmodell,men ikke stor og liten om hverandre. Diameteren på propellen har ikke så mye å si,det er vridningen på bladene som avgjør om propellen passer din båt eller ikke. Hvis ikke båten din er veldig tung burde den gå fint med 13 1\4" diameter og 19pitch vridning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 4.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2013 En lastebilsjåfør hadde båten på henger i kran og mente at det veide rundt tonnet. Tipper derfor at båten veier rundt 800 kg Har følgende "fakta": Tror skroget veier rundt 400 kg Motoren veier rundt 140 kg 70L bensintank i snitt: 50 kg Diverse utstyr: 150 kg? Skal dra og se på hva som står på motoren nå, så kan jo ta noen bilder. \E Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Her er propellen jeg har nå, denne gir meg ca 33 knop, noe jeg føler er litt lite(?): Og stammen går så langt ned står båten. Er dette lang eller vanlig stamme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Er vel 15P det står til slutt i nummeret , da har den 15" stigning. Mer stigning vil gi mer fart men også mer planingsterskel. Mener det ser ut som lang stamme , ca 51 cm ned fra akterspeil til kavitasjonsplata Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Synes det ser ut som om motoren står litt lavt,på min Nordkapp har jeg kav.plata ca 15mm over skrogbunnen. 90hk på denne båten burde vel greie fint 17p vridning,hvis ikke 19 også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Dette må du forklare mer nøyaktig da jeg ikke har peil. Og gjerne et eksempel på propell. \E Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Du tenker på høyden på motoren? Rød linje er skrogbunnen på båten. Blå linje er antikaviteringsplata over propellen,denne skal hindre propellen i å dra luft. På min båt har jeg blå linje 15mm over rød linje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Skjønner.. Takk for informativt svar. Skal se på muligheter for å heise motoren litt... Hva med propell? Er det noe spesifikt du ville anbefalt meg? Mtp vridning og størrelse? Jeg har ingenting å gå ut ifra utover det som står på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Jeg har en Ryds 510, dvs a like tung, med 80hk firetakt (nyere motor da riktignok). Denne har 2.33:1 utveksling i undervannshuset, og 17" propell, og oppnår 5800 o/min, og 34 knop. Båten veier 490kg pluss 180 kg motor. Gitt at du også har 2.33 utveksling, og 10 hk mere, og med dagens propell har masse skader som senker effektiviteten og gjør den tyngre å drive, så kan 19" fungere. Dersom du har annen utveksling, så må stigningen endres tilsvarende, da dette er "utvekslingen" ift vannet. TA Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 (redigert) Jeg har for salg en ny Mercury Spitfire 17" 4-blads som jeg fikk en heftig akselerasjon med, men manglet 1-2 knop på topp i forhold til stålpropell (som jo koster en del mere). Den finnes også i 19". Med 4-blads får man bedre grep i vannet og kan heise motor et hull eller to opp vanligvis og får mindre motstand i vannet. Perfekt til vannsport/vannski hvis jeg hadde drevet noe særlig med det. Spitfire har lett cupping og 17" størrelse kan vel sammenlignes med en 18" alupropell i effektiv stigningstall. http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-13x17-Propeller-48-8M8026590-Pontoon-/400405962496?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5d3a0e1f00 husk frakt, moms og tollgebyr kommer i tillegg her Selges kr 1500 inkl frakt og ubrukt Mercury Flo-Torq II hub-kit. Redigert 5.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.