sofa Startet 5.Februar.2013 Del på Facebook Startet 5.Februar.2013 Hei Begge mine aq151 motorer er ombygde bilmotorer ( b230). Med så mye tull fra leverandøren runt leveransen av motorene så er jeg slettes ikke sikker på om innmaten er slik som forventet. Så til spørsmålene: Er det mulig å måle slaglengden uten å demontere motorene. ( gjennom plugghullene??).er det mulig å bruke standard bilstempel i forbindelse med langslagsveiv.? Kammen må demonteres for å finne ut hva den heter.Hva er slaglengden på en standard b230 motor kontra en aq151 Det vill jo bli en bra kostnad for meg hvis jeg må demontere motorene for å få ro i sjelen Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Ja du kan måle gjennom plugghullet på motorer med toppmontert tennplugg. Still stempelet på sylinderen du skal måle i topp, stikk en pinne ned i plugghullet, merk med tusj mot et referansepunkt, og drei motoren til stempelet står i bunn og merk av på nytt. Avstanden mellom merkene er slaglengden. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Er det mulig å måle slaglengden uten å demontere motorene. ( gjennom plugghullene??).er det mulig å bruke standard bilstempel i forbindelse med langslagsveiv.? Kammen må demonteres for å finne ut hva den heter.Hva er slaglengden på en standard b230 motor kontra en aq151Det vill jo bli en bra kostnad for meg hvis jeg må demontere motorene for å få ro i sjelen En standard B 23 eller B 230 har 80mm slaglengde, og en AQ 151 har den såkalte marineveiven med 86mm slaglengde. Usikker på hvilken topp du har, men hvis det er 8 ventilerstopp, så står pluggene skrått inn fra siden, og pinnetrikset vil ikke fungere. Har du derimot en 16 V topp, så står pluggene i senter, og da kan du måle utenfra. Det går ikke an å bruke vanlige bilstempel sammen med marineveiven. De ville bli for høye, og dermed stoppet i toppen med et smell. Jeg kunne skrevet en lang avhandling om volvo motorene, og forskjellige kombinasjoner av blokker, veier, staket og topper med forskjellige kammer, men sitter å knoter på en iPhone så innlegget er langt nok som det er:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
sofa Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Hei Det er en 8 ventilers 531 topp Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Da tror jeg du vil slite med å måle slaglengde gjennom plugg-hullene. Forøvrig er 531 toppene gode! Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Draco 2000HT Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Hei; søker tips om hvor en kan få tak i en tilsvarende motor i ok stand til ok pris? Helst AQ151, men mindre/eldre motorer er vel også ok. Den bør vel være ganske så original. Er det en tanke å reise over til Sverige for å få satt i en overhalt/byttemotor; tips om hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Om du søker på B20 og/eller B23 her inne på forumet kommer det opp endel tråder der folk tipser om gode plasser å handle slike. Både norske og svenske. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.