Jump to content

Valg av propell til Nord West 740 med VP TMD30a - 86 hk.

jormo

Recommended Posts

Hei, fersking på forumet lurer på om det er noen NW740 eiere med samme motor som kan tipse om hva slags propell som passer denne båten best. Det står for tiden på en firebladers 18x20 (merket: RAD 18*OL20*OB70C PRO 03/4583). Oppnår maks 3350 o/min og 12 knop. Ved 3000 ca 9,5 knop.

Maks turtall for denne motoren er 3800 o/min og 3600 kontinuerlig. Burde vært mulig å oppnå 14 - 15 knop.

Tidligere eier byttet propell etter et ublidt møte med en kaipåle på rek. Den gamle kastet han dessverre og husker heller ikke størrelsen, men tror det var en trebladers.

Med denne fikk han rundt 15 knop.

:smiley: Gratulerer med ny båt! Ikke mange svar du fikk på spørsmålet ditt. Her er hva jeg tror.

Har selv båt med omtrent samme forhold som du beskriver. NB-750, motor 96HK, max turtall 3600rpm og propell 18x20, fire bladers.

Jeg oppnår heller ikke mer enn ca. 3500-3400 når båten er lastet for tur. Men jeg har ikke brydd meg for som regel rusler jeg rundt 2800-3000rpm, men propellen er egentlig for tung og burde nok vært skiftet. Jeg vil tro at 18x19 vil være nokså nær det optimale.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...