Four Startet 6.Februar.2013 Del på Facebook Startet 6.Februar.2013 (redigert) Rettelse: Innenbordsmotor Mercruiser Kjøling Hei. Har sett på en Mercruiser 135HK 2005 modell. Men som jeg har forstått så har denne modellen saltsvannskjøling? Og dette er vel ikke alltid det smarteste på en Innenbordsmotor, alt blir vel bare rust etter en del år? Hvordan er dette iforhold ferskvannskjøling? Jeg hadde vel forventet at i 2005 så ville kjølingen på en innenbords enten være ferskvansskjølt eller at det er bygd på en måte som frastår rust. Noen som har peiling på denne kjølingen? Blir kanskje litt tungvindt å kjøre den igjennom ferskvann hver gang man kommer tilbake til brygga si, når den ligger i saltvann. Redigert 6.Februar.2013 av Ola Slipgaard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 det funker jo på utenbordsmotorer også men.... les mere her http://www.ybw.com/forums/showthread.php?56293-Volvo-V-Mercruiser Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Svært mange amerikanere har båten på henger. Da er det greit å fersvannskjøre motoren etterpå. Har du den i sjøen blir det mye styr. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Four Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Svært mange amerikanere har båten på henger. Da er det greit å fersvannskjøre motoren etterpå. Har du den i sjøen blir det mye styr. Mener du å launche båten hver gang jeg skal ut i den? Burde det ikke gå greit hvis man kjører igjennom litt ferskvann med vannslangen fra brygga etter en tur? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 I de aller fleste tilfeller er det andre ting som gjør at motoren ryker før rust fører til problemer, men det forekommer jo at det ruster i filler, da som regel fordi båten ikke blir brukt og står stille med saltvann i diverse kanaler osv. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Jeg kjøpte en sånn: http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-Inboard-Engine-Flusher-PCM-Indmar-Correct-Craft-Master-Malibu-Boat-/380532197095?_trksid=p2047675.l2557&ssPageName=STRK%3AMEWNX%3AIT&nma=true&si=4o3mgHJ%252FKtt2hVhw2k5R6mmHRIU%253D&orig_cvip=true&rt=nc#ht_4243wt_892 Da er det lett å flushe og kjøre frostvæske i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Er ikke sikker på at det er så galt som du tror. Mange gamle bensinmotorer fra både 80 og 90 tallet som fortsatt fungerer 100 % Ikke mangen som flir kjørt i ferskvann mer enn 1 gang i året. Eksosbend er jo forbruksvare, men det blir det jo også om du har ferskvannkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Four Svart 9.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 I de aller fleste tilfeller er det andre ting som gjør at motoren ryker før rust fører til problemer, men det forekommer jo at det ruster i filler, da som regel fordi båten ikke blir brukt og står stille med saltvann i diverse kanaler osv. Hvordan brukes denne? Sitér dette innlegget Link to post
Four Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Hvis man skal sammenligne en innenbords med en påhengs på effekt? Hvilken har da best effekt? Jeg har hørt noe si at hvis man har en innenbords mercruiser 135hk, så er det ca. det samme som en 90HK påhengs? Kan det stemme? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 (redigert) Tipper mere som ca 115 hk påhengs. Innenbords veier vel noe mere, men effekt er effekt. Redigert 15.Februar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Det er litt interessant akkurat det der. En topp moderne påhengsmotor med kilovis med elektronikk bruker fortsatt meir eller omtrent likt med bensin som en god gammel marinisert forgasser bilmotor- altså en typisk bensin innenbordsmotor fra alle de store fra de siste 30 år om en ser på forbruk pr hk. Dog vil en påhengsmotor gi meir fart pr hk enn en innenbordsmotor pga vekten og plasseringen av vekten. Så denne forskjellen vil bli spist opp i nm/l regnestykket. En båt med innenbordsmotor har større våt flate siden vekten er betydelig større samt mye lenger frem. Det er dette som utgjør fartsforskjellen. Dette har både sine fordeler og ulemper alt ettersom hvilken båt der er snakk om. Men om mest fart og minst vekt er alt så gir påhengs større fart pr hk enn innenbords. Hvordan turen blir ellers vil variere med båten, det er sjelden mest fart pr hk er noe ideelt mål. Men å sette noe tall på dette hvor mange hk av hver sort som vil gi hvilken fart er et komplekst spørsmål med mange variabler. Hvor mye mer synker farten med eine løsningen vs den andre med fleire om bord grunnet dreimomentorskjellen og større propelldiameter osvosv Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Jeg synes det er enorm forskjell i forbruk pr nm på en ny 4-takt utenbords og en innenbords bensin. På en 20 foter med outboard 115-140 hk går det vel rundt 1 l/nm. På en 20 foter med 220-250 hk inboard(i/o) går det 1,5-1,8 l/nm og da er farten den samme. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Er vel også en del høyere serviceutgifter med innboard/drev enn påhengs.. Jeg vurderer begge to selv. Mange muligheter med innenbordsmotor, men vil helst få tak i en båt med 4takts påhengsmotor. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bearded Beast Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 20 foter med 1.8 l/nm. da er det noe galt et sted. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 Min er 21 fot da, og bruker 1,8-1,9 på full gass. 1,55-1,6 ved 23-24 knop. Er det noe galt med den ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 (redigert) Nei det veit da vel ikkje eg. 210 hk / 5.7l høres i utgangspunktet veldig lite ut. Sikker på det er en 5.7 ? Men det er nå så. Forbruk er avhengig av fart. Du bør oppnå nærmere 40 knop med denne Redigert 16.Februar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 Den er 210 hk 5,7 l ja. 2 porters forgasser, pre vortec 1996. Men oppnår ikke mer enn 36 knop, og 4300 RPM. Mulig jeg har for stor stigning på prop... Husker ikke tallene på propellen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.