Jump to content

Innenbordsmotor Mercruiser VS Påhengsmotor


Four

Recommended Posts

Rettelse: Innenbordsmotor Mercruiser Kjøling

 

Hei.

 

Har sett på en Mercruiser 135HK 2005 modell.

 

Men som jeg har forstått så har denne modellen saltsvannskjøling? Og dette er vel ikke alltid det smarteste på en Innenbordsmotor, alt blir vel bare rust etter en del år?

 

Hvordan er dette iforhold ferskvannskjøling? Jeg hadde vel forventet at i 2005 så ville kjølingen på en innenbords enten være ferskvansskjølt eller at det er bygd på en måte som frastår rust.

 

Noen som har peiling på denne kjølingen? Blir kanskje litt tungvindt å kjøre den igjennom ferskvann hver gang man kommer tilbake til brygga si, når den ligger i saltvann.

Redigert av Ola Slipgaard (see edit history)
Link to post

det funker jo på utenbordsmotorer også men....

 

les mere her http://www.ybw.com/forums/showthread.php?56293-Volvo-V-Mercruiser

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Svært mange amerikanere har båten på henger. Da er det greit å fersvannskjøre motoren etterpå. Har du den i sjøen blir det mye styr.

 

Mener du å launche båten hver gang jeg skal ut i den?

 

Burde det ikke gå greit hvis man kjører igjennom litt ferskvann med vannslangen fra brygga etter en tur?

Link to post

Tipper mere som ca 115 hk påhengs.

Innenbords veier vel noe mere, men effekt er effekt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er litt interessant akkurat det der. En topp moderne påhengsmotor med kilovis med elektronikk bruker fortsatt meir eller omtrent likt med bensin som en god gammel marinisert forgasser bilmotor- altså en typisk bensin innenbordsmotor fra alle de store fra de siste 30 år om en ser på forbruk pr hk. Dog vil en påhengsmotor gi meir fart pr hk enn en innenbordsmotor pga vekten og plasseringen av vekten. Så denne forskjellen vil bli spist opp i nm/l regnestykket. En båt med innenbordsmotor har større våt flate siden vekten er betydelig større samt mye lenger frem. Det er dette som utgjør fartsforskjellen.

Dette har både sine fordeler og ulemper alt ettersom hvilken båt der er snakk om. Men om mest fart og minst vekt er alt så gir påhengs større fart pr hk enn innenbords. Hvordan turen blir ellers vil variere med båten, det er sjelden mest fart pr hk er noe ideelt mål. Men å sette noe tall på dette hvor mange hk av hver sort som vil gi hvilken fart er et komplekst spørsmål med mange variabler. Hvor mye mer synker farten med eine løsningen vs den andre med fleire om bord grunnet dreimomentorskjellen og større propelldiameter osvosv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...