Jump to content

Kr.180,- pr tennplugg - er dette normal pris?

John_Kr

Recommended Posts

Ok, da tar jeg selvkritikk på at jeg ikke sjekket prisen før jeg bestilte pluggene.

Nå har jeg vært i kontakt med leverandøren (Strandveien Auto i Trondhein (Yamaha og Mazda)) flere ganger for å få klargjort hvorfor prisen deres er så høy. De har kommet med en "fornuftig" forklaring på hvorfor deres priser er så høye.

Jeg kommer ikke til å kjøpe slike reservedeler til dette firma flere ganger. :nono:

Takker samtidlig dere som har kommet med andre alternativer løsninger, de vil bli vurdert ved neste kjøp.

Takker.....

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

......Jeg kommer ikke til å kjøpe slike reservedeler til dette firma flere ganger.

<{POST_SNAPBACK}>

Minner om at vi har 2 spesialtråder som lett går i glemmeboka: Forretninger jeg har dårlig erfaringer med - og når man er fornøyd: Forretninger jeg har bra erfaringer med ......... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hmmm...?

Pluggen ser jo rimelig spesiell ut da, måtte sjekke motoren min. Det er to stk. jordelektroder på hver plugg. Pluggene ser helt fine ut. Motoren er jo kjøpt brukt. Den hadde vært inne til service ved overtagelse, det ser ut som de har fått med seg pluggbytte ja.

Ps. de kom ut med vanlig pluggnøkkel...

Redigert av Brutus (see edit history)

Jeg har sendt IM til John_Kr om dette, men siden saken kanskje har genererell interesse også for andre eiere av Yamaha VMAX-motorer, så kan jeg opplyse om at Yamaha-forhandler i Ålesund selger for kr 91,- pr stk eksakt de samme pluggene som John_Kr avkreves 180 kroner for hos Yamaha-forhandler i Trondheim. Ikke billig det heller, men likevel halv pris...

Så det er noe her som ikke stemmer et eller annet sted mellom importør, grossist og detaljist på vegen over Dovrefjell... :confused:

Jeg har sendt IM til John_Kr om dette, men siden saken kanskje har genererell interesse også for andre eiere av Yamaha VMAX-motorer, så kan jeg opplyse om at Yamaha-forhandler i Ålesund selger for kr 91,- pr stk eksakt de samme pluggene som John_Kr avkreves 180 kroner for hos Yamaha-forhandler i Trondheim. Ikke billig det heller, men likevel halv pris...

<{POST_SNAPBACK}>

Flott, regner med samme pris for min plugg. Har 200HPDI og pluggen heter BKR7EKU, en kaldere plugg en i 150 hk'en til John_Kr.

550kr. høres bedre ut en 1100kr. for 6 stk. plugger uansett.... :wink:

Redigert av Brutus (see edit history)

Firma i Trondheim er klar over de prisene som andre leverandører kan selge de for. De har hatt en intern diskusjon på dette og gitt meg en begrunnelse for den høye prisen.

Jeg må si at båtbransjen i dag virker for meg "snuskete", de driver ikke ærlig butikk.

Denne uttalelsen kommer jeg med spesielt etter opplevelsen med reklamasjonssaken vår (hjelp ved reklamasjon) med Båtleverandøren og nå denne plugg historen.

Slik var bilbransjen for en del år tilbake. Snusk og fanteri.

Snusk og fanteri.

Hei John_Kr

Synes du skal oppgi navnet på dette firma og samtidig gjøre de oppmerksom på at du har gjort det, vel er ikke 5000 medlemmer på baatplassen.no noe å slå i bordet med men en helt klart en begynnelse, en mindre som handler båt der er en masse penger tapt for de. De innehar en prispolitikk som ikke hører hjemme noen steder. Hadde jeg vært deg så hadde jeg levert pluggene inn (hevet kjøpet) for siden å gjøre oppmerksom at jeg hadde kjøpt de en annen plass til "den" prisen.

Uansett hva du gjør så synes jeg for eventuelt andre "pluggkjøpere" at du sier i fra om dette firmaet...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Når det gjelder pluggene så ble de kjøpt hos Strandveien Auto i Trondheim. Årsaken til at jeg ikke bytter de inn er at det var noen andre som kjøpte de for meg samt at kostnadene vil være reltiv høye bare med å levere de inn. Dette på grunn av at jeg bor 12mil unna med ferge i mellom.

Når det gjelder den store reklamasjonssaken så vil ikke jeg oppgi navnet på dette firma før jeg er sikker på at det ikke er noe å hente der. For når jeg oppgir dette navnet her så føler jeg at jeg brenner bruer.

Ja, det virker ikke som enkelte i båtbransjen tenker langsiktig, det vil i bunn å grunn si: "å ivareta sitt eget rykte". Det er vel f.eks. ikke så mange av brukerne på dette forumet som vil vurdere Yamarin som sin neste båt. Hvis det skal være så utrolige problemer, hvis man oppdager ting som kan knyttes til fabrikasjonsfeil.

"Yamaha-forhandler i Ålesund selger for kr 91,- pr stk...."

Ja, Sunnmøringen gidder ikke å betale "for mye"..... :lol:

Ja, det virker ikke som enkelte i båtbransjen tenker langsiktig, det vil i bunn å grunn si: "å ivareta sitt eget rykte". Det er vel f.eks. ikke så mange av brukerne på dette forumet som vil vurdere Yamarin som sin neste båt. Hvis det skal være så utrolige problemer, hvis man oppdager ting som kan knyttes til fabrikasjonsfeil.

Ja, Sunnmøringen gidder ikke å betale "for mye".....  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil presisere at jeg overhode ikke har hatt noe problem med min Yamaha motor. Jeg er svært godt fornøyd med denne motoren. Prisene på NGK pluggene har ikke noe med Yamaha å gjøre.

Når det gjelder min båt, Yamarin, så er saken en helt annen. Her har saken løst seg enkelt og greit dersom leverandøren har tatt sitt ansvars bevist.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Hei Folkens

Nå er jeg klar over at Yamaha produkter/delepriser er dyre, men kr.180,- pr tennplugg ( 6 stk) er litt dyrt. Har kjøpt plugger både til bilder, båter, motorsykler, gressklippere og motorsager tidligere og prisen har ligget på ca kr.50,- pr stykk.

Yamaha leveres original med NGK plugger.

Hva synes dere om å betale kr.1200,- for et sett med tennplugger. :eek:

Iht instruksjonsboken så er det ikke noe kart skille på når disse pluggene skal skiftes, motoren har gått totalt 40 timer.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor skifte pluggene bare etter 40 timer. Plugger behøver veldig sjelden¨å skiftes. se feks på biler som min BMW 528i. Var nettopp inne på service 140000 km. Det er 2. gang det skiftes plugger siden bilen var ny.. Det er det samme som olje skift og båt. Folk skifter unødvendig ofte.. :cool:

Hvorfor skifte pluggene bare etter 40 timer. Plugger behøver veldig sjelden¨å skiftes.  se feks på biler som min BMW 528i. Var nettopp inne på service 140000 km. Det er 2. gang det skiftes plugger siden bilen var ny..  Det er det samme som olje skift og båt.  Folk skifter unødvendig ofte.. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Godt spørsmål, men gjennom alle disse år jeg har hatt båt så har rutinene vært å bytte plugger, olje osv hvert år. Ellers ingen annen grunn. :blush:

Ja, Sunnmøringen gidder ikke å betale "for mye".....  :lol:

He, he, nei skal man drive butikk her så må man ha "guts"... :wink:

P.S: Vet ikke om det betyr noe, men den lokale Yamaha-forhandler er med i Watski-kjeden, vet ikke om det innebærer andre innkjøpskanaler og prisordninger. Men NGK BKR6EKU selger de altså for 91,- pr stk. - Så lenge lageret rekker, kanskje? :lol:

He, he, nei skal man drive butikk her så må man ha "guts"...  :wink:

P.S: Vet ikke om det betyr noe, men den lokale Yamaha-forhandler er med i Watski-kjeden, vet ikke om det innebærer andre innkjøpskanaler og prisordninger. Men NGK BKR6EKU selger de altså for 91,- pr stk. - Så lenge lageret rekker, kanskje?  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

For å si det slik da Skvulpen, jeg har lært noe av disse feilene eller tabbene som jeg har opplevd.

Jeg har snart "brukt opp" alle Yamaha/Yamarin forhandlere i mitt nærområdet, Ålesund kan bli det neste. :lol: Kan det hende det er noe galt med kunden...... :crazy:

Kan det hende det er noe galt med kunden...... :crazy:

OK, det kan hende at du er av det tolmodige slaget som tåler alt. Tiden for at du er streng er helt klart inne, tiden for at du forlanger ut i fra kontrakt er helt klart inne....Har selv hatt en lignende sak med kjøp av gammel båt gående ( kjøpte en båt som var 4 år eldre enn annonsert). Selv kommer jeg til å gå på selger nå, mitt mål er å få refundert tapet på 4 års forskjell på årsmodell. Mitt tap er ikke mye, men såpass at jeg velger å gjøre det. Kr 25000,- er penger det også.....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg har snart "brukt opp" alle Yamaha/Yamarin forhandlere i mitt nærområdet

Har du prøvd din nærmeste NGK forhandler? I ditt tilfelle er vel det Fosen Dekk------

et eller annet. Tidligere Rishaug Brekstad. Har selv kjøpt NGK plugger derfra til bra pris.

Dog ikke til annet enn biler og plenklippere. :blush:

Jeg har snart "brukt opp" alle Yamaha/Yamarin forhandlere i mitt nærområdet

Har du prøvd din nærmeste NGK forhandler? I ditt tilfelle er vel det Fosen Dekk------

et eller annet. Tidligere Rishaug Brekstad. Har selv kjøpt NGK plugger derfra til bra pris.

Dog ikke til annet enn biler og plenklippere. :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei faktisk ikke, jeg gikk ut i fra at dette var et originalprodukt og ble solgt kun av Yamaha forhandlere. Første jeg gjorde var å kontakte Industri & Marinediesel AS i Trondheim, de sa at de ikke leverte "BK" plugger. Med bakgrunn i denne uttalelsen gikk jeg ut i fra at det var spesial plugger.

Nei faktisk ikke,

Nei , slik er det gjerne . Man ser ikke skogen for bare trær heter det jo. :lol:

Vi på fosen er jo kjent for å være veldig beskjedne i forhold til Møringene når det

gjelder "promotion" Så kanskje er det derfor vi ikke vet hva naboen driver med.

Eller er det at vi lar naboen drive med sitt, uten at vi bryr oss. :lol::lol:

Uansett synes jeg det var tidlig å skifte plugger. Det å ha plugger i beredskap, derimot,

er jeg helt enig med deg i. Det å forutse evt. problemer og ta forhåndsregler deretter er

godt sjømanskap i mine øyne. :flag:

• 4 år senere...

Løfter opp denne gamle tråden fra 2005. I dag betalte jeg kr 199,- - etthundreognittini - pr stk for 4 NGK plugger, altså totalt kr 796,- Synest det var urovekkende dyrt og ringte et annet båtfirma som forhandler samme motormerke. De skulle ha 99,- - nittini - for samme plugg. Ringte så de jeg kjøpte pluggene med og ba om en forklaring på dette. Forklaringen var som følger: Pluggene til 199,- er kjøpt inn fra Kellox og ligger i original Honda emballasje, de til 99,- er kjøpt inn fra NGK importør og i NGK emballasje. Pluggene er nøyaktig de samme. Tror dette er riktig forklart og klandrer heller ikke forhandler, de har kjøpt inn fra Kellox/Honda og skal sikkert ha 199,- inkl. sin fortjeneste. Det endte med at jeg returnerte pluggene - og fikk forståelse for det...

Med til historien hører også at jeg kontaktet et bilrekvisitafirma som kunne skaffe de samme NGK pluggene og selge dem for kr 58,- - femtiåtte - pr stk.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Dessverre er det ikke uvanlig at båtbransjen skor seg på "snille" båteiere.

200 kroner for en plugg er rimelig drøyt. Veldig bra at du holder øynene åpne og ser etter alternativer. Så lenge vi fortsetter å kjøpe fra dyreste leverandør, kommer prisene aldri til å forandre seg.

Til sammenlikning koster det litt i underkant av 10 pund for et sett med 4 stk NGK BKR6E-11 plugger til bilen min når jeg bestiller fra England. Da betaler jeg 6.60 for pluggene og 3.30 for frakt! Riktignok er dette en billigere plugg enn det som er i Yamaha, men det sier sitt om forskjellen i prisnivå (bl.a når det gjelder fraktkostnader)

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...