abella Startet 6.Februar.2013 Del på Facebook Startet 6.Februar.2013 får ikke nokk strøm til pc, (kartmaskin) har en inverter på 300 w ( wenchi) har seriekoplet to batteri på 115 amperem, men lade, batterilyset bare kommer og går på pcm kan det vere inverteren som er ikke iorden. pc er i orden å laste på landstrøm, kansje det er noen strøm ekxperter på båtplassen som kan mere om dette Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Vær klar over år kabelen som følger med i esken på en 300 watts inverter er kort, og av en grunn.. Bruker du lenger kabel fra batteri til inverter ? I så fall må du opp mye i kvadrat på den.. Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 bruker dei som er med, ha brukt den med batteriklemme på, og den med "sigaretttenner", men det er samme, kabelen fra inverter til pc er jo litt lang men det er jo den som følger med pc, kansje et dumt spørsmål fra meg men kan det ha noe å seie ? ellers trur eg at eg skal få testet inverteren en eller annen plass Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Nei, ut fra invertere er ikke så viktig. Burde funka det der ! Prøv på et annet batteri. Det er ingen invertere som virker på under 10, 5 volt, om du få målt, ser du. Kan jo være bare lite volt.. Hadde sommeren vært her så kunne varme være tema, da de ikke virker i over 45-50 grader :-) Sitér dette innlegget Link to post
Monaco 27 Fly Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Mål spenning inn og ut av inverteren. Inn-spenningen bør ligge på ca. 12,4-12,6 volt uten motor i gang (dersom batteriet er i god stand, og full-ladet). Er den lavere må du sjekke batterispenningen også er lav. Er det stor forskjell mellom batterispenning, og spenningen inn på inverteren (mer enn 0,2-0,3 volt), må du sjekke kablene (dårlig kontakt eller for tynne/lange kabler) Ut-spenningen skal ligge på 230-240 volt. Den ene inverteren jeg har, fikk etterhvert for lav utgangsspenning, slik at pc'n ikke ladet seg. Jeg åpnet inverteren, og fant et potmeter (regulerbar motstand) i den. Da var det bare å koble på voltmeteret, og justere potmeteret til ut-spenningen var bortimot 240 volt. Dermed var alt i orden igjen. Har ikke trengt å justere igjen, så det var tydeligvis ikke inverteren som holdt på å ta kveld, det var nok bare enten potmeteret som hadde justert seg selv (pga. vibrasjoner), eller at den hadde vært litt lavt justert i utgangspunktet, slik at små endringer i andre komponenter i inverteren hadde ført til at spenningen falt under "grensen". Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 batteriene er fullladet, målte 12,14 v, og samme når eg seriekoplet to av samme type, dei er bare 2 år gamle, trur eg skal gjøre som MONACO27 FLY anbefaler, får finne en som har greie på å finne potmeteret Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Det er svært varierende kvalitet på billig-invertere. For det meste svært dårlig kvalitet og holdbarhet. Min erfaring er at de små 150-watterne er mere holdbare. De har heller ikke kjølevifte, så de trekker ikke så mye av belastet watt som 300-wattern gjør. Du trenger ikke ren sinus til et laptop ac-adapter heller, så 3-400,- får du brukbare invertere på 150 watt for. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Du skriver at du har seriekoblet batteriene, i så fall får du 24 V. Men jeg regner med at du har parallellkoblet dem, slik at du har 12 V inn på inverteren, som er laget for 12V? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Hei, Om potmeteret var tenkt til å justere på hadde det vært på utsiden av inverteren. Dette er neppe årsaken til problemet. Når du sier du måler 12,14 volt så er batteriene i realiteten nesten tomme. Prøv med bilbatteriet ditt og se om det funker. Starter du bilen har du uansett høy nok spenning og funker det ikke da er det feil på inverteren. Et friskt batteri skal ha ca 12,8 volt ubelastet. med inverteren bør spenningen ikke være lavere en 12,5 volt. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 For å gjøre det enkelt og meget bedre: om det er en laptop det er snakk - bruk et 12v strømadapter til pc. De koster lite og fungerer ypperlig og fåes på jula clas og de fleste nettbutikker som forhandler elektronikk osv Ellers er det jo klinkende korrekt som jrk sier. 12.14 v er på ingen måte en akseptabel spenning på et batteri. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Jeg har en inverter på 150W og om den skal klare å lade PC,n, må jeg ha motoren i gang. 12,14v er lite etter min mening også. Forsøk med motoren i gang og når du så har fulladet laptop, klarer sikkert inverteren jobben med vedlikeholdslading om du samtidig setter laptoppen til ikke å yte "høy ytelse" eller hva det måtte hete på din laptop. Jeg har 3x85 Amh + 2x108 Amh som ikke klarer å gi nok effekt til inverteren om ikke motoren er i gang. Med en 300W inverter burde nok dette være nok i mitt tilfelle, men med 2x115 Amh som gir 12,14v, er jeg i tvil om det er nok til å lade en tørst laptop. 12v strømadapter som Plutonium nevner, står høyt på min ønskeliste og antagelig det aller enkleste. (Min inverter var i sin tid innkjøpt for å lade kamerabatterier og den jobben klarer den fortsatt med glans) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Worry II Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Problemet kan kanskje løses ved å heller bruke iPad eller annet nettbrett i båten? Disse lades jo via USB, 5volt og fra 1 til 2, 1Amp. 12 volt USB-lader til sigarett-plugg koser jo svært lite også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Det lukter ødelagt batteri lang vei her, om ikke det er en skrivefeil med 12,14v. 12,14 er vel så og si tomt batteri, eller ødelagt batteri. Har du målt batteriet mens motoren går? da burde det vel være rundt 14,4v og inverteren burde få nok strøm. Like så om du ligger på landstrøm med lading av batterier, så burde det være mye høyere enn 12,14v. Om du ikke er helt kjent med batteriverdenen, jeg er langt fra ekspert, så bør du begynne med å undersøke batteriene. Er det bly-syre som du kan kontrollere syrenivået i, så undersøk hver battericelle, og etterfyll med batterivann dersom det er under merket. Likså kontrollere syrevekten, men en syrevektmåler. Begge disse målingene/ etterfylling av batterivann gjøres etter at batteriet har blitt ladet. Dersom det er vedlikeholdsfrie batteri, hvor du ikke kan skru av korkene på cellene, kan du ikke gjøre annet enn å lade de opp, koble de helt fri fra alle ledninger og hverandre, la de stå i 2 dager og deretter måle v med multimeter. Da burde hvilespenningen være rundt 12,7v. Er et av batteriene ned mot 12tallet, så er det ødelagt og det vil også drepe det andre batteriet, sakte men sikkert. Det finnes nok av eksempler på at relativt nye batterier har gått heden. Men som det nevnes, det er sikkert også en grei test å koble inverteren direkte på bilbatteriet, med motoren igang. Funker den da, så har du et problem med båtbatteriene og det må jo uansett ordnes. men igjen, jeg er en skarve amatør med bratt læringskurve som fant et uttørket forbruksbatteri å båten da jeg kjøpte den. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Det sto ikke noe om du har laptop eller stasjonær PC. Uansett bruker PC'en i startøyeblikket ganske mye strøm, HDD-motor og diverse vifter pluss bakbelysningen tl skjermen. Har du laptopp går det en del strøm til lading også. Tapper du mye strøm frabåt batteriet dupper spenningen, og har du i tillegg dårlig batteri (12,14 er dårlig batteri) Mange PC adaptere er bygget for opptil 1,5 - 2 A dvs ca 350 450 W, 450 W over 12 volt med virkningsgrad 80 % = 450 / 12 * 0,8 = 30 A, Da dras spenningen på batteriiet raskt ned. Batterier med min 12,4 volt hvilespenning evt start motoren,og ikke start en notebook med flatt PC-batteri. Lå PC'en stå og lade noen minutter, før du starter opp PC. Evt en DC/D-omvandler tilpasset PC'en spenningsbehov drar ofte ikke mer enn 1/3 av strømmen. dvs ca 10 A og det er mye mer håndterbart for svake båtbaterier og lange ledninger Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Monaco 27 Fly Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 Hvilespenningen på et vanlig blybatteri ligger på 12,6 volt (12,7-12,8 en kort stund etter lading), så 12,14 er som mange andre antyder ganske nedtappet. Da har du enten for lav ladespenning, eller et dårlig batteri. Hei, Om potmeteret var tenkt til å justere på hadde det vært på utsiden av inverteren. Dette er neppe årsaken til problemet. Potmeteret er selvfølgelig plasert på innsiden, slik at ikke enhver hobbymekker skal justere på det, uten å ane hva han driver med. Er inn-spenningen i orden, ligger problemet der, eller i en defekt inverter. Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 7.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 det var skrivefeil, paralellkoplet det skulle vere, får sjekke batteriene skikkelig senere, Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 Hei, Slike potmetre inne i invertere kan ha flere funksjoner. Noen er for å begrense strømmen. Justerer du denne for høyt brenner hele inverteren opp. Så å begynne å justere uten skjema eller skikkelig anvisning på hva man justerer bør man være forsiktig med, som Monaco også skriver Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Teoretisk gir 300 W 25 A som skulle være strøm nok til en bærbar PC. Men det problemet jeg har støtt på er den lave spenningen man har i bil / båt (ca. 13 V). Hvis man ser på en vanlig strømforsyning / eliminator for en laptop, så gir de en utspenning i området 18 V for å kunne lade en laptop, 13 V klarer å drive en PC, men ikke nok spenning til å lade batteriene. Veien å gå er er vel best via en inverter 12 til 230V, og bruke laptopens egen strømforsyning som gir ca. 18 V ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 (redigert) seriøst? tror du må lese trådstart en gang til. Det er akkurat det som er gjort. Men det er heller ikkje veien å gå. Veien å gå går direkte fra 12vdc til 18vdc. Redigert 8.Februar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 PC i båten...? Seriøst? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
abella Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 til # 20: bruker pc til kartmaskin,med TIKI kart meget gode kart, har nå fått fatt i batterieliminator for laptop fra clas ohlson, kr 399,oo var innom Jula i bergen men dei var utsolgt, pris 149,oo (249.oo) det er ganske stor prisforskjell på samme ting, men nå funker det med samme batteri styrke som før 12,5 V ellers takk til alle for gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 PC i båten...? Seriøst? Nemlig! Sveivegrammofonen og telexen tar for stor plass. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.