Jump to content

El. uttak på dekk, dimensjonering og hvor kjøpe?

Sunmar

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer å montere et el. uttak for garn/teinehaler (Hobbyfisher E150) på dekk. Haleren er 12V og trekker 20 Amp på max. Jeg ønsker et uttak og en sammenkobling som er vanntett, både når det er i bruk, og når det er koblet fra. Jeg har to spørsmål som jeg håper å få svar på.

1. På nettet har jeg funnet en modell som heter E-4132, hunn og hann. Denne er IP67, og tåler 16A ved 110V. Så vidt jeg kan skjønne av min ringe kunnskap om elektrisitet tilsvarer dette 146A ved 12V, noe som skulle holde i massevis til den aktuelle haleren. Er det noen som kan bekrefte dette?

2. Er det noen som vet hvem som forhandler slike i Norge, eller om det er nettbutikker i utlandet som gjør det?

Hei,

Kan bare besvare det første spørsmålet ditt. Uttaket er dimensjonert for 16A, og det er i praksis uavhengig av spenningen selv om det er oppgitt ved 110V. Dette med 16 kontra 146A er forsåvidt korrekt matematikk, men kan ikke anvendes til å "justere" kapasiteten på uttaket. Kobler du til noe som har en effekt på 1,7Kw (som er ca. 146A ved 12v) vil det uttaket smelte...

edit: gikk inn på den ene nettsiden og tittet nå, og ser at de har en 32A modell. Den skal holde i massevis.

edit2: poengterer at dette eksempelet med 1,7Kw var ved 12v. 1,7Kw ved 110V er ok :)

Redigert av StorStas (see edit history)

Selvom de fleste vanlige 12V støpslene er klassifiserte opp til 20 A synes jeg det er en "Snøfte Smith" løsning for bruk til alt annet enn telefonladere etc.. Allerede ved belastninger over 10A blir de fleste av disse "sigarettkontaktene" kontaktene ubehagelig lune ved belasting over noen minutter. Det er ingen sak å bytte støpsel og stikk til noe som tåler mer.

Går fint ant å bruke vanlige rundkontakter lik de en bruker på 230V. Desse får du over alt, de fås opp til ganske høye amperstyrker og de er godkjent for utendørs bruk. Pga jordingspinnen får du også satt de i rett vei hver gang... :)

Hvis haler'n din trekker 20 amp så trekker den 20 amp, da er det samme om det står 230 eller 12 volt på utstyret. En vanlig hussikkring på 20 amp tåler like mye som en bil/båt sikring på 20amp samme om du bruker 230V eller 12V. Saken er at jo høyere volt jo mindre amp. Hadde du hatt 12 volt i huset ditt måtte du hatt veldig tykke kabler for å drive en varmovn på 3000W... Altså, ikke noe særlig lønnsomt. Men det går fint å bruke El.materiell som er beregnet på 230V på 12V utstyr så lenge en tar høyde for den strømmen som blir i et 12V anlegg!!

Hmmm. Det er en vesentlig forskjell på veksel og likestrøm. Likestrømmen lager en helt annen gnistbru en vekselstrømmen i det du bryter strømmen. Det er absolutt ikke noen selvfølge at en 20 A vekselstrømskontakt tåler å bryte 20 A likestrøm. Men nå regner jeg ikke med at kontakten din er ment å taes ut og inn under drift og da er ikke dette et stort poeng.

Sunmar: Du skriver at Hobbyfisher E150 trekker 20 A på max. I teknisk spesifikasjon står det at anlegget må være dimensjonert for minmum 20 A. Tror jeg ville gått for noe slikt noe: http://www.bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Brytere-og-kontakter/Kontakter/St%C3%B8psel-kontakt-BEP-Heavy-Duty--209779-p0001426829.aspx

Jeg har installert et slikt uttak til teinehaleren min. Virker OK. Den har tre pinner og jeg bruker bare to av dem. Den lar seg ikke stikkes inn så du får feil polaritet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils; jeg ønsker en kobling som er mer eller mindre vanntett, i alle fall sprutsikker. Er din det? Det er vel et lokk som brukes når den ikke er i bruk, men hva med når den er i bruk? På bildene ser pluggen ut til å være så liten at kun lederne går inn i toppen?

Mener den er rimelig sprutsikker. Hos meg var det ikke så viktig, da den sitter inni et skap på akterdekket. Husker ikke helt, men mener ganske sikkert at også en del av pluggen går inn i motparten. Mener den må være fin til ditt bruk.

230 V kontakter må være OK og helt lovlig på 12V så lenge amperestyrken ikke overskrides. Men ikke motsatt.

På fryseboksen min til båten fulgte det faktisk med samme slags støpsler både for 220 og 12V. Samme type som brukes på 220V til PC-utstyr.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...