Huldra12 Startet 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2013 Jeg har en seilbåt med Yanmar motor med SD50 seildrev. Krana til sjøvannsinntaket som sitter på seildrevet låser seg av og til og jeg må bruke mye kraft for å få åpnet den igjen. Noen har sagt det skyldes saltavleiringer. Jeg har tenkt å skifte den ut med en kuleventil, men lurer på dimensjonene på krana. (Båten ligger på vannet i Tyrkia så jeg får ikke målt selv.) Jeg trenger både gjengedimensjon for krana der den er skrudd ned i seildrevet, og slangedimensjonen for slangeuttaket fra krana. Har andre erfaringer med denne krana? SEB Sitér dette innlegget Link to post
Bredesan Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 Jeg ser det er en gammel tråd, men svarer her siden det ikke er så lett å finne dette på nett. Dimensjonen på gjengene er 1’ og jeg har byttet til Trudesign kompositt. Fikk tak i 1’ dobbelnippel hos Brødre Dahl https://www.dahl.no/industri/pvc-u/pvc-u-deler/pvc-u-ansatsnippel-med-gjenger-bs_bd_1381747353717?v=BS_BD_2398832 og brukte loctite 5331 som festemiddel. Fordelen med å bytte til kompositt er alle ulempene med tæring på metall, og bronse er nærmest umulig å oppdrive. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 Et godt tips, disse kranene på SD50 er ofte vanskelige å få opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bredesan Svart 7.April.2023 Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Lazyjack skrev On 5.4.2023 at 21.29: Et godt tips, disse kranene på SD50 er ofte vanskelige å få opp. eller desto viktigere, vanskelig å få igjen når du virkelig trenger det Jeg ser det er en gammel tråd, men svarer her siden det ikke er så lett å finne dette på nett. Dimensjonen på gjengene er 1’ og jeg har byttet til Trudesign kompositt. Fikk tak i 1’ dobbelnippel hos Brødre Dahl https://www.dahl.no/industri/pvc-u/pvc-u-deler/pvc-u-ansatsnippel-med-gjenger-bs_bd_1381747353717?v=BS_BD_2398832 og brukte loctite 5331 som festemiddel. Fordelen med å bytte til kompositt er alle ulempene med tæring på metall, og bronse er nærmest umulig å oppdrive. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 7.April.2023 Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 (redigert) Kappet flensen på en trudesign gjennomføring og brukte den som dobbelnippel. Selv om gjengene i drevet et kon, så gikk det fint å få skrudd det inn ca 6 gjenger. Skrudde så på en trudesign kuleventil. Tettet med loctite 5331. SD 50 drev. Redigert 7.April.2023 av 5nacks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nillan Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Bredesan skrev On 7.4.2023 at 8.38: eller desto viktigere, vanskelig å få igjen når du virkelig trenger det Jeg ser det er en gammel tråd, men svarer her siden det ikke er så lett å finne dette på nett. Dimensjonen på gjengene er 1’ og jeg har byttet til Trudesign kompositt. Fikk tak i 1’ dobbelnippel hos Brødre Dahl https://www.dahl.no/industri/pvc-u/pvc-u-deler/pvc-u-ansatsnippel-med-gjenger-bs_bd_1381747353717?v=BS_BD_2398832 og brukte loctite 5331 som festemiddel. Fordelen med å bytte til kompositt er alle ulempene med tæring på metall, og bronse er nærmest umulig å oppdrive. Hei, jeg holder på med det samme. Stemmer det at du har satt en pvc kobling mellom seildrev og komposittkran. Hvor slitesterkt kan man anta at en slik pvc dobbeltnippel er. Slik som jeg tyder det er den ikke kompositt bare ren plast? Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 nillan skrev 3 minutter siden: Hvor slitesterkt kan man anta at en slik pvc dobbeltnippel er. Samme tanke slo meg, så kjøpte trudesign skroggjennomføring som jeg tenkte å kappe flensen av og spisse til litt i ene enden, så den går litt lengre inn i seildrevet (er vel kon der). Ikke utført enda da. Sitér dette innlegget Link to post
nillan Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Ja, jeg tenkte og å gå for skroggjennomføring ideen. Men jeg ble veldig usikker er det 1" der eller 1/2" og er det 19mm slangestuss? Jeg kjøpte i 1/2 " men ble veldig usikker nå om det var en 1" Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 5 minutes ago, hansa82 said: Samme tanke slo meg, så kjøpte trudesign skroggjennomføring som jeg tenkte å kappe flensen av og spisse til litt i ene enden, så den går litt lengre inn i seildrevet (er vel kon der). Ikke utført enda da. Har gjort det du beskriver. Funket feilfritt det :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 nillan skrev 34 minutter siden: Stemmer det at du har satt en pvc kobling mellom seildrev og komposittkran. Hvor slitesterkt kan man anta at en slik pvc dobbeltnippel er. Slik som jeg tyder det er den ikke kompositt bare ren plast? La merke til det samme. Greit med komposittventil, men ansatsnippelen er i PVC, det ville jeg aldri stolt på der. Da ville jeg heller satt inn en nippel i en god messingkvalitet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.