Jump to content

Sjøvannskran Yanmar SD50 seildrev, gjenge og slangedimensjon?

Huldra12

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt med Yanmar motor med SD50 seildrev. Krana til sjøvannsinntaket som sitter på seildrevet låser seg av og til og jeg må bruke mye kraft for å få åpnet den igjen. Noen har sagt det skyldes saltavleiringer. Jeg har tenkt å skifte den ut med en kuleventil, men lurer på dimensjonene på krana. (Båten ligger på vannet i Tyrkia så jeg får ikke målt selv.) Jeg trenger både gjengedimensjon for krana der den er skrudd ned i seildrevet, og slangedimensjonen for slangeuttaket fra krana. Har andre erfaringer med denne krana?

SEB

• 10 år senere...

Jeg ser det er en gammel tråd, men svarer her siden det ikke er så lett å finne dette på nett.

Dimensjonen på gjengene er 1’ og jeg har byttet til Trudesign kompositt. Fikk tak i 1’ dobbelnippel hos Brødre Dahl https://www.dahl.no/industri/pvc-u/pvc-u-deler/pvc-u-ansatsnippel-med-gjenger-bs_bd_1381747353717?v=BS_BD_2398832 og brukte loctite 5331 som festemiddel.

Fordelen med å bytte til kompositt er alle ulempene med tæring på metall, og bronse er nærmest umulig å oppdrive.

IMG_2012.jpeg.7e6f230250520d65dd8c77607586fd24.jpeg

Lazyjack skrev On 5.4.2023 at 21.29:

Et godt tips, disse kranene på SD50 er ofte vanskelige å få opp. 

eller desto viktigere, vanskelig å få igjen når du virkelig trenger det

Jeg ser det er en gammel tråd, men svarer her siden det ikke er så lett å finne dette på nett.

Dimensjonen på gjengene er 1’ og jeg har byttet til Trudesign kompositt. Fikk tak i 1’ dobbelnippel hos Brødre Dahl https://www.dahl.no/industri/pvc-u/pvc-u-deler/pvc-u-ansatsnippel-med-gjenger-bs_bd_1381747353717?v=BS_BD_2398832 og brukte loctite 5331 som festemiddel.

Fordelen med å bytte til kompositt er alle ulempene med tæring på metall, og bronse er nærmest umulig å oppdrive.

• 1 måned senere...

Bredesan skrev On 7.4.2023 at 8.38:

eller desto viktigere, vanskelig å få igjen når du virkelig trenger det

Hei, jeg holder på med det samme.

Stemmer det at du har satt en pvc kobling mellom seildrev og komposittkran. Hvor slitesterkt kan man anta at en slik pvc dobbeltnippel er. Slik som jeg tyder det er den ikke kompositt bare ren plast? 

nillan skrev 3 minutter siden:

Hvor slitesterkt kan man anta at en slik pvc dobbeltnippel er.

Samme tanke slo meg, så kjøpte trudesign skroggjennomføring som jeg tenkte å kappe flensen av og spisse til litt i ene enden, så den går litt lengre inn i seildrevet (er vel kon der). 

Ikke utført enda da. 

5 minutes ago, hansa82 said:

Samme tanke slo meg, så kjøpte trudesign skroggjennomføring som jeg tenkte å kappe flensen av og spisse til litt i ene enden, så den går litt lengre inn i seildrevet (er vel kon der). 

Ikke utført enda da. 

Har gjort det du beskriver. Funket feilfritt det :) 

nillan skrev 34 minutter siden:

Stemmer det at du har satt en pvc kobling mellom seildrev og komposittkran. Hvor slitesterkt kan man anta at en slik pvc dobbeltnippel er. Slik som jeg tyder det er den ikke kompositt bare ren plast? 

La merke til det samme. Greit med komposittventil, men ansatsnippelen er i PVC, det ville jeg aldri stolt på der. Da ville jeg heller satt inn en nippel i en god messingkvalitet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...