Jump to content

Er det noen bedre nav programmer en Tiki der ute til en grei pris?

Sunnmøring78

Recommended Posts

Hei

Jeg har hørt mye bra om Tiki, men jeg lurer på om det er noe bedre der ute før jeg kjøper. Jeg har funnet denne linken som lister en rekke utenlandske programmer.

http://http://freenavcharts.com/index.php?page=HelpInfo&subpage=NavSoftware

Jeg tenker å interface programmet til GPS, Svinger, AIS, Autopilot og AIS via NMEA 0183. Jeg tenker da å bruke produkter fra Actisence for å koble dette sammen.

På sikt vil jeg ha en Radar blackbox ved siden av kartmaskinen på 19 tommer.

Noen som har brukt MaxSea, Coastal Explorer,Nobeltech, Raytec eller lignende som kan gi meg noen vurderinger?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 1 måned senere...

Det er vel vanskelig å komme utenom OpenCPN, men det er jo gratis så det faller utenom dine til en grei pris. Det er mange tråder om OpenCPN her på båtplassen, titt etter så finner du mye. Jeg har bruke Maxsea og synes ikke det er så mye bedre enn OpenCPN, noen fler funksjoner kanskje. Fordelen med OpenCPN kontra mange andre er at det kjører på mange plattformer.

Ole
S/Y Algol

NEI. Og for en Servcice.

http://www.tikinavigator.no/netshop/TIKI_NAVIGATOR_PRO.htm

http://www.tikinavigator.no/netshop/TIKI_NAVIONICS_GOLD.htm

Hvem av dem er en smak sak. Jeg sier Pro.

Og det er to meget bra gratis program.

http://www.sping.com/seaclear/

http://opencpn.org/ocpn/download

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Selv er jeg en stor fan av OpenCPN, og når de i den siste versjonen har støtte for kurs opp og kanskje da også får teksten til å vises i riktig vinkel da er jeg storfornøyd. Jeg har Northstar (nede) og Garmin (Fly) som hovedplottere men OpenCPN på båtpc'n med hovedfokus som planleggings stasjon.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Selv er jeg en stor fan av OpenCPN, og når de i den siste versjonen har støtte for kurs opp og kanskje da også får teksten til å vises i riktig vinkel da er jeg storfornøyd.

Har ikke Open CPN alltid hatt mulighet for kurs opp? Det har i alle fall de siste 3-4 versjonene jeg har brukt hatt.

Fra ver. 3.0 kom vel open GL som gjør at tekst snur seg riktig vei uansett retning. Har funket for meg.

( Har nå ver. 3.2)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

"MacENC™ is the professional solution for the mariner that wants to take the Mac aboard for real-time display of position on the vector format S-57/S-63 ENCs (Electronic Navigational Charts), Navionics Charts"

Siden Macbook air'en min er det eneste brukbare stykke bærbart hardware jeg noensinne har eid (og jeg har eid mange ... ) har jeg seff. lasta ned MacENC, men jeg har ikke vært i båten og henta Navionics GOLD brikke og USB-brikke-leser. Vet du om det vil funke? Eller hvor jeg evt. får tak i kart? Og er GPS/USB-pøkken PlugNPlay mot MacENC?

Skulle gjerne brukt OpenCPN, men da må man jo ha tilgang på kart fra det hinsidige (tror jeg ... point being, nye, oppdaterte kart er kryptert og algoritmene for dekryptering patentert og lisensbelagt slik at det er vanskelig å implementere i OpenCPN, right?).

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg tror ikke du får den til å lese Navionics dersom du ha Demo versjon. Den funksjonen er greeket ut. En ting jeg erfarte med Maxsea er også at kart på brikke er umåtelig tregt. Kart fra CD er flere størrelser raskere. Har brukt Maxsea i en liten mannsalder, og har tilgode å se noe bedre. En mengde innganger for alt mulig rart. Ubegrenset med layers for egne notater, kartrettelser, tracks osv. Ubegrenset med waypoints, ubegrenset med routes og den leser mange kartformat. Den kan kjøre raster og vektor samtidig i hvert sitt vindu. Den kan også jobbe med geographicals og meter samtidig. Posisjonsensor er en Trimble 132 og en Furuno GP 32.

Men, som sagt, den er noen år gammel, og Maxsea supporter den ikke lenger. Dessuten finner jeg ingen laptop med paralellport for donglen.

Men når jeg fant MacENC fikk jeg jo en anledning til å kaste Windows ut av båten også. Den ser ut til å ha det meste, selv om den ikke er så komplett som Maxsea. Den leser også flere typer kart slik at man ikke er i lomma på en bestemt kartleverandør. Særlig viktig er det at den leser offisielle norske sjøkart i S-57/S-63 formatene slik at man er sikret adgang til ferske kart.

Med MacENC på en Macbook Air tror jeg du får det strømsnilleste systemet som er å få. Jeg vil i første omgang kjøre på en WMB.

Jeg tror ikke du får den til å lese Navionics dersom du ha Demo versjon.

Hm, tanken var jo å kjøpe MacENC, dersom den støtter Navionics Gold kartene jeg alt har. Det burde jo være mulig å få lagt disse inn på disken, slik at flaskehalsen med brikka forsvinner.

Tiki inni VMWare blir for kukete, og det er så nære man kommer Windows på noen av mine pc'er :o) Syns egentlig grensesnittet var litt for "odde" også. Cmap93 2011 + OpenCPN er også anbefalt, men jeg har ikke helt fått med meg hvor de selger disse kartene, Nautisk er jo av ubegripelige årsaker nedlagt nå.

Og ja, Air'en er helt super, nesten ikke større enn en iPad og likevel full guffe, og nær sagt helt lydløs.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Det går ikke med kortleser. Kartene må ligge i en folder på maskina. Det er jo billigere alternativer enn Navionics. NV Verlag f.eks.

Nå har kartbrikka stått i Raymarinen de siste åra, så jeg husker ikke helt hva som skjer når man plugger den i pc, den dukker ikke bare opp som en usb-device man kan kopiere kartfilene over på harddisken fra da? Har sendt spørsmålet til produsenten så vi får se hva de svarer. Takker for tips om NV Verlag, det kan være et alternativ, syns ikke det gjør noe å betale en rimelig sum, men å betale kvadruppel++pris for Navionics-kart jeg allerede har kjøpt to ganger blir litt for dumt.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...