Jump to content

To generatorer på samme batteribank?

Lucky Strike

Recommended Posts

Jeg etterlyser klare svar på noen spørsmål med hensyn til det å koble to generatorer samtidig til en batteribank.

Som regel er vel ikke dette ikke så vanlig, men noen har en ekstra generator på motoren. På min katamaran er det en generator på hver av de to motorene. Det er jo batteribanken, og ikke det separate startbatteriet, som krever maksimal lading. Det er derfor en fordel å kunne legge begge generatorene på batteribanken. I alle fall som en normalsituasjon. Jeg kan tenke meg å ha en manuell kobling over på startbatteriet.

Det jeg lurer på er om generatorene på noen måte vil arbeide mot hverandre. Mine Valeo generatorer har den gule ledningen som skal kobles på batteriets + pol for at regulatoren skal føle batterispenningen og dermed supplere riktig ladespenning.

Men jeg tviler på at denne spenningsfølingen er nøyaktig og lik for begge generatorenhetene. Kommer da den ene til å føle at ladespenningen er så høy at batteriet må være fulladet, selv om det ikke er det?

Utenom akkurat denne problemstillingen, er det ellers noe problem å ha to generatorer på en batteribank?

Lucky Strike

Jeg tror du risikerer at den ene generatoren går for fullt mens den andre ikke leverer noe særlig strøm. Det finnes bokser som er spesiallaget for dette. Da er det litt mer elektronikk som sørger for at begge generatorer leverer maks. Og så kan du koble til flere batteribanker som lades opp i prioritert rekkefølge. Lurer på om ikke Joerg Becker her på forumet selger noe sånt?

Øivind

Begge dynamoene regulerer ned strømmen etterhvert som spenningen nærmer seg 14,4 volt. Tidlig i ladeforløpet vil begge dynamoene lade for fult forutsatt at batteribanken klarer å ta unna. Etterhvert vil den generatoren med lavest topp spenning gradvis fases ut, men da har du allikevel ingen glede av 2 uansett. Du vil aldri kunne oppleve at strøm fra den ene går inn på den andre, forutsatt at ikke av dynamoene feiler.

Jag har två Mastervolt 130A generatorer, en på var motor och två /original/ Volvo 60A generatorer, en på var motor.

Mastervolt-generatorerna styr jag via en gemensam Mastervolt Alpha Pro regulator och laddar förbrukningsbanken.

dscn1020.jpg

Volvogeneratorerna har vardera original inbyggd individuell regulator och är sammankopplade till start batterierna dit också thrusters, ankarspel mm /stygga/ förbrukare är kopplade.

Anledningen till denna konfiguration är att jag vill ha tillräckligt med ström att köra t ex invertrar (2kW plus 500 W till datorer) även på låga varv samt att jag vill ha laddning på båda batteribankarna även när jag kör med bara en motor.

Har fungerat perfekt och helt utan bekymmer i 5 år nu. Med båda motorerna gående laddar det i regel långt över 100 A på tomgång till förbrukningsbanken efter motorstart på morgonen när jag legat utan landström, och det blir laddning även när jag koker morgon-tee och rostar bröd samtidigt med hjälp av inverterström.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg har to dynamoer på en motor. dvs, den ene har tatt kvelden, så nå har jeg bare en, men når begge funket så var det optimalt.

de har hver sin regulator mot samme forbruksbank. (husker ikke hva de heter).

Lading av startbatteriet, kommer når/om jeg kobler startbatteriet sammen med forbruksbanken med en manuell bryter.

Sånn er det koblet før jeg gjør noe som helst med dette, men jeg har planer om å reparere den dynamoen som ikke funker og koble om slik at den lader den ekstra forbruksbanken jeg lagt til for kun kjøleboksen. Denne forbruk #2 kan kobles sammen med Forbruk #1 ved behov med egen bryter.

Om vinteren og tidlig vår/sen høst er det forbruk én som får mest juling da dieselvarmeren da er den tørsteste forbrukeren, mens om sommeren med varme dager, er det forbruksbank #2 som jobber på spreng for å holde ølet til far og vinen til mor kald... ja også maten da.... så ideelt ville jeg hatt enda en bryter der jeg kunne styrt all lading fra begge dynamoer til den ene eller den andre batteribanken.

Ved landligge, er ikke dette noe problem, da hver av forbruksbankene har hver sin lader.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

oivindg:

Nej jag som gammal pilot har jag nöjt mig med att kontrollera att dom fungerar genom att kolla voltmetern när jag startat ena motorn först den ena gången och nästa gång den andra motorn först.

Man kan även vara observant på om spänningen skulle pendla när båda motorerna går vilket man ju kunde vänta sig om generatorerna skulle störa varandra men det har jag inte haft problem med.

Men jag förstår vad Du menar. Kan kolla det med tångamperemätare när båten kommer i sjön. Men det spelar ju egentligen inte så stor roll. Efter motorstart så laddar givetvis båda generatorerna fullt. Sedan under 'absorption' så kanske dom laddar lite olika, men det far dom ju egentligen inte illa av. System-spänningen ligger ligger i alla fall på 14,2 - 14,4 V och laddningsbehovet på Startbatterierna är ju inte så stort så dom blir knappast speciellt varma. Bara man håller koll så att inte den ena lagt av.

RSL:

Tror inte att Du vinner så mycket på att komplicera systemet med brytare.

På tidigare båt med en motor och två generatorer (liksom Du) så kopplade jag ena generatorn till start-batterierna och den andra till Förbruknings-batterierna.

Enkelt och straight forward och inga omkopplare som kan glömmas. Om inte generatorerna är exeptionellt små eller Du har stor kontinuerlig förbrukning så tror jag Du får ström så det räcker.

Takk for svar, ebonita. Grunnen til at jeg spør, er at en jeg snakket med i fjor hadde noen gode argumenter for at man i beste fall bare ville ha nytte av begge generatorene i begynnelsen av ladingen. Deretter ville det meste av strømmen komme fra den ene generatoren, mens den andre gikk mer eller mindre på tomgang. Jeg husker ikke helt hva forklaringen hans var, men den hørtes rimelig ut den gang, og andre ting han fortalte meg har i ettertid vist seg å være rett. Jeg har snakket med flere som har koblet begge generatorene på samme batteri, og alle sier at det fungerer utmerket. Men ingen av dem har målt hvor stor strøm som faktisk kommer ut av generatorene.

Øivind

Hei, Ask, jeg har en Privilege 37.

Takker ellers for diverse svar her, ser ut til at det er greit å legge 2 generatorer på batteribanken. Begge er regulert av Sterling regulatorer fra herr Becker, så de bør vel levere ganske jevnt? Når de er aktive, så innbiller jeg meg at Volvo-spenningsmålerledningene er inaktive.

Lucky Strike

... er regulert av Sterling regulatorer fra herr Becker, så de bør vel levere ganske jevnt?

Når de er aktive, så innbiller jeg meg at Volvo-spenningsmålerledningene er inaktive.

Lucky Strike

Hei.

Ang. jevnt levering.

Det gjør de nok, i hvert fall så lenge det finnes noe som tar i mot.

Men er batterier full da er den full, så spiller det likevell ingen rolle lengre hvem av begge leverer mest.

Problemene som fikk antydning her er vanligvis ikke så meget aktuelle.

Normalt går det fint å lade med to dynamoer på det samme batteri.

Dette blir bare et praktisk problem når begge to begynner å svinge mot hverandre, men det er noe som bare de færreste opplever.

I så fall trenger man enten en såkalt "centerfilder" som holder begge dynamoer på samme spenning og strøm,

ellers funker det vanligvis også med gode regulatorer. :smiley:

Volvo sin "S", dvs. den berømte gule senseledningen, burde du frakoble siden det er PDAR som skal både sense og utjevne til det som trengs.

Obs: Husk god isolering og å feste gamle sensledningen i så fall,

denne ledningen er positiv og kan lage "fine" kortslutninger.

:seeya:

Jørg.

ps: Hvis jeg ikke svarer på noe i rimelig tid da ville det være veldig fint med noe kort varsel (IM/epost).

Det finnes mye arbeid her for tiden som gjør at jeg ikke klarer å følge helt med på forumet.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det finnes bokser .. litt mer elektronikk som sørger for at begge generatorer leverer maks... flere batteribanker som lades opp i prioritert rekkefølge. Lurer på om ikke Joerg Becker ..?

Du mener kanskje PSR/PSR-T, men da blandes det litt.

PSR / PSR-T påvirker verken dynamoene eller spenninger, men skiller/kopler og fordeler logisk og skal

forhindre at dynamoer kan sende for høy spenning til batteriene når en regulator går løpsk.

Mulig du mener da PDAR, eller også AB-ladere som henter det som kan hentes fra dynamoene,

men det er tre forskjellige saker.

PSR/PSR-T sørger opprinnelig for både å skille batteriene når det ikke finnes lading, lading i rekkefølge, og til-/frakobling etter prioritet/trend.

Prioritet betyr at den skjønner hvis et batteri står i fare med å bli trukket ned av stor forbruk.

I så fall blir alle andre isolert, slik at alt strøm som produseres kan bli brukt for å støtte batteriene som har mest behov/størst spenningstap.

Et vanlig eksempel ville være når noe større forbruksbank er tom, mens en stor ankervinsj skal trekke flere minutt av et batteri som også er tilkoblet på samme fordeleren.

Vanlige splittere / skilledioder ville ikke se noen forskjell, som gjør at en stor del av strømmen som blir produsert av dynamoene ville forsvinne på forbruksbanken

på tross av at truster-/vinsjbatteriet trekkes ned.

PSR reagerer på denne nå lave spenningen som fortsatt ha negativ trend, isolerer alle andre batterier (også for å forhindre at de mister energi),

og sender det som dynamoene produserer samlet til batteriet som er i nøden / ha mest behov for støtte.

(startbatteriene får da fortsatt opp til 18A via en intern link for å forsyne motorkretsene)

Og når trusselen er over skifter PSR til normal aktivitet/prioritet og rekkefølge.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

"Volvo sin "S", dvs. den berømte gule senseledningen, burde du frakoble siden det er PDAR som skal både sense og utjevne til det som trengs.

Obs: Husk god isolering og å feste gamle sensledningen i så fall,
denne ledningen er positiv og kan lage "fine" kortslutninger."

Såvidt jeg skjønte da jeg kjøpte Sterling PDAR regulatorer, så vil i det tilfelle at PDAR skulle koble fra, den gamle regulatoren overta?

I så fall kan det vel være greit å ha det gamle systemet "stand by", også med Volvo senseledning? Dersom senseledningen direkte kan forstyrre PDAR, er det jo en annen sak.

Lucky Strike

JRK:

Likte det dynamofestet ditt er det selvlaget? Er det noe du får kjøpt?

Tyvärr ville Volvo ha någonstans kring 10 båtpengar för ett fäste för en extra generator.

Och det är ju inte high tech precis...

Så jag ritade själv dynamofästen sedan jag tittat på Volvos lösning.

Består av en 10 mm plåtbit och en bit RHS-profil.

Remskivan köpte jag förstås färdig och navet hade jag en duktig svarvare som tillverkade.

En utmaning var skruvarna som går in i sväng-dämparen. Dom hade en konstig gänga M11,5 eller något sådant. Fick svarvas från lite grövre skruvar.

Mycket mätande för att få fram rätt mått. Fungerar helt utan problem.

Pris kring hälften av vad Volvo vill ha om man bortser från det egna arbetet förstås.

mastervolt_generator_komplett_installati

Såvidt jeg skjønte da jeg kjøpte Sterling PDAR regulatorer, så vil i det tilfelle at PDAR skulle koble fra, den gamle regulatoren overta?

I så fall kan det vel være greit å ha det gamle systemet "stand by", også med Volvo senseledning? Dersom senseledningen direkte kan forstyrre PDAR, er det jo en annen sak.

.. Lucky Strike

Dette er som med alle regulatorer som reagerer på spenning.

PDAR blir ikke forstyrret, den beregner etter trend og hvis ladeslutspenningen er nådd da er batteriene fulle likevel.

Dette betyr at PDAR skifter ned etter minste timerinnstillingen, men det betyr ikke mer.

Anbefalingen med helst å frakoble den gule er gitt fordi det finnes ingen vits i det.

Tvert i mot ønsker vi jo rett og slett redusert spenning etter toppladingen er nådd, og dette fikser PDAR også alene.

Enkelt sagt blir det ikke noe fordel hvis dynamoens senskabel er tilkoblet.

Jeg ser heller ingen mening i å bruke den som "reserve, hvis PDAR ikke vill".

Det finnes så ytterst få tillfelle at en PDAR svikter at det ikke en gang lønner seg å være medlem i "denne klubben",

da er man jo nesten alene.

Omvent, hvis PDAR slår seg til ro fordi den ha oppdaget (og varsler) at noe ikke stemmer, er det også bedre med redusert spenning.

0,2V forskjell ha da ikke noe å si si så fall, strøm nok for å lade med noe og forsyne forbrukere blir det uansett.

-----------

Hva anbefaler du egentlig for meg som har to Volvogeneratorer (50A?) og to batteribanker (BlueTop 75Ah start og Haze 2x235Ah gel)?

Som vanlig finnes det flere muligheter.

PSR-T kunne være en mulighet hvis man ønsker funksjonene den tilbyr, ellers (avhengig motor & alarm så sant det finnes)

kan man koble rett på forbruk og forsyne start via et VSR, m.m.

Hvis du har behov for rask lading på tur kunne du ordne noe med regulatorene også.

Gelbatterier trenger endeløs lenge utjevning, da er det greit hvis man i forkant sparer tid ved bulkladingen.

Ikke minst siden dine Haze "kan svelge det den får", mens dine Valeo ikke gjør noe frivillig.

-----------

Ønsker en fin dag.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...