Jump to content

Gummipakning rundt vindu, skal skjøt være ned og låselist ut?

Rek

Recommended Posts

På min nye fabrikkbygde Polar er skjøten ned, og låselisten ut. Det er ikke brukt noe tetningsmasse i tilegg.

Det er heilt rektig, bare bruk glidemiddel når du dreg i låselista(slik som til dekk, grønnsåpe... det du har for handa). Tetningsmiddel lagar bare trøbbel og blir eit fælandes griseri.

Eg brukar ei snor til å dra inn gummipakningen, greitt å vera to (ein på innsida til å dra snora og ein på utsida til å trykke lett på ruta og halde ho på plass)

Så brukar eg eit verktøy å dra i låselista. Du får sikkert låne slikt utsyr på ein verkstad, kansje dei har det på biltema for ein billig penge?

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Får en lekkasjesak i gummilister er det normalt fordi gummilista er for kort eller det er ujevnheter under lista .

Eller feil dimisjon på gummilist/glass.

En må også sjekke at en har lik tykkelse på glassfiberen hele veien rundt og rett pakning.

4mm glass – 2mm panel

4mm glass – 4mm panel

4mm glass – 6mm panel

4mm glass – 10mm panel

5mm glass – 2mm panel

5mm glass – 5mm panel

5mm glass – 7 mm panel

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

For en god del år siden jobbet jeg som montør i et glassmesterfirma, der hadde vi mange jobber med utskfting av knuste ruter i anleggsmaskiner.
Samme type gummilist og låselist som er brukt i båter. Ble alltid montert med skjøt oppe på gummilist og låselist ute med skjøt nede.
Denne monteringen ga minst mulighet for lekkasje. Gummilisten ble kappet i litt overmål og presset inn da de har noe tendens til å krympe litt over tid. Dette presset ga også en tett skjøt.

Redigert av Bøljan (see edit history)
........

Samme type gummilist og låselist som er brukt i båter. Ble alltid montert med skjøt oppe på gummilist og låselist ute med skjøt nede.

............

Produsenten til min tidliger båt gjorde som deg. Etter å ha hatt 24 ruter ute for inspeksjon og prøvd det meste ca hvert 4 år er i hvertfall ikke jeg i tvil om hva som gir meg best resultat. Jeg forskjøv tilogmed skjøten nærmest mulig høyest punkt uten å havne i svingen. Skjønner at enkelt produsenter vil ha skjøt nede, men jeg klarer bare ikke å se noen fordeler med det.

For en god del år siden jobbet jeg som montør i et glassmesterfirma, der hadde vi mange jobber med utskfting av knuste ruter i anleggsmaskiner.

Denne monteringen ga minst mulighet for lekkasje. Gummilisten ble kappet i litt overmål og presset inn da de har noe tendens til å krympe litt over tid. Dette presset ga også en tett skjøt.

Eg er igrunn heilt enig praktisk sett, det er skøyten på låselista som skal vera ned.

Så eg skal eta i meg i mitt tidlegare innlegg ovanfor her :crazy::headbang::eek: . "Bøljan" og "Doodlebugger" har heilt rett. :thumbsup::yesnod:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

• 5 år senere...
M/B Nordheim skrev On 10.2.2013 at 21.21:

Så brukar eg eit verktøy å dra i låselista. Du får sikkert låne slikt utsyr på ein verkstad, kansje dei har det på biltema for ein billig penge?

Dem har det ihvertfall for på maritim.no for en liten tusenlapp! For noe som sikkert koster 5 kroner å produsere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...