Rek Startet 8.Februar.2013 Del på Facebook Startet 8.Februar.2013 Jeg skal montere nye gummipakninger på min viksund. Lurer på om skjøten skal være opp eller ned og låselisten skal vel være ut. lønner det seg å bruke noe tetningsstoff i tilleg? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 På min nye fabrikkbygde Polar er skjøten ned, og låselisten ut. Det er ikke brukt noe tetningsmasse i tilegg. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 (redigert) På min nye fabrikkbygde Polar er skjøten ned, og låselisten ut. Det er ikke brukt noe tetningsmasse i tilegg. Det er heilt rektig, bare bruk glidemiddel når du dreg i låselista(slik som til dekk, grønnsåpe... det du har for handa). Tetningsmiddel lagar bare trøbbel og blir eit fælandes griseri. Eg brukar ei snor til å dra inn gummipakningen, greitt å vera to (ein på innsida til å dra snora og ein på utsida til å trykke lett på ruta og halde ho på plass) Så brukar eg eit verktøy å dra i låselista. Du får sikkert låne slikt utsyr på ein verkstad, kansje dei har det på biltema for ein billig penge? Redigert 10.Februar.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Sigurd Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Det er heilt rektig, .............? Min erfaring er motsatt. Etter at jeg begynte å ha skjøten oppe og låselist skjøt nede fikk jeg mindre lekkasjer. Lås ut selvfølgelig. Trykker litt silicone grease i skjøten oppe. Med skjøt nede vil etterhvert stående vann finne seg en vei gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Sikkert forskjellige erfaringer ang. dette, men i følge båtbyggere er "den riktige" monteringen slik som tidligere beskrevet. Skjøten ned og låselista ut, uten bruk av tetningsmasse. Funker helt tett på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Får en lekkasjesak i gummilister er det normalt fordi gummilista er for kort eller det er ujevnheter under lista . Eller feil dimisjon på gummilist/glass. En må også sjekke at en har lik tykkelse på glassfiberen hele veien rundt og rett pakning. 4mm glass – 2mm panel 4mm glass – 4mm panel 4mm glass – 6mm panel 4mm glass – 10mm panel 5mm glass – 2mm panel 5mm glass – 5mm panel 5mm glass – 7 mm panel Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bøljan Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 (redigert) For en god del år siden jobbet jeg som montør i et glassmesterfirma, der hadde vi mange jobber med utskfting av knuste ruter i anleggsmaskiner.Samme type gummilist og låselist som er brukt i båter. Ble alltid montert med skjøt oppe på gummilist og låselist ute med skjøt nede.Denne monteringen ga minst mulighet for lekkasje. Gummilisten ble kappet i litt overmål og presset inn da de har noe tendens til å krympe litt over tid. Dette presset ga også en tett skjøt. Redigert 11.Februar.2013 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Når jeg fikk byttet lister på min Polar, tror jeg glassmesteren tok ca 1-1,5cm overmål på gummilista for å få klem på skjøten. Samme monteringsmåte som Bøljan beskriver. Hvit låselist er pent på gamle snekker... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sigurd Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 ........ Samme type gummilist og låselist som er brukt i båter. Ble alltid montert med skjøt oppe på gummilist og låselist ute med skjøt nede. ............ Produsenten til min tidliger båt gjorde som deg. Etter å ha hatt 24 ruter ute for inspeksjon og prøvd det meste ca hvert 4 år er i hvertfall ikke jeg i tvil om hva som gir meg best resultat. Jeg forskjøv tilogmed skjøten nærmest mulig høyest punkt uten å havne i svingen. Skjønner at enkelt produsenter vil ha skjøt nede, men jeg klarer bare ikke å se noen fordeler med det. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 På min nye fabrikkbygde Polar er skjøten ned, og låselisten ut. Det er ikke brukt noe tetningsmasse i tilegg. Beklager at jeg trodde dette var slik på min båt. Etter nærmere innspeksjon av båten ute i hagen ser jeg nå at skjøten på gummilista er oppe på høyeste punkt på vinduene. Slik kan man altså ta feil. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Alle kan ta feil sa pinnsvinet da den besteg piasavakosten ! Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 (redigert) For en god del år siden jobbet jeg som montør i et glassmesterfirma, der hadde vi mange jobber med utskfting av knuste ruter i anleggsmaskiner.Samme type gummilist og låselist som er brukt i båter. Ble alltid montert med skjøt oppe på gummilist og låselist ute med skjøt nede. Denne monteringen ga minst mulighet for lekkasje. Gummilisten ble kappet i litt overmål og presset inn da de har noe tendens til å krympe litt over tid. Dette presset ga også en tett skjøt. Eg er igrunn heilt enig praktisk sett, det er skøyten på låselista som skal vera ned. Så eg skal eta i meg i mitt tidlegare innlegg ovanfor her . "Bøljan" og "Doodlebugger" har heilt rett. Redigert 11.Februar.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
LM 605 Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Da er vi jo alle enige. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Da er vi jo alle enige. Yess sir. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Rek Svart 11.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Takk for alle innlegg. da er det bar å vente på varmere dager. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 M/B Nordheim skrev On 10.2.2013 at 21.21: Så brukar eg eit verktøy å dra i låselista. Du får sikkert låne slikt utsyr på ein verkstad, kansje dei har det på biltema for ein billig penge? Dem har det ihvertfall for på maritim.no for en liten tusenlapp! For noe som sikkert koster 5 kroner å produsere... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.